Hund som juckar när han är uppspelt...

Sv: Hund som juckar när han är uppspelt...

(så kan en hund bli både stressad och osäker med diverse överslagshandlingar som följd om det inte finns en trygg och stabil ledargestalt att följa eftersom hunden därmed tar på sig mer ansvar än den egentligen klarar av.)
Här har jag nog något att fundera över... Under Spikes uppväxt hade vi en schäferhane som hatade Spike. Vi höll dem i sär men det måste rimligtvis betytt en hel del stress för Spike, att hela tiden ha en äldre hane och risk för slagsmål... Min äldsta dotter har flyttat hemmifrån, och familjen har utökats med en liten tös som nu är ett år. Jag har inte haft en tanke på hur detta har påverkat vår "flock"...inte heller på hur det påverkat Spike...

Jag tror att jag måste lyfta blicken och ta en titt (precis som många av er säger) inte på själva juckande (symptomet) i sig utan på VARFÖR, själva roten till stressen... Jag måste nysta och tänka till lite längre än näsan räcker....

Jösses vad ni har hjälpt mig och min hund! Tänk vad mycket klokt och kunnigt hundfolk det finns! Än en gång TACK! :love:

att hundar inte följer en strikt rangstege som hönsen är inte samma sak som att det inte finns hundar som tar alla chanser att bestämma. alla hundar är opportunister, och en del mer än andra. den hunden som bestämmer mer får ju fler och större tillgångar. därmed inte sagt att hundarna alltid tar sig friheter med regelrätta dominanshandlingar eller någonsin visar ett aggressivt beteende.

I en flock så finns rangordning hur som helst det är jag övertygad om. Ger jag mina hundar mat i en grupp så är jag övertygad om att efter att min stora svarta slängt i sej maten o tagit allt några mål så reagerar dom andra med att tillslut säga till att "hallå vi vill äta med" Att säga att inte rangordning finns o att inte ledarskap behövs är skitsnack. Fick återigen min stora svarta göra som han ville så skulle situationen bli ohållbar. Han skulle dra mej runt på promenaderna han skulle bita mej hejdlöst han skulle kissa på varenda sten o trädstam lyktstolpe han hittat. För att visa att det är HAN som bestämmer. Nu gör han inte det för det är jag som bestämmer vad han får göra o inte få göra. JAg flockledaren altså. Hundars rangordning behöver inte göras o görs sällan upp med slagsmål utan det är fina signaler som vi knappt uppfattar. En läpp som stramar åt lite tex. Hundar signalerar inte med stora signaler.

Fast om din hund var flockledaren, eller att han hade ambitionen att bli det, så är det ju hans uppgift att leda flocken till vatten och se till att den har mat.
Jag tror inte att din hund egentligen är så intresserad över att vara flockledare över dig.
Ouppfostrad kan han däremot vara, men det är ju en annan sak.

Att hundar skulle vilja leda oss är ju ganska ologiskt. Som om hunden skulle ligga i sin korg och fundera på nästa drag i sin kamp mot toppen. "I morgon familjen, på torsdag...världen"

Tråden har fått mig att "tänka utanför boxen", inte snöa in på själva juckandet i sig iutan på VARFÖR han gör så! VAD stressar honom! Nu har jag och min familj en plan, bryta honom, på ett lugnt och stadigt sätt, INNAN det uppstår... Träna lugn, passivitet.... Vara lugna och bryta beteendet och göra annat.

Min Spike är inte en ledare han är en följare, mjuk och känslig men ändå kraftfull. Nej jag tror inte att han försöker ta över och bossa... Han blir stressad för att vi blir dumma i huvudet när han juckar...skriker och puttar och sliter och drar... Det blir ändring på det nu!:idea:

Fast om din hund var flockledaren, eller att han hade ambitionen att bli det, så är det ju hans uppgift att leda flocken till vatten och se till att den har mat.
Jag tror inte att din hund egentligen är så intresserad över att vara flockledare över dig.
Ouppfostrad kan han däremot vara, men det är ju en annan sak.

Att hundar skulle vilja leda oss är ju ganska ologiskt. Som om hunden skulle ligga i sin korg och fundera på nästa drag i sin kamp mot toppen. "I morgon familjen, på torsdag...världen"

om vi direktöversätter detta till vargspråk så betyder det att alla alfapar egentligen är supergenier och mycket smartare än andra vargar? nej knappast.

jag tror inte att viljan att bestämma till största delen går ut på att vilja bestämma över andra, utan att bestämma över sig själv eller ännu hellre att få förstatjing på de tillgångar som finns. i det vilda är det dock en kalkylerad risk man tar om man väljer att stå ensam, det blir svårare att få ta på mat, hitta en partner osv. hunden har inget att förlora. den behöver aldrig vara hungrig, den är frisk och stark. klart att en och annan blir övermodig och provar var gränserna går.

Precis som hos människor finns olika individer hos hundarna, vissa är följare och milda till sättet andra tar mer initiativ och är tuffare. Så att alla hundar klättrar efter högsta positionen tror inte jag heller, men flockmentaliteten är ju så att någon måste vara alfa. Finns ingen "som är bättre än mig så tar jag väl den rollen då", med mindre bra resultat ofta.

Låter som ett bra resonemang. :) Man kan ju aldrig bryta stress om man själv inte är lugn. Stress föder stress. Lycka till och uppdatera hur det går.

heller, men flockmentaliteten är ju så att någon måste vara alfa.

Hela idén med alfa-snacket, om att en varg/hund skulle leda en grupp är ju synnerligen vilseledande, och inget jag tror på alls.

Vi vet ju idag att den forskningen som ligger till grund för alfa-systemet bygger på studier av vargar i fångenskap, och att en vild vargflock inte funkar så. Utan det är en familj, där man är dominant mot sin avkomma iget annat.

fast tittar man på hundar i flock så är det alltid någon som bestämmer mer än alla andra, och de andra är sällan avkommor.

När det gäller hundars beteeende tror jag att man får titta på både vargar i fångenskap OCH vargar i det vilda.

Hur som lever ju inte våra hundar som vilda vargar direkt.

Inte heller tror jag att en hund som dominerar hemma ser sina ägare som avkommor, utan möjligtvis snarare "veka släktingar i behov av skydd och uppmärksamhet" eller hur jag ska formulera mig.

Men du menar alltså att vargflockar inte har någon ledare? Till skillnad från alla (?) andra djurslag som lever i flock? Är de demokrater... ;)

Lite OT kanske.

Vargar i frihet lever i familjer där medlemmarna har olika uppgifter. Beroende på vad som ska göras.

Jag citerar en artikel av Dr David Mech, världens kanske främste vargforskare som avlivar "Alfa begreppet" en gång för alla.

Han var en av de som myntade orden Alfahanne och Alfa hona. Det är härifrån vi grundar vår Ledarskapsträning, på vargflockens sociala hierarkiska struktur, som är nedärvd genom generationer. Med andra ord om en varg beter sej på ett sätt så gör våra hundar det också. Med denna "gamla" forskning i bakhuvudet är det kanske inte så konstigt att människor har blivit besatta av idén att hundar vill vara dominanta. MEN flockbeteendet för vargar i fångenskap skiljer sej från flockbeteendet hos naturligt vilda vargflockar. I en vild vargflock är det bara varghannen och varghonan som föder och fostrar sina avkommor. I en sån flock lämnar valparna flocken mellan 9 månaders och 3 års ålder. Detta gör ju att konflikterna begränsas i flocken.
Enligt David Mech kommer dominans inte att visa sig som en hackordning i en naturligt vild vargflock. Hans säger också att kamp om dominans mellan vargar är sällsynt om det alls förekommer. Därför ser man ingen "ledarvarg" som styr över resten av flocken. Mech säger även; Den typiska vargflocken bör ses som en familj där de vuxna föräldrarna är vägledande i gruppaktiviteter och delar gruppledarskapet mellan sig i olika arbetsuppgifter.

Honorna passar valparna medan hanarna ansvarar för mat och jakt. Om bytet
är stort nog äter alla i flocken tillsammans oavsett rang. Om bytet är litet, äter föräldrarna först, MEN om det är ont om mat får valparna äta först.

För egen del blir detta väldigt logiskt och jag kommer att forsätta att hävda att dominas från våra hundar är bara bajsprat.

fast tittar man på hundar i flock så är det alltid någon som bestämmer mer än alla andra, och de andra är sällan avkommor.

Nä, det tycker jag inte. Att det tex är en tik som fräser ifrån när andra inte sköter sig är ju mer en uppfostringsfråga. Men hon kan tex inte bestämma om någon annan individ tex bestämmer sig att lämna flocken.

I en sån flock lämnar valparna flocken mellan 9 månaders och 3 års ålder. Detta gör ju att konflikterna begränsas i flocken.
Enligt David Mech kommer dominans inte att visa sig som en hackordning i en naturligt vild vargflock. Hans säger också att kamp om dominans mellan vargar är sällsynt om det alls förekommer. Därför ser man ingen "ledarvarg" som styr över resten av flocken. Mech säger även; Den typiska vargflocken bör ses som en familj där de vuxna föräldrarna är vägledande i gruppaktiviteter och delar gruppledarskapet mellan sig i olika arbetsuppgifter.

Fast det där dementerar ju inte begreppet alfapar utan döper snarare om det?

Konflikter begränsas eftersom yngre vargar ger sig av (vilket de inte alltid kan i fångenskap). Det betyder ju inte att det saknas någon slags hierarki i flocken, bara att den inte behöver komma till uttryck. Vilket visas i fångenskap.
Därför förekommer inte heller mycket kamp om dominans iom att de som ev. skulle kunna utmana lämnar flocken och bildar sina egna familjer.

"de vuxna föräldrarna är vägledande i gruppaktiviteter" = ett mildare sätt formulera sig kring teorin om ett alfapar, skillnaden är att det framkommer att de delar med sig av gruppledarskapet, och det gör man väl i alla flockar eftersom individer ofta har sina egna uppgifter och därmed eget ansvar. Vissa håller utkik, vissa vaktar de yngre osv. De skulle de inte klara av om de hela tiden styrdes av ett alfapar.

Så om det var så mycket "nytt" vet jag inte, snarare utökad forskning och nya termer/beskrivningar.

Att alfaparet skulle vara Herr och Fru Hitler som styr flocken med järnhand har jag nog aldrig trott och inte heller tror jag att det är det gängse uppfattningen bland hundfolk. Vi vill alla ha den slutgiltiga kontrollen över våra hundar (av säkerhetsskäl och med hänsyn till omgivningen), men glädjelösa robotar som aldrig får ta egna initiativ eller bygga på sin egen självkänsla? Nä, det hoppas jag det är få som strävar efter.

Huvudfrågan kring skillnaden mellan uppfostring och att bestämma är väl egentligen, om man ska precisera, vem tar initiativet till handlingar som påverkar hela flocken? Dvs vandringar, jakt, platser att vila osv. Är det "föräldrarna" (alfaparet) eller turas man om?

Senast ändrad:

Hela idén med alfa-snacket, om att en varg/hund skulle leda en grupp är ju synnerligen vilseledande, och inget jag tror på alls.

Vi vet ju idag att den forskningen som ligger till grund för alfa-systemet bygger på studier av vargar i fångenskap, och att en vild vargflock inte funkar så. Utan det är en familj, där man är dominant mot sin avkomma iget annat.

Nej, då har du missat att studier görs lika ofta på vild varg. Bla har yellowstonevargarna varit en grund för den forskningen och dom är inte domesticerade över huvud taget. Att du inte tror på fakta är ju upp till dig, hierarki ser man inte bara hos vargar. Det finns hos varenda djur som lever i flock inklusive människor. Det är en viktig fundamental nyckel för att en grupp inte ska utbryta i kaos, utan kunna leva i harmoni.

TS hund behöver inte VILJA ta befäl, man den kanske känner sig tvungen när det inte finns någon struktur hos övriga "medlemmar". Djur söker alltid harmoni och balans, vissa är bra på att skapa den, medan andra inte alls har den inställningen och istället stressar över att behöva hålla koll på allt. Vilket i sin tur kan leda till diverse överslagshandlingar.

Nä, det tycker jag inte. Att det tex är en tik som fräser ifrån när andra inte sköter sig är ju mer en uppfostringsfråga. Men hon kan tex inte bestämma om någon annan individ tex bestämmer sig att lämna flocken.

Varför ska hon uppfostra dem om hon inte är en auktoritet? Finns det ingen som bestämmer finns inga lagar helller, och därför borde valparna få göra som de vill.

I en vild vargflock är det bara varghannen och varghonan som föder och fostrar sina avkommor. I en sån flock lämnar valparna flocken mellan 9 månaders och 3 års ålder. Detta gör ju att konflikterna begränsas i flocken. [/I]
Varghannen och varghonan? Vad är dom andra vargarna, hermafroditer, sterila:confused:

Vem bestämmer att dom inte få para sig? Vet dom bara det?

Gör man inte? Det har jag nog sett på varenda naturprogram.

Honorna passar valparna medan hanarna ansvarar för mat och jakt. Om bytet
är stort nog äter alla i flocken tillsammans oavsett rang. Om bytet är litet, äter föräldrarna först, MEN om det är ont om mat får valparna äta först.

Så när valparna är mogna nog att jaga måste de ändå stanna med tikarna medan hanarna drar på jakt? Jag är ledsen men texten har ju inget somhelst sammanhang eller logik. Och alfaparet (varghanen och varghonan kallat) stöter inte bort alla sina valpar så tidigt alla gånger. Isåfall hade det aldrib behövt bli något tjafs om vem som skulle para sig med vem.
Men så var ju frågan om valparna visste det sen födseln.

valet att lämna flocken har alltid vilda djur. men som jag skrev tidigare är det ofta förknippat med stora risker.

jag tror vi pratar om olika saker när vi säger bestämma. för mig är högsta ledaren/alfadjuret/den som bestämmer, den som har förstatjing på tillgängliga resurser. dvs mat, liggplatser, partners osv. de undergivna är de som avstår sin del till förmån för ledaren.

i de hundflockar, permanenta och tillfälliga, som jag har fått tillfälle att studera så är det nästan alltid en hund som tar sig större friheter än de andra. som verkar se det som självklart att de tillgängliga resurserna tillhör dem först och främst. de andra hundarna antingen accepterar detta, eller så blir det en maktkamp. någon enstaka gång har det blivit bråk.

jag kan också se hur mina egna hundar hittar en resurs som de sedan försvarar för att förstärka sin ställning gentemot en annan hund. min hane vill absolut inte bråka men när han tycker det är dags att uppfostra en yngre hund (=bestämma över den!!) så väljer han ett föremål och gör det till en resurs som den andra hunden vill ha. föremålet försvaras sedan kraftfullt. när den andra hunden visar sig tillräckligt undergiven är maktdemonstrationen över.

resonerar man som att inga hundar vill bestämma över andra hundar, så kunde någon av hundarna valt att ge sig av. men det gör de inte.

Du skrev att han kissar över om ni kissat ute. Alltså är han ledaren i er flock. Börja med att träna ledarskap med honom o se till att ni är över honom. Då kommer nog juckandet att försvinna för det är ett dominans beteende som den ranhögsta sysslar med för att hävda sin status.

Det där med kissandet har jag en helt annan syn på. De hundar jag haft har ofta kissat över varann åt både det ena och andra hållet trots att de haft en tydlig "ledar och följar" -position emot varandra. Min ena hane (ja faktiskt den jag upplever som mest förarvek och bunden till mig) kissar alltid över mig om jag kissat ute medan den andra inte bryr sig. Tror inte så mycket på att markera över i det läget som att markera tillsammans.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 109
Senast: Luff
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 925
Senast: Red_Chili
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 586
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut