Hund som "bugar", magont?

RostKaptenen

Trådstartare
Vår hund har de senaste två dagarna ställt sig och bugat (googla hund bugar för bilder) raka bakben och liggande med frambenen. Detta gör hon visserligen ofta annars också då hon brukar sträcka på sig mycket. Det har dock blivit lite annorlunda nu, hon blir stående längre och det ser nästan ut som hon stretchar, kan även stänga ögonen. Hon är pigg och frisk i övrigt, äter och bajsar som vanligt.
Fått för mig att det kanske kan vara magont? Någon som har andra idéer?
Hon är en tik av liten ras (6 kg) på ett år. Äter samma mat som vanligt, har inte sett att hon fått i sig något konstigt.
Har klämt och känt på henne utan att hon verkar reagerar onormalt, ingen uppenbar smärta i rygg, bakdel eller buk.
Har inte kontaktat veterinär, ännu, eftersom hon inte är allmänpåverkad och äter, dricker och bajsar som vanligt.

Vår hund har de senaste två dagarna ställt sig och bugat (googla hund bugar för bilder) raka bakben och liggande med frambenen. Detta gör hon visserligen ofta annars också då hon brukar sträcka på sig mycket. Det har dock blivit lite annorlunda nu, hon blir stående längre och det ser nästan ut som hon stretchar, kan även stänga ögonen. Hon är pigg och frisk i övrigt, äter och bajsar som vanligt.
Fått för mig att det kanske kan vara magont? Någon som har andra idéer?
Hon är en tik av liten ras (6 kg) på ett år. Äter samma mat som vanligt, har inte sett att hon fått i sig något konstigt.
Har klämt och känt på henne utan att hon verkar reagerar onormalt, ingen uppenbar smärta i rygg, bakdel eller buk.
Har inte kontaktat veterinär, ännu, eftersom hon inte är allmänpåverkad och äter, dricker och bajsar som vanligt.
Om det är inte en snabbare stäckning efter att ha sovit, så gissar även jag på magont.

Man säger att just bugningen är ofta ett symtom på pankreatit, inflammation i bukspottkörteln.
Nån form av ont i magen tror jag definitivt på, jag skulle prova utfodra mindre portioner lite oftare och så hålla koll på allmänna måendet.

Böneställning är framförallt vanligt vid pankreatit, men kan förekomma vid alla slags smärtor från främre bukregionen då ställningen avlastar de delarna. Blir det inte bättre på flera små portioner skonkost eller hunden får andra symtom bör ni uppsöka veterinär.

Min hund gjorde bland annat så när han hade akut pankreatit. Han backade även in under möbler. Det gick inte att ta miste på att han hade riktigt ont. Jag skulle kontakta veterinären i ditt fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 361
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Staffen har betett sig lite underligt idag, men det är så diffust att jag vet inte om jag ska åka in med honom eller ha is i magen några...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar