Hund som kissar på mattan

SiZo

Trådstartare
Jag tror att ni förstår precis vad jag vill bara med trådstarten...

Jag har tidigare bott så att jag har kunnat stänga till rummen med matta och det har då löst sig. Nu har jag flyttat och bor i en liten etta med öppen planlösning. Jag hade hoppats att beteendet hade upphört eftersom hon inte har fått möjlighet att kissa på någon matta på flera månader.

Men icke. Det luktade kiss om mattan idag och jag blir så frustrerad! Min partner har kommit på henne och då faktiskt skällt ut henne, men det har inte hjälpt.

Finns det något man kan göra? Hon gör det bara när vi inte ser, antingen när hon är ensam eller när vi har sex. Så det känns ganska tydligt att hon ändå vet att man inte ska kissa på mattan, men att hon gör det ändå i någon form av protest.

Det verkar inte spela någon roll om hon är välmotionerad och välstimulerad, eller om jag lämnar henne 30 min eller 5 timmar.

Nu är jag nog inne på att lägga en handduk på golvet så att hon kissar på den istället (lätt att tvätta), men finns det andra förslag? Något som kanske löser problemet och inte bara maskerar det kanske?

Vad för typ av matta är det ? Det kanske är läge att ta bort mattan under en längre period, för att bryta mönstret.
Hundar kissar inte av protest, dom kan inte tänka så långt. Antagligen är mattan enbart kissvänlig.

Min ena tik blev rumsren vid 6 månaders ålder - men ryamattor klarade hon inte förrän hon var mer än 1,5 år - hon kissade alltid på sådana.

Det kan vara ett stressbeteende. Hundar blir lugnade av lukten av sitt kiss och är det en stressig situation så kan de alltså kissa för att lugna sig själva.
Är det en matta som börjat lukta så är den okej att kissa på ur hundsynpunkt. Hundar kissar gärna på mattor för att undvika att kisset rinner ut så de får det på tassar osv.

Så jag tror det är stress, inte protest. Kanske kan typ Felliway eller liknande fungera när hunden är ensam hemma. Det är ju lugnande hormoner som sprids via doft. Sen göra dig av med mattan. Finns kisskydd att ha på också, typ löpskydd och sätt i tjockare binda. Det tar ju bara bort symptomen dock.

Vad för typ av matta är det ? Det kanske är läge att ta bort mattan under en längre period, för att bryta mönstret.
Hundar kissar inte av protest, dom kan inte tänka så långt. Antagligen är mattan enbart kissvänlig.

Min ena tik blev rumsren vid 6 månaders ålder - men ryamattor klarade hon inte förrän hon var mer än 1,5 år - hon kissade alltid på sådana.
Hon har aldrig haft tillgång till mattan förut. Den är ny och luktar inte kiss, utom på en fläck såklart.

Hunden är 5 år och rumsren i övrigt. Så detta lär inte gå över av sig själv med tiden tyvärr.

Mönstret är brutet. Hon hade inte tillgång till mattor under flera år, utom de få gångerna jag glömde stänga till badrummet.
Men det har alltså tyvärr inte hjälpt.

Jag har svårt att se att det skulle vara av stress. Hon är inte det minsta stressad när jag och min partner har sex, men kissar trots det på mattan varenda gång om hon får chansen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 709
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 415
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Såg en annan tråd, och har funderat på detta tidigare. Jag har en chihuahua tik på 11 år, kastrerad och frisk. När hon var 3 år gammal...
Svar
10
· Visningar
3 217
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka