Hund som kissar jättemycket

kladdkaka

Trådstartare
Sitter här på nyårsafton och mår lite dåligt. Min hanhund kissar något otroligt mycket och jag vet inte vad han ska göra. Har lämnar meddelande hos jourvet och väntar på att hon ska ringa upp.

Han väckte mig i morse vid 5.30 och hade panik. Han skulle bara ut. Jag trodde han hade diarré och gick ut men han bara kissade och kissade. Tillslut tappade jag räkningen på hur många hånger han hade kissat, och det var inte bara det att han skvätte lite. Han liksom kissar ordentligt hela tiden. Efter en stund bajsade han lite och det var torrt och stenhårt.

Likadant på förmiddagen. Samma panik ut och kissar och kissar och kissar. Han ligger vid dörren hela tiden och det känns som vi är ute hela tiden.

Han dricker inte mer än vanligt och jag är rädd att han blir uttorkad. Han börjar bli lite seg och jag tycker han börjar kännas torr under nackskinnet(kan vara inbillning).

Vad tror ni det kan vara? Och vad ska jag göra medan jag väntar.
Jag spekulerar i allt från uvi till fel på njurarna till förgiftning (jag tänker inte speciellt rationellt just nu, hans panik är inte rolig att se)
 
Sv: Hund som kissar jättemycket

Kan han ha ätit mycket snö?
Är du rädd för förgiftning så ge kol, om du har hemma.
Har du tempat hunden? Hur ser slemhinnorna ut, dels i munnen o dels i ögonen?
För att kolla ev uttorkning så lyft på nackskinnet mellan två fingrar o se hur fort det går tbx. Ingen direkt hjälp kanske, men vet kommer att fråga om det.

Om det vore min hund hade jag testat att tillsätta salt i hans vatten (9 mg/ml) samt lite honung eller druvsocker, allt för att hjälpa elektrolytbalansen på traven.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Hund som kissar jättemycket

Instämmer, hade försökt få i honom vatten också, tex smaksätta det.
 
Sv: Hund som kissar jättemycket

Tack till er båda.
Nu är vi hemma igen. Lite öm urinblåsa, inga övriga tecken på förgiftning och inget fel på prostatan. Troligen uvi. Får svar på urinprovet senare i veckan. Har har fått smärtstillande och antiinflammatoriskt för att lugna blåsan.

Ska se till att få i honom mycket vatten och se så han inte blir sämre. Känns så skönt!!! Lill-prinsen sover nu avslappnat så han har inte så ont längre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 720
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp