Sv: Hund som juckar när han är uppspelt...
För mig låter det lite som dominansbeteende .
Mycket därför att det är nya människor som han "juckar" på, samt att han kissar över om du kissar ute..........jag skulle ALDRIG tillåta min hund att kissa över.
Hur mycket tränar du ledarskap med honom???
Du skrev att han kissar över om ni kissat ute. Alltså är han ledaren i er flock. Börja med att träna ledarskap med honom o se till att ni är över honom. Då kommer nog juckandet att försvinna för det är ett dominans beteende som den ranhögsta sysslar med för att hävda sin status.
Tror ni har hämtat lite för mycket info från Cesar...
Modern vetenskap har förkastat det där med dominans och rangordning till stor del. Hunddjur i det vilda ägnar ingen större energi åt att försöka "klättra i rang". Givetvis, eftersom det vore extremt dysfunktionellt i en flock.
Studierna som denna teori grundar sig på är gjorda på hunddjur i fångenskap, som inte alls går att jämföra med hur exempelvis vargar beter sig i det vilda.
En vild vargflock består nästan alltid av mamma och pappa varg, och sen avkommor från de olika årskullarna. En helt vanlig familj alltså. Ibland kan en lösdrivande varg komma och accepteras av flocken men det är sällan eftersom de är så extremt konfliktlösande djur och därför undviker varandras revir till varje pris.
Det bråkas mycket sällan i en vild flock.
Det är absolut inte den som är äldst/mest ranghög som går först vid alla tillfällen, utan flocken rör sig som vilken samling av varelser som helst. Ungarna skuttar runt och är ibland framför, ibland bakom.
Kontentan här är att hundar inte alls spenderar någon större energi på att försöka klättra i nån slags hackordning. Varför det är så, är totalt uppenbart - Det skulle aldrig hålla i en flock.
En av människan ihopsatt flock, bestående av en massa olika vargindivider däremot, där kan det ofta bli konflikter. Precis som det blir för oss människor när vi blir placerade i en grupp människor vi inte valt själva. På arbetsplatser till exempel. Där ser man ofta konflikter. Just på grund av att man är en grupp av individer som själva inte haft möjlighet att välja "flock".
Och det är sådana djur man har studerat och sedan kommit fram till den här fina rang-teorin.
Till TS: Min hund juckade också förr och det slutade som sagt den dagen han kastrerades (det var dock inte anledningen till att han kastrerades).
Han har inte påverkats på något annat sätt än att han slutat bli totalt besatt av lukter och löptikar och slutat jucka. Han har inte gått upp i vikt, har absolut inte blivit mindre energisk osv.
Ha inte dåligt samvete om du kastrerar. Det hade jag, för folk hade gått och krigat med mig om att att de ansåg att jag trodde det skulle vara nån slags quick-fix. Det var ju verkligen inte med den tanken som jag bestämde mig för att kastrera honom vid två års ålder. Jag var fullt beredd på att behöva träna röven av mig för att få bort själva beteendebiten.
Men om inte orsaken till beteendet försvinner, så är det inte så givande att försöka träna bort själva beteendet.
Även om det kanske är möjligt, så är det verkligen inte rätt. Man vill ju ha bort HELA problemet, även orsaken. Jag vill i alla fall inte ha en hund som mår skit, men vars symtom du tränat bort.
Utan jag vill även att hunden ska må bra från grunden.
Känner så väl igen det du beskriver om din hunds blick när han utför det här stressjuckandet. Min såg ut precis så.
Det är inte en hund som försöker klättra i rang, det är en stressad hund.
Om du ändå väljer att inte kastrera, så tycker jag som någon sa tidigare i tråden. Glöm bort juckandet. Strunta i vad du INTE vill att hunden ska göra, och fokusera vad du vill att den ska göra.
Träna in ett beteende som är oförenligt med att jucka på nykomlingar.
Till exempel att han ska sitta ner och vänta när det kommer folk. När det gäller juckande så handlar det ju oftast om ett stressbeteende som slår över.
Om personen som kommer har hunnit komma in, hänga av sig jackan, slå sig ned och lugna ner sig, innan hunden får hälsa, så är risken för juckande betydligt mindre. Men just när det kommer en ny person så är det många hundar som helt enkelt blir överstressade. Om man då lärt vovve att sitta ner tills du signalerar att det är okej, så är chansen mycket större för att juckandet inte ens ska uppstå.
Jobba förebyggande och långsiktigt, helt enkelt. Se juckandet som ett symtom, inte som ett problem i sig.