Hund som jobbar/spårar på egen hand!

mian

Trådstartare
Behöver lite tips och ideér på hur jag ska få min hund att sluta jobba och spåra på egen hand. Han är en Jack russel på 1,5 år.
Han har kommit på ett alldeles förträffligt roligt jobb nu och det är att spåra på en gammal ödeåker. Gräset är inte slaget på flera år och nu när det är visset så bildar det fina tunnlar. De är även vattensjukt i marken så imorse så höll min hund på att bli en "till salu", matte va dygnsur om fötterna!:mad:

Måste komma på hur jag ska kunna bryta honom när han blir så exalterad av detta. Han gillar det verkligen, svansen viftar och han letar förbrilt, vet ej om det kan finnas lite möss i det gamla gräset.:grin:

Jag tränar redan massor med honom så han blir aktiverad båda fysiskt och psykiskt. Vi tränar bla lydnad, viltspår, freestyle sen blir det ridturer och många promenader.
Hur ska jag få honom tillfredställd så han ej hittar på egna "jobb"?
Tacksam för föslag och idéer.

Sv: Hund som jobbar/spårar på egen hand!

JRT är små maskiner - väldigt svåra att köra slut på. Klart han vill sticka iväg och jaga gangare på fältet, det hade han säkert velat även om ni kom direkt från en träningsession på klubben. ;)

Är det ett särskilt ställe där han brukar dra hade jag satt på koppel just där. Drar han iväg jämt och ständigt hade jag tränat inkallningen så den sitter bättre, och spårtränat mer, det ger samtidigt orsak att lära hunden skilja på sina uppgifter. Nu spårar vi. Nu spårar vi INTE. Antar att han vill både jaga, och döda byte, så du kan testa att berika maten, ge honom även chansen att slita sönder/döda middagen. Det kan hjälpa ganska mycket, packa in maten ordentligt i mjölkpaket/annat, och göm den på olika ställen varje dag.

Japp., det är bara på just detta ställe som han smiter ivag och vägra komma. Han får proppar i öronen, men det är klart hur ska man kunna toppa och var roligare än att leta möss!??
Koppel är redan på vid denna äng, så inte mer lös här!:devil:

Att få honom trött är precis osm du nämner, näst intill omöjligt. Men han brukar va ganska nöjd när han har varit och tränat oavsätt vad det är vi gjort.

Antar att han vill både jaga, och döda byte,
Jaga vet jag att han gillar, men han sticker aldrig i skogen även om det kutar förbi ett djur. Ropar jag till vid dessa tillfällen så kommer han tillbaka.
Om han gilla döda vet jag ej, men visst skaka sina leksaker gillar han.
Och att gömma godis och mat i paket det gör vi redan.

Att spåra mer skulle jag gärna göra, men nu när det är mörkt så tidigt blir det enbart spår på helgen.:( Men när det blir ljusare igen så ska vi utöka det!

Min förra hund älskade leta efter sin boller i svår terräng, det fick verkligen igång hans spårlust. Han jobbade järnet då!:laugh:
Kanske skulle fösöka få min nuvarande att jobba med liknande, att få leta upp något som man kastat ut i svår terräng ist för att spåra ett spår.

Jag skulle berika jakten med så mycket "jack-russel-jakt-style" jag kan komma på. Skaka ihjäl, krypa i, under och över, slita sönder, spåra you name it. Med en liten passus: Detta är bara tillåtet efter kommando.

Tex viltspåret så parkerar du hunden, undersöker sjävl spårstarten, sen spåras ingenting innan hunden fått lov. Tjuvstarter bestraffas genast med avselning och hemfärd.

Ge russel nåt att slita sönder, ingenting får slitas sönder utan att hunden fått lov. Lär hunden att "frågar jag om lov - då jäklar är det julafton"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka