Hund som kräks

Jag tänker tvärt om, magkatarr, eftersom han kräks när magen är tom, en omeprazol på morgonen och en på kvällen 20mg, Ge han mat och se om han slutar att kräkas, obs! om han äter annat ute hade jag röngtad han ändå.
 
@MiniLi Du verkar ha helt rätt! Han är inlagd nu över dagen, röntgen visade små föremål (Troligtvis sten/grus) i tarmen och även vad som tyder på ett stopp. Dom skulle ta hjälp av kontrastvätska för att se hur pass stopp det är.
Och troligtvis grundar det sig i att han ätit jord och gräs på grund av någon typ av inflammation som @kol skriver, alternativt att fodret är väl lättsmält så han är i behov av mer fibrer var veterinärens analys. Vi får troligtvis hämta hem honom ikväll vid 20 :)
 
@MiniLi Du verkar ha helt rätt! Han är inlagd nu över dagen, röntgen visade små föremål (Troligtvis sten/grus) i tarmen och även vad som tyder på ett stopp. Dom skulle ta hjälp av kontrastvätska för att se hur pass stopp det är.
Och troligtvis grundar det sig i att han ätit jord och gräs på grund av någon typ av inflammation som @kol skriver, alternativt att fodret är väl lättsmält så han är i behov av mer fibrer var veterinärens analys. Vi får troligtvis hämta hem honom ikväll vid 20 :)
Håller tummarna för tillfriskning! Ska de öppna och åtgärda?
 
Och ikväll kräktes han igen när det gått 6 timmar sedan han fick mat och precis skulle få igen, han hade fått 05 + 10 + 15 innan det. Han fick ett mål ris-nötvom-nötfärs-blandning och har inte kräkts igen.. Nu ska han få igen om någon timme och sedan blir det till att ställa klockan tidigt imorgon. Jag förstår ju att denna maten lämnar magen väldigt fort så han får få så regelbundet vi bara kan. Snark :(

Pepsiden verkar ju inte ha gjort någon omedelbar skillnad, någon som vet om det tar någon dag innan effekt?
 
Och ikväll kräktes han igen när det gått 6 timmar sedan han fick mat och precis skulle få igen, han hade fått 05 + 10 + 15 innan det. Han fick ett mål ris-nötvom-nötfärs-blandning och har inte kräkts igen.. Nu ska han få igen om någon timme och sedan blir det till att ställa klockan tidigt imorgon. Jag förstår ju att denna maten lämnar magen väldigt fort så han får få så regelbundet vi bara kan. Snark :(

Pepsiden verkar ju inte ha gjort någon omedelbar skillnad, någon som vet om det tar någon dag innan effekt?

Nej, jag har för mig att man räknar två timmar för att få effekt av pepcid...
 
Nej, jag har för mig att man räknar två timmar för att få effekt av pepcid...

Du har rätt. Kikade på fass, effekt inom två timmar och och i upp till 12 timmar. Alltså har effekten troligtvis avtagit eftersom han fick imorse och kräktes vid 20. Då borde det vara mer logiskt att vi ska ge fler gånger på dagen, men enligt veterinärens råd ska vi enbart ge en gång om dagen? "1 tablett Pepcid 10mg (Receptfri) en gånger dagligen, slammas upp i vatten och ges 30 minuter innan måltid" står det. Får nog ringa och höra imorgon om vi verkligen inte ska ge mer än så..
 
Du har rätt. Kikade på fass, effekt inom två timmar och och i upp till 12 timmar. Alltså har effekten troligtvis avtagit eftersom han fick imorse och kräktes vid 20. Då borde det vara mer logiskt att vi ska ge fler gånger på dagen, men enligt veterinärens råd ska vi enbart ge en gång om dagen?

Hm. Jag hade nog ringt och hört efter imorgon i så fall, tycker också det låter knepigt att han inte ska få konstant nivå.
 
Ja, faktiskt @AraSlei :( Han mår bra utåt sett men har blivit fullständigt matfixerad (Alltså MER än bara retriever-maneér) på bara några dagar, och gnager i backen så fort vi går ut..
 
Fy :(
Men det låter verkligen märkligt att han inte ska få två Pepcid om dagen om de bara har 12 timmars verkningstid!
 
Kostade på mig att ringa rådgivningssamtal à 20kr/minut (Har nog aldrig pratat så fort i hela mitt liv :D ) och standard-dosering för hund i hans storlek är 1st 3 ggr dagligen.... Så jag kan bara anta att vetten måste skrivit fel på hemgångsrådspappret.
 
Min tanke om hunden har "skräp" som ligger i tarmarna, är att den borde få någon form av bulkmedel för att både mjuka upp och hjälpa till att få ut skräpet (gruset etc).

Fiberhusk, Inolaxol (som vi människor får) mm, kanske även naturliga fibrer i form av rårivna morötter osv :)
 
Min tanke om hunden har "skräp" som ligger i tarmarna, är att den borde få någon form av bulkmedel för att både mjuka upp och hjälpa till att få ut skräpet (gruset etc).

Fiberhusk, Inolaxol (som vi människor får) mm, kanske även naturliga fibrer i form av rårivna morötter osv :)
Se inlägg #24
 
Kl
Min erfarenhet säger att magen är i väldigt pressad. Skummet tyder på det.
När min Ulcerös kolithund är dålig, så pulveriserar jag hans mat med stavmixen. Därefter blötlägger jag det. Det har mycket bättre effekt än endast blötlägga kulor. Sen ger jag teskedsstora portioner var 10 minut eller dylikt. När jag ser att det fungerar så ökar jag på givan.

När hunden åter igen är fräsch så äter han sina fem dl mat uppdelat på fem måltider under dagen.
Du kan ju strunta i texten om hundmaten, men överväg att ge mat ofta, i pureform och med lite vatten i maten, så den får en mjuk och fin form. Välj ingredienser utifrån vad han mår bra av.
Lycka till
 
Torrfoder och bitar kommer upp efter en stund. Han får sönderkokt gröt av kött och ris. Har provocerat lite med rivna morötter och det går bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 559
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 289
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp