Hund som går konstigt?

Lupin

Trådstartare
Igår såg jag en hund som gick konstigt och tänkte direkt på ryggproblem. Men jag är ingen veterinär, så jag tänkte höra med er om ni känner till det här eller handra inputs.

Han liksom sköt rygg lite och gick i passgång och såg lite stel ut i bakpartiet när han gick. Väldigt uppdragen buklinje, men jag känner inte hunden så det kan ju ha varit att den såg ut så (buklinjen alltså). Den är röntgad med A på höfterna, men det utesluter ju inte att något kan hända för den sakens skull.

I övrigt såg den slank och välmusklad ut (kort päls). Rörde sig annars smidigt, förutom att jag i ögonvrån reagerade på att jag tyckte den haltade till för en sekund, men det var som sagt bara i ögonvrån när jag vred på huvudet och den gick förbi bakom mig. Jag har iofs öga för rörelsemönster och diffusa hältor, men å andra sidan kan den ju ha trampat fel eller nåt sånt. Men jag reagerade på att så fort han kom ner i skritt så var det passgång med något förhöjd rygg baktill. Det gick att få honom att ställa sig snyggt, med rak rygg och väldigt snygga vinklar runt om.

Sv: Hund som går konstigt?

Jag vet inte vad det beror på, men alla bullboxer/am bulldoggar jag har sett så gör så. Går de riktigt långsamt går de vanligt, men ökar takten ens lite så blir det nån sorts pass. Ser löjligt ut.

Ok, det har du ju faktiskt rätt i nu när du säger det. Det har jag också sett hos de raserna! Fast just den här hunden är av en annan ras. Å andra sidan är det vanligt med passgång även hos (stor)pudel. :D

Rörde den sig själv eller var den i koppel? Jag tycker många hundar ser ut att gå lite orent eller passartat i koppel, de håller ett tempo som föraren vill och har lärt sig att inte dra i koppel. Men takten är inte deras egen skritt eller travtakt. När de är lösa rör de sig helt annorlunda.

Jag har en hund som rör sig på ett lite liknande sätt. Upplever dock inte att hon skjuter rygg, men hon böjer knappt på hasorna, ser vansinnigt stel ut i bak och passar. Så hon vaggar ju liksom från sida till sida och böjer inte på bena. Ser väldigt skumt ut men vet. har inte hittat något fel på henne.
Traven är någorlunda normal men galoppen.. bakbenen far ut och vevar i någon konstig rörekse.
Hunden är en amstaff/rottweiler.

Jag tror faktiskt det kan vara så att hundar rör sig olika och har olika "kroppshållning" precis som vi människor kan ha.

Rörde den sig själv eller var den i koppel? Jag tycker många hundar ser ut att gå lite orent eller passartat i koppel, de håller ett tempo som föraren vill och har lärt sig att inte dra i koppel. Men takten är inte deras egen skritt eller travtakt. När de är lösa rör de sig helt annorlunda.

Den gick lös.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka