Hund som kräks efter frukost.

Kivina

Trådstartare
Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har funderingar på att byta foder, men har inte kommit fram till vad jag ska ge ännu. Därför är hon kvar på proplan. Jag har förövrigt varit jättenöjd med fodret under tiden hon fått det. Hon är fin i pälsen och har musklat sig fint och magen är det inga problem med - förrän nu då.

Jag var och köpte en ny säck foder i veckan och nångång under veckan märkte jag också att hon äter med sämre aptit. För första gången sen jag bytte till proplan när hon var 5 månader har hon lämnat frukost i skålen ett par dagar. Kvällsmaten äter hon upp i sin helhet. Igår åt hon ungefär 2/3 delar av maten och gick sen direkt och kräktes upp allt hon ätit. Samma sak i morse. Hon kräks alltså bara efter frukost.

I övrigt är hon pigg och glad. Hon är tokpepp när vi tränar och springer som en dåre när vi är ute. Hon äter belöningsgodis med god aptit oavsett vad det är för något. Och det kräks hon inte heller upp. Hon har löpt i februari och avslutade löpet den 27 februari. Hon har fått lite tuttar, men ingen mjölk och jag märker som sagt av inget på hennes allmäntillstånd.

Nu funderar jag lite på vad det här kräkandet kan bero på. Jag har två teorier, det ena är att hon är för tom i magen vid frukost att det blir en reaktion på maten när hon väl äter. Men det som gör att jag utesluter det på lite är att hon inte äter med så god aptit som hon borde. Utan det är lite halvskeptiskt hon äter maten. Ger jag henne ex. morötter eller som igår fick hon en liten burk RC blötmat som jag hade hemma så försvann det i ett glufs nästan. Även belöningsgodis går ner i henne.

Det andra jag funderar på är om det är något fel på fodret. Jag hällde upp det i en tunna och det ser normalt ut, luktar inget konstigt heller. Snarare luktar det nästan ingenting. Om det nu är fodret så vill jag inte ge av den. MEN det är långhelg och inga butiker har öppet så jag kan inte åka och köpa nytt foder heller. I och för sig har matbutikerna öppet så jag skulle kunna åka och köpa en liten påse av något hyfsat vettigt foder så hon klarar sig tills på tisdag när jag kan åka och byta. Men vilket foder ska jag köpa då?

Vad tror ni det här kräkandet kan bero på? Och vad hade ni gjort?
Jag ska prova ge henne en lite mindre extra måltid senare på kvällen än när hon äter sitt kvällsmål också för att se om det kan bero på den tomma magen..

Hjälp mig någon! :D
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Personligen skulle jag aldrig ge ProPlan (eller RC) till en hund men här är några tankar. Är hon glupsk? en hund som slänger i sig mat spyr ofta upp det, är hon det finns det skålar avsedda för att dämpa glupskheten. Hur lång övergång hade du från valpfoder till vuxenfoder? Hon kan också vara allergisk mot något som finns i fodret.
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Hon har hetsätit när hon varit hos hundvakter med andra hundar. Och då också spytt upp maten efteråt. Men de här gångerna när hon kräkts har hon ätit lugnt och inte ens ätit hela portionen. Så det är inte det som spökar.
Övergången skedde under 10 dagar. Hon har alltså ätit en säck vuxenfoder och det är när den här nya köptes som problemen kom.

Jag har även tänkt byta foder, men det måste ju göras med en övergång och eftersom jag hade nästan slut på fodret hemma så var jag tvungen att köpa en ny säck innan jag kan byta foder på henne. Jag har funderingar på att byta över till Precept Plus, Orijen, Acana eller ett nytt foder som heter Samsfield. Men har inte helt kommit fram till vilket av dem jag ska byta till.
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Skulle tro att det är fodret hon inte tål då, men 10 dagar tycker jag låter som en kort övergång. Våran hund har bytt till Acana men åt innan dess Taste of the Wild och har just nu hållit på med övergång i 1 månad och kommer fortsätta någon vecka till men så har vi också en foderkänslig hund. Orijen och Acana vet jag är bra foder, lika så Taste of the Wild. De andra två kan jag inte yttra mig om.
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

10 dagar torde vara en helt lagom övergång då fodrena är hyfsat likvärdiga i innehåll. Det enda jag ser är att vuxenvarianten innehåller mer majs än valpfodret. Men också mer av kyckling och ris.

Jag ska prova byta säck, det måste jag i vilket fall göra för att byta foder sen. Jag kommer dock välja ett foder som inte innehåller majs. Jag anar att det kan vara det som ställer till det.
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Spannmål överhuvudtaget brukar vara något många hundar reagerar på, också det vår hund reagerar på. Så spannmålsfritt foder är kanske något du ska testa om du misstänker att det är majs (en ingrediens hundar inte har nytta av) som ställer till det. Orijen, Acana och Taste of the Wild vet jag är spannmålsfria.
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Ja, fast hon har inga andra reaktioner än just kräkningarna efter maten. Nu på kvällen lämnade hon 1/3 del av maten (och hon får ändå inga jättemängder mat), men inga kräkningar efteråt iallafall. Det är något som inte stämmer med fodret misstänker jag! Jag kan fixa en ny säck imorgon iallafall!
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Hitta ett foder med bättre innehåll, helst utan spannmål (spec majs o vete) o soya.
På Animailens (fd foderbilens) hemsida kan du kolla igenom de flesta torrfoder på marknaden efter innehåll etc.
Det absolut bästa för de flesta hundar är färskfoder, t ex VoH.
 
Sv: Hund som kräks efter frukost.

Det behöver inte vara majsen som är problemet, det var väl även mer av kycklingen? Kyckling är rätt vanligt att hundar har problem med, men är ändå en vanlig ingrediens i hundfoder för att det är en billig proteinkälla.

/Camilla
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 526
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 142
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 730
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp