Hund som juckar när han är uppspelt...

Sv: Hund som juckar när han är uppspelt...

Det där med kissandet har jag en helt annan syn på. De hundar jag haft har ofta kissat över varann åt både det ena och andra hållet trots att de haft en tydlig "ledar och följar" -position emot varandra. Min ena hane (ja faktiskt den jag upplever som mest förarvek och bunden till mig) kissar alltid över mig om jag kissat ute medan den andra inte bryr sig. Tror inte så mycket på att markera över i det läget som att markera tillsammans.

Jag håller med, tror inte heller på den teorin att hundar dominanskissar. Åtminstone inte alltid!

Vad bra då fick jag svar på det också:)! Ja jag har ingen känsla att Spike skulle vara dominant när han "kissar över", utan mer som du säger att han "bara gör så för han är hund". Vi "markerar" ihop:)

Tänk vad skoj att läsa om alla dessa "nya" rön ang dominans.... Att det gamla rönen med dominanta ledarhanar/ alfapar etc samt undergivna ungar/tikar etc ändå någonstans bara är en produkt av hur manliga forskare velat se på saken?

En sak är säker...jag känner min hund, han försöker inte dominera eller klättra i rang. Han blir stressad och jag har eldat på det hela genom att själv bete mig som en ofokuserad och arg virrpanna. Jag kan dock undra över andra fall när t ex en större rottis (kan lika gärna vara lite vavva) börjar morra över sin matskål, morra när folk rör fötterna under bordet, vakta ben soffor och annat, blir bossig mm mm... problemhundar.... Vad vill då denna hund uppnå med sitt beteende? Är den bara missförstådd? Jag menar enligt gammal vana skulle jag genast säga att den hunden försökte ta över, dominera sin ägare och omgivning? :confused:

Vad bra då fick jag svar på det också:)! Ja jag har ingen känsla att Spike skulle vara dominant när han "kissar över", utan mer som du säger att han "bara gör så för han är hund". Vi "markerar" ihop:)

Tänk vad skoj att läsa om alla dessa "nya" rön ang dominans.... Att det gamla rönen med dominanta ledarhanar/ alfapar etc samt undergivna ungar/tikar etc ändå någonstans bara är en produkt av hur manliga forskare velat se på saken?

En sak är säker...jag känner min hund, han försöker inte dominera eller klättra i rang. Han blir stressad och jag har eldat på det hela genom att själv bete mig som en ofokuserad och arg virrpanna. Jag kan dock undra över andra fall när t ex en större rottis (kan lika gärna vara lite vavva) börjar morra över sin matskål, morra när folk rör fötterna under bordet, vakta ben soffor och annat, blir bossig mm mm... problemhundar.... Vad vill då denna hund uppnå med sitt beteende? Är den bara missförstådd? Jag menar enligt gammal vana skulle jag genast säga att den hunden försökte ta över, dominera sin ägare och omgivning? :confused:

Nej, det är inte så. Alla flockdjur lever i hierarki. Flockar med djur utan någon form av hierarki existerar inte vare sig det handlar om varg eller människa eller häst eller ko eller höna. Det finns ett fåtal forskare som påstår annat men de snubblar på sina egna teorier.

Sedan tror jag att det största problemet "anti-hierarki" folk har är att dom ser på dominans som något våldsamt och hemskt. Dominans är inte synonymt med våld eller diktaturfigurer. Dominans är inte allvarligare än konsekvens, uppfostran (uppfostran blir automatiskt dominant när någon annan bestämmer hur en annan ska bete sig) och att sätta regler/struktur. Det har inget med manlighet att göra heller för den delen, forskarteamen har mao inte velat måla upp vargar som macho.

Att du inte tror på fakta är ju upp till dig, hierarki ser man inte bara hos vargar.

Fakta är att han som uppfann DDT fick Nobelpriset, detta efter gedigen forskning.
Själv har jag kommit fram till, med stöd att forskning, att jag inte tror att min hund vill dominera mig.

Fakta är att han som uppfann DDT fick Nobelpriset, detta efter gedigen forskning.
Själv har jag kommit fram till, med stöd att forskning, att jag inte tror att min hund vill dominera mig.

Jag tror inte att någon av mina hundar vill dominera mig heller, men det rimmar inte med att hierarki inte existerar. Varför skulle hunddjur vara undantag från alla andra flockdjur?

Jag är för övrigt fortfarande nyfiken på vilka dessa vargar är som inte är "varghonan" och "varghannen" i flockarna. Tycker det låter högst besynnerligt? Jag är också nyfiken på hur en tik kan uppfostra en valp utan att vara en auktoritet?

DDT har väl ändå inte enbart varit av ondo. det har säkerligen räddat tusentals människor från en säker död i malaria.

men hur som helst så är det ett minst sagt kontroversiellt påstående att inga vargar/hundar någonsin vill bestämma över sina artfränder. vi som sitter med mer än en hund hemma kan ju ofta se att den ena hunden bestämmer över den andre, trots att de inte är släkt, eller kanske inte ens har växt upp tillsammans. många års forskning säger samma sak.

det måste inte heller vara så att hunden vill dominera mig bara för att den inte vill bli dominerad av mig. det är ju två olika saker.

Kan meddela at Spike är mycket nöjd över att alla ni fått ordning på hans stressade matte.... Inget juckande från Spikes sida nu... ta i trä...hoppas att det håller sig så:laugh: /Tack tack från Spike

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara tacka samtliga för fantastiskt goda råd i tråden :)
Spike har blivit mycket bättre med juckandet sedan vi började "bryta" beteendet INNAN det uppstår.

Spike TACKAR alla som tog sig tid och som fick matten att tänka "utanför boxen"

Vill bara tacka samtliga för fantastiskt goda råd i tråden :)
Spike har blivit mycket bättre med juckandet sedan vi började "bryta" beteendet INNAN det uppstår.

Spike TACKAR alla som tog sig tid och som fick matten att tänka "utanför boxen"

Vad roligt att läsa att det fungerade:D
Tack för uppdateringen:bow:

Ja nu har det gått en tid... Vi har tränat och jobbat hårt på att få bukt med juckerierna. Det har blivit bättre men han kan inte låta bli när någon lukt får igång honom eller när han ångar upp sig. Jag känner att träningsmässigt så kommer jag inte längre... Nu har jag beställt tid i morgon för en "kemisk kastrering med chip". Faller det väl ut så är valet inte svårt för fortsättningen... ja då ger jag upp och kastrerar honom. Detta för både min och hans skull! Håll tummarna nu!

Några erfarenhet kring kemisk kastrering? Tips och råd? :confused:

Ja nu har det gått en tid... Vi har tränat och jobbat hårt på att få bukt med juckerierna. Det har blivit bättre men han kan inte låta bli när någon lukt får igång honom eller när han ångar/ stressar upp sig. Det som fungerat absolut bäst har varit/ är att avleda honom, få honom att tänka på något annat. Att "trycka till" "Neja" honom har inte haft någon effekt... han har bara låst sig än mer då.

Jag känner att träningsmässigt så kommer jag inte längre... även om det blivit väldigt mycket lugnare. Nu har jag beställt tid i morgon för en "kemisk kastrering med chip". Faller det väl ut så är valet inte svårt för fortsättningen... ja då ger jag upp och kastrerar honom. Detta för både min och hans skull!

Några erfarenhet kring kemisk kastrering med chip? Tips och råd? Något jag bör tänka på/ göra? :confused:

Jag hade aldrig satt in ett chip. Det har gett alldeles för svajiga resultat. En del märker man massor på, andra inget, en del lite.

Vet flera som fått chip utan större resultat på stress och sexualitet men som blivit betydligt lugnare efter vanlig kastration.

Kastrera hunden, det är ett lätt ingrepp och inte så kostsamt. Det mår hunden, och du, förmodligen bäst av.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 109
Senast: Luff
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 925
Senast: Red_Chili
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 586
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut