Hund som drar efter sina kompisar

B

Bopplan

Det största problemet som jag har med min vovve nu är att om han får upp vittring eller spår på någon av sina hund kompisar ute i skogen så darar han i väg i blixtens fart. Det finns också en hund som han verkligen inte gillar som han också drar efter och springer runt och skäller på. Jag blir galen när han gör så.:crazy:

Jag har fått bukt på jagandet av vilt. Då gjorde jag så att så fort han fick upp ett spår och sprang så sprang jag helt enkelt efter..! Då tyckte han att det var j*vligt obehagligt när matte sprang efter som en tok och efter ett tag stannade han och fick massor av beröm. Har försökt använda samma "metod" när han drar efter kompisarna men skillnaden är att han springer så fort nu att jag inte har en chans i världen att hinna efter! När han jagade vilt var han yngre, långsammare och inte lika duktig på att spåra...en nackdel med att lägga mycket spår..? ;)

Har försökt men långlina, men när han har den på lyssnar han klockrent och skulle aldrig ens försöka dra i väg... han är inte dum inte...

Någon som har tips på vad jag kan göra..? Det är verkligen jobbigt!!!

Sv: Hund som drar efter sina kompisar

Ingen som har något förslag på vad man kan göra? :confused:

Jag har inget svar, mer än att jag håller med att linan "vet" de om och det funkar till en viss grad. Är vi ute på en grusväg o Sera är 10 meter ifrån mig, och det är en "sån" dag och det kommer en hund 200 meter bort (även om den är JÄTTElångt bort) så drar hon... Hon vill ju bara leka men det kan ju faktiskt vara bilar emellan eller att den andra ägaren inte vill ha besök... Idag löser jag det med att inkallningen är mycket bra när det gäller allt utom andra hundar, så hinner jag få syn på den andra hunden kopplar jag upp henne, vi går kontaktkurser och lydnad (där går hon lös, men har en uppgift och är då inte lika intresserad), men att få bukt med det där är jättesvårt.

Ja, verkligen jätte svårt. Jag har inte problem med att han springer fram till hundar som han ser, för då brukar han komma till mig när jag ropar. Utan han drar efter sina kompisars spår och vittring, alltså han ser dom oftast inte ens utan spårar upp dom....
Vi tränar också en hel del lydnad har gått en grund kurs och en fortsättnings kurs. det har gått jätte bra för oss också, men det är som du säger då har dom en uppgift och intresserar sig inte för så mkt annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 608
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Min schäfertik är 1,5 år och hemma är hon hur cool som helst. Jag har gått på kurser, träningar och hängt med på promenader i stan för...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 471
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar