Hund som juckar när han är uppspelt...

E

Equinique

Jag har en blandishane Schäfer/Rottis/Collie på snart fem år. Han slår tassarna runt alla människor och håller fast och juckar... Han är stark som en björn och det är svårt att freda sig. Jag upplever att han är stressad när han gör så..han ser alldeles olycklig ut och i mina ögon är det nästan en överslagshandling. Det händer då han är uppspelt och glad. Jag har självklart lagt ner honom på rygg och sagt ifrån ordentligt!!! Detta hjälper dock inte alls.. Jag har mycket god brukshundvana men här går jag bet... Goda råd? och nej...jag vill INTE kastrera honom!:confused:

Sv: Hund som juckar när han är uppspelt...

Om du upplever att hunden mår dåligt så vore det ju för allas bästa att se till att han blir kastrerad? Varför vill du inte kastrera honom?

Vi bor på en gård och så mycket hundar och människor träffar vi inte. Jag vill försöka hitta en lösning utan att kastrera, jag vill inte göra så mot honom... Jag vill prova allt annat först? Jag oroar mig för att han ska bli fet och slö och jag vill inte skära i min kompis... Han är dessutom 5 år...

Jag tror inte att det hjälper att kastrera honom för det där är inte ett sexuellt beteénde och även om det hade varit det så har nog beténdet satt sig såpass att en kastrering inte hjälper.

Det du ska göra är att varje gång ta bort honom, lägga på rygg finns ingen andledning att göra, vad vill du uppnå med det?
Gör precis som med allt annat oönskat beteénde, dvs. ta bort hunden och hindra honom från att göra det.

Om det är när hunden är glad och uppspelt så är det din uppgift att bryta innan han blir så uppspelt att han mår dåligt av det.
Träna lugn, är det när ni kommer hem/andra hälsar på så ignorera honom tills han kan hälsa normalt.
Säg nej när han kommer farande och belöna honom med er uppmärksamhet när han är lugn men stressa inte upp honom genom belöningen.

En hund ska inte flyga på folk och jucka det är dålig uppfostran och inget sexuellt.

Åååå underbara du! Tack! Jag hade helt klart på känn att detta inte har med dominans eller sex att göra.... Väl talat! Tack!

Vi bor på en gård och så mycket hundar och människor träffar vi inte. Jag vill försöka hitta en lösning utan att kastrera, jag vill inte göra så mot honom... Jag vill prova allt annat först? Jag oroar mig för att han ska bli fet och slö och jag vill inte skära i min kompis... Han är dessutom 5 år...

Är han så gammal så lär det nog inte hjälpa, nej. Jag vill dock klargöra att en hund inte mår dåligt av att kasteras ;). Hur är han i övrigt? Lätt för att gå upp i varv? Lättstressad? Aktiveras han ordentligt?

Jag tror inte att det hjälper att kastrera honom för det där är inte ett sexuellt beteénde och även om det hade varit det så har nog beténdet satt sig såpass att en kastrering inte hjälper.

Min hund slutade helt att jucka samma dag som jag kastrerade honom. Han var två år gammal då.

dom allra flesta djur mår BRA av att kastreras! är bara idioti att tro att det är "elakt" att kastrera.^^ en stressad hane blir betydligt lugnare på alla sätt om den kastreras. precis som med hästar och katter.

I övrigt är Spike en lugn och glad och stabil hund med tendens att bli lite stressad i olika situationer, han aktiveras och promeneras som han ska. Han går lös och har en bra grundlydnad. Problemet uppkommer när nytt folk kommer in i bilden, t ex medryttare på väg över tomten till sadelkammaren, eller gäster som kommer in i huset. Han gör inte så här på andra hundar. Han gillar inte hanhundar, då smäller det.... Han "kissar över" om man själv kissat ute i det fria... Han är inte "vaktig".Jag upplever honom som "go", lite förarvek, känslig men ändå stadig. Han är lite av en paradox vek men enveten? Nej jag vänder mig inte mot kastraktion om det skulle hjälpa HONOM...hela gården dräller ju av valacker;). MEN jag tycker att man ska ta till detta som SISTA utväg? Jag vill känna att jag provat allt annat först och det är därför jag ber er alla om hjälp med råd och dåd? Dessutom löser ju inte kastraktion alla problem, framförallt inte när vovven är nästan 5år?

Som TinyWiny redan varit inne på, fokusera på vad du vill att han ska göra istället för att korrigera symptomen.

Vi är ofta skitdåliga på att träna passivitet med våra hundar, träna passivitet så till den grad att ett ord/kommando från din sida verkligen betyder att hunden ska lugna ner sig.

För mig låter det lite som dominansbeteende .

Mycket därför att det är nya människor som han "juckar" på, samt att han kissar över om du kissar ute..........jag skulle ALDRIG tillåta min hund att kissa över.

Hur mycket tränar du ledarskap med honom???

Du skrev att han kissar över om ni kissat ute. Alltså är han ledaren i er flock. Börja med att träna ledarskap med honom o se till att ni är över honom. Då kommer nog juckandet att försvinna för det är ett dominans beteende som den ranhögsta sysslar med för att hävda sin status.

Ja jo men någonstans så stämmer inte det, ännu en paradox.... I lydnaden har vi fin kontakt, "han söker mig" med blicken och är uppmärksam! När han är lös är det mig han följer och inte tvärtom. Det har aldrig varit några problem att ta ben eller matskålar mm från honom. Det är aldrig problem med kloklippning, bad, omvårdnad etc.... så ja att "kissa över" är ju ett klart dominansbeteende och visa typer av juckande också men jag får inte ihop det, det stämmer inte?! När han juckar är han stressad och olycklig, nästan så att han inte bestämmer över sin egen kropp, nästan som ett frustrerat stressbeteende och när han "kissar över" så är det lite som "ahaaaa kissar du så kissar jag".

dom allra flesta djur mår BRA av att kastreras! är bara idioti att tro att det är "elakt" att kastrera.^^ en stressad hane blir betydligt lugnare på alla sätt om den kastreras. precis som med hästar och katter.

:bow::bow::bow:

Man tränar inte ledarskap, det är något man förtjänar.
Fö är hunden tydligen rejält ouppfostrad, o som andra sagt, att lägga ner den är rena idiotin o oftast totalt kontraproduktivt.

Vad gäller kastrering så anser jag att det aldrig är försent.
För många år sedan flyttade jag ihop med en husse som hade två stövare, tik o hane på 7 år, min dåvarande BC hane var oxå 7 år.
Efter ett år small det mellan Hamilton hanen o BCn, Hamilton gav sig aldrig o fick tillbringa sina dagar bunden när han var inne, jag stod inte ut o funderade på kastrering, vet trodde inte på det eftersom han var så gammal.
Hamilton fick en spruta, som skulle upprepas var 6:e månad.
Hamilton blev 16 år gammal, from som ett lamm hela tiden på bara denna enda spruta.

Jag är emot slentrianmässiga kastreringar, men har man problem som man inte lyckats träna bort så är det dags för kniven!

För mig låter det lite som dominansbeteende .

Mycket därför att det är nya människor som han "juckar" på, samt att han kissar över om du kissar ute..........jag skulle ALDRIG tillåta min hund att kissa över.

Hur mycket tränar du ledarskap med honom???

Du skrev att han kissar över om ni kissat ute. Alltså är han ledaren i er flock. Börja med att träna ledarskap med honom o se till att ni är över honom. Då kommer nog juckandet att försvinna för det är ett dominans beteende som den ranhögsta sysslar med för att hävda sin status.

Tror ni har hämtat lite för mycket info från Cesar...
Modern vetenskap har förkastat det där med dominans och rangordning till stor del. Hunddjur i det vilda ägnar ingen större energi åt att försöka "klättra i rang". Givetvis, eftersom det vore extremt dysfunktionellt i en flock.

Studierna som denna teori grundar sig på är gjorda på hunddjur i fångenskap, som inte alls går att jämföra med hur exempelvis vargar beter sig i det vilda.

En vild vargflock består nästan alltid av mamma och pappa varg, och sen avkommor från de olika årskullarna. En helt vanlig familj alltså. Ibland kan en lösdrivande varg komma och accepteras av flocken men det är sällan eftersom de är så extremt konfliktlösande djur och därför undviker varandras revir till varje pris.
Det bråkas mycket sällan i en vild flock.
Det är absolut inte den som är äldst/mest ranghög som går först vid alla tillfällen, utan flocken rör sig som vilken samling av varelser som helst. Ungarna skuttar runt och är ibland framför, ibland bakom.

Kontentan här är att hundar inte alls spenderar någon större energi på att försöka klättra i nån slags hackordning. Varför det är så, är totalt uppenbart - Det skulle aldrig hålla i en flock.
En av människan ihopsatt flock, bestående av en massa olika vargindivider däremot, där kan det ofta bli konflikter. Precis som det blir för oss människor när vi blir placerade i en grupp människor vi inte valt själva. På arbetsplatser till exempel. Där ser man ofta konflikter. Just på grund av att man är en grupp av individer som själva inte haft möjlighet att välja "flock".
Och det är sådana djur man har studerat och sedan kommit fram till den här fina rang-teorin.

Till TS:
Min hund juckade också förr och det slutade som sagt den dagen han kastrerades (det var dock inte anledningen till att han kastrerades).
Han har inte påverkats på något annat sätt än att han slutat bli totalt besatt av lukter och löptikar och slutat jucka. Han har inte gått upp i vikt, har absolut inte blivit mindre energisk osv.
Ha inte dåligt samvete om du kastrerar. Det hade jag, för folk hade gått och krigat med mig om att att de ansåg att jag trodde det skulle vara nån slags quick-fix. Det var ju verkligen inte med den tanken som jag bestämde mig för att kastrera honom vid två års ålder. Jag var fullt beredd på att behöva träna röven av mig för att få bort själva beteendebiten.
Men om inte orsaken till beteendet försvinner, så är det inte så givande att försöka träna bort själva beteendet.
Även om det kanske är möjligt, så är det verkligen inte rätt. Man vill ju ha bort HELA problemet, även orsaken. Jag vill i alla fall inte ha en hund som mår skit, men vars symtom du tränat bort.
Utan jag vill även att hunden ska må bra från grunden.
Känner så väl igen det du beskriver om din hunds blick när han utför det här stressjuckandet. Min såg ut precis så.
Det är inte en hund som försöker klättra i rang, det är en stressad hund.

Om du ändå väljer att inte kastrera, så tycker jag som någon sa tidigare i tråden. Glöm bort juckandet. Strunta i vad du INTE vill att hunden ska göra, och fokusera vad du vill att den ska göra.
Träna in ett beteende som är oförenligt med att jucka på nykomlingar.
Till exempel att han ska sitta ner och vänta när det kommer folk. När det gäller juckande så handlar det ju oftast om ett stressbeteende som slår över.
Om personen som kommer har hunnit komma in, hänga av sig jackan, slå sig ned och lugna ner sig, innan hunden får hälsa, så är risken för juckande betydligt mindre. Men just när det kommer en ny person så är det många hundar som helt enkelt blir överstressade. Om man då lärt vovve att sitta ner tills du signalerar att det är okej, så är chansen mycket större för att juckandet inte ens ska uppstå.
Jobba förebyggande och långsiktigt, helt enkelt. Se juckandet som ett symtom, inte som ett problem i sig.

Jag kan inte annat att BUGA, jag med!!:bow::bow::bow::bow:
TACK! TACK! TACK TACK!

Nej inte ouppfostrad! STRESSAD!

Håller med i mycket av det du säger men vill kontra med att även om en hund inte strävar efter att klättra i rang, så kan en hund bli både stressad och osäker med diverse överslagshandlingar som följd om det inte finns en trygg och stabil ledargestalt att följa eftersom hunden därmed tar på sig mer ansvar än den egentligen klarar av.

Hunden kanske inte strävar efter att "nå toppen" utan snarare visar tecken på att inte klara av den plats han blivit placerad på? Att hunden i övrigt är lätthanterad och lydig visar ju att den i största möjliga mån vill vara till lags.

Alfa-paret behövs ju och finns ändå även om tesen med hierarki i flocken inte längre är den samma.

(Jan Fennell-inspirerat...)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 109
Senast: Luff
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 925
Senast: Red_Chili
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 586
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut