hund som blivit knepig...

linnsan

Trådstartare
Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård fysisk träning). Men nu den senaste tiden har han blivit knepigare och knepigare och nu känns det knappt hållbart längre.

Han har alltid haft rätt hög toleransnivå mot andra hundar. Han kan vara en gaphals vid möte eller när han är allmänt uppspelt men det har mer än en gång kommit fram otrevliga hundar och/eller halvokända hundar som naffsat efter honom och han har alltid haft en väldigt hög tröskel innan han tröttnar. Har bara sett honom tröttna när det gäller resurser faktiskt. Annars har han fått hundar hängandes/bitandes i halsen utan att svara upp.

Jag träffade för ca 1 månad sedan en kompis som har en liten labbevalp. Castro har alltid varit extremt tolerant och förtjust i valpar och även okända sådana har varit uppe PÅ hans huvud och han har bara tyckt det varit trevligt. Men inte denna. Det morrades som satan på den lilla första mötet. Inomhus, vilket alltid varit okej innan med valpar, tikar och kastrerade hanar och han har för den delen aldrig betet sig såhär mot intakta vuxna hanar heller även om han varit lite grinig i början.

Nu har han hoppat på den stackars valpen vid tre tillfällen. Ett av tillfällena blev det hål i den lilla stackaren...

Det som händer är iprincip 1. hund blir stel i 1-3 sekunder 2. Hund hoppar på valpen och det är som ett slagsmål, fast med den "lilla detaljen" att valpen skriker och Cas inte slutar. Nu har vi ju avbrytit direkt så vet ju inte hur det slutar, men det har jag inte tänkt testa heller.

Vid två tillfällen har det varit när Castro äter/har pinne och sista gången så vet jag faktiskt inte alls vad som utlöste det. De lekte lite lugnt inne och var allmänt rätt lugna och glada i varandra. Valp gick in under bordet (som han gjort flera gånger innan) och Castro står precis utanför. Han står och kollar på valpen och jag tycker han ser lite stel ut men tänker att han väntar på att den lille ska komma fram så de kan fortsätta leka. Icke, han får ett utbrott och ruskar tag i den lilla, igen...

Min toleranta glada dåre känns extremt opålitlig och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Dom största problemen jag ser är att han dels inte varnar ordentligt och dels inte slutar "i tid".

En grinig hund hade jag kunnat ta, två hundar som bråkar kan jag också ta. Men det här är bara ett så konstigt beteende. Speciellt eftersom att han varit som han varit innan.

Ett sådant här beteende kommer ju inte från ingenstans. Och då kommer ju frågan upp hur ont han har. Om han haft det länge osv... Annars är han ju såndär som skulle kunna arbeta med ett brytet ben, så det märks inte direkt i arbetet även om jag tycker han blivit allmänt virrigare. + att hans matlust minskat. Något är alltså grymt fel när man lägger ihop allt.

Mina tankar går ju åt avlivning. Dels för att han uppenbart har ont, och även om han blir bättre, så känns det extremt osäkert att han reagerar som han gör när han har ont.

Vad jag vill med tråden? Skriva av mig och bolla ideér och erfarenheter.

Vill gärna inte ha en massa pekpinnar då jag redan är i botten.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Glömde...

Han har även i veckan hoppat på min andra hund, hans kompis som han bor med. Som han annars har en väldigt hög toleransnivå mot då lillen har lite temperament..

Hundarna fick mat. Castro brukar äta på en handduk framför trappan till ytterdörren (barfas) och gjorde så även denna gång. Jag tar bort handduk när han är klar och 1 timme eller något liknande senare så ska vi gå ut och kvällskissa. Viggo (lillhunden) går ju såklart till trappan och står bredvid någon sekund innan Castro (även här utan varning) hoppar på och ruskar även i honom. Viggo blir rätt förstörd av händelsen och tappar tydligt förtroendet för Castro under några dagar. Så även han såg inte alls vad som hände.

Detta är alltså hundar som kan ligga PÅ varandra när de tuggar ben/äter och Viggo brukar även "rensa" Castros skål och det har aldrig någonsin varit några problem.

Just nu känns allt bara väldigt hopplöst...
 
Sv: hund som blivit knepig...

Han har inte gjort det på "heltid" nu. Men ska hämta ut tabletter i veckan...
 
Sv: hund som blivit knepig...

Jag tror absolut att det kan finnas ett samband med smärta. Jag såg ju egentligen inga tecken på smärta hos min (hälta, stelhet) alls, utan jag reagerade på att hon blev spänd och nervös, morrig.

Hon har under sina vuxna år aldrig varit speciellt glad i främlingar, men har så småningom blivit värre. Gamla bekanta som hon ser en gång i året går bra, men nya bekantskaper verkar hon aldrig riktigt godkänna.

Vi medicinerar med Trocoxil.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Vi hade en gång en hund här på klubben som brukade sova i hallen. När någon klev över honom så vaknade han och då bet han i andra benet, utan förvarning, som klev över. Förmodligen en reflex för att det gjorde ont när han rörde sig. Han hade grava höftledsfel och blev borttagen före 2 års ålder. Min tanke är att det din hund gör också kan vara en reflex just när det gör ont eftersom han inte förvarnar. Och då blir det den som är närmast som råkar illa ut.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Delvis kl*

Tack för era svar.

Just nu dras jag lite åt två olika håll. Ena sidan säger att jag borde testa med smärtstillande, vila och sakta bygga upp honom så han blir stark igen och se hur det går. Andra sidan säger att han är alldeles för svår att läsa när han har ont, att han blir för opålitlig när det sker och att jag egentligen bara drar ut på det.

Hade det "bara" varit att "nej, nu ser han lite stel ut igen, nu får han lite vila + smärtstillande." Så hade jag tänkt annorlunda. Men samtidigt känns det som att jag skulle ta bort honom för lättvindigt...

Usch och blä :(
 
Sv: hund som blivit knepig...

Jag tror även att det är så att han associerar valpen med smärtan då han hade väldigt ont första gången de sågs (upptäcktes först efter att jag böjde bakbenen) och därmed skulle jag tro att "all" smärta som han upplever i första hand tas ut på valpen...

Jag kan ju inte ha munkorg på honom resten av livet heller :crazy:
 
Sv: hund som blivit knepig...

Om det var min hund så skulle jag prova med smärtstillande först. Innan jag hade tagit det stora beslutet. Hjälper det inte eller om han gör likadant mot valpen i alla fall så blir det ett tufft beslut att ta.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Svårt att råda andra, särskilt när man knappt träffat hunden, men jag hade också provat med smärtstillande först. Måste han träffa valpen?
Det knepiga är ju om viggo blir utsatt.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Ja, lite så tänker jag också. Att han ska få smärtstillande + vila hans kropp så gott det går med lugna långa promenader och spårträning och sen se hur det går. Men så otroligt svårt när han är så otydlig i övrigt om att han har ont :(
 
Sv: hund som blivit knepig...

Ja, det blir väldigt svårt att låta bli att träffa valpen. Om jag ska fortsätta träffa människan.

Viggo blev ju påhoppad dagen efter att dom varit här, sen har det varit lugnt (Viggo är dock fortfarande osäker på honom när de äter/har ätit).

Min tanke är lite att det blir munkorg på honom när de vistas i samma rum och om han gör något så tar jag bara lugnt ut honom från rummet så man inte lägger till ytterligare obehag/smärta. Då slipper man tänka på att någon blir skadad och man kan lugnt ta ut Castro. Samtidigt så blir det lite tydligt att - Attackera valp = inte vara med.

Sen tänker jag ju lite såhär också. Att om nu allt går bra och han slutar hoppa på valpen, betyder det att han inte har ont eller att han inte längre tänker valp=smärta. Det är lite där jag blir osäker. Är det okej att jag håller liv i honom även om han KANSKE har ont. Det där kanske, tänk vad mycket lättare det hade varit om de bara kunde prata :(
 
Senast ändrad:
Sv: hund som blivit knepig...

Beteendet borde ändra sig om det smärtstillande hjälper fullt ut. Då har han ingen anledning att trycka till valpen om det är smärta som är orsaken. Ha stenkoll de första gångerna de träffas, koncentrera er på hundarna helt o hållet.

Munkorg? Ok, visst han kan inte bitas då. Han kan dock skada valpen på annat sätt, t ex trycka till honom alldeles för hårt. Då är kompostgaller kanske bättre, då kan de inte komma åt varandra.

Om de ska ha mat så ge den ene i t ex hall/badrum, den andre i köket. Låt dem inte träffas förrän båda ätit upp eller maten är borttagen.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Det svåra tycker jag är att han är glad i valpen 95% av tiden. Han är alltså inte småsur och tycker att "det där djuret inte får finnas" utan leker, umgås och tycker han är mys. Tills han inte tycker det längre...

Stenkoll har vi haft, men det händer på en halv sekund. Kompostgaller hade vi nu sist det hände, och inga surigheter däremellan. Däremot så pep han lite för att han ville ut och busa med den roliga valpen :meh:

Det är just det som jag känner är ett sånt orosmoment. Att det vänder så snabbt.

Äta ska de definitivt göra med kompostgaller emellan. Men sen verkar det som att Castro vaktar platsen han ätit på en bra stund efter. Viggo hoppade han ju på 1 timme efter att han ätit klart.
 
Sv: hund som blivit knepig...

Hej!
Först och främst - jag vet vad du går igenom, jag lever med en hund som i 6 år var ett monster mot andra hundar, nu har jag äntligen nått igenom med träningen så vi har ett tillskott i familjen sen i somras men det är knepigt! Har en grupp på FB (förutsatt att du har det) som jag startat för alla med problemhundar som vill ha stöd, Hundproblem eller problemhund.

Om jag skulle få in en ägare och hund med det du beskriver (jobbar som hundpsykolog) skulle jag först verkligen reda ut smärtbiten så att den är helt under kontroll och inte påverkar träningen, sen ta itu med resursaggressionen om den skulle vara kvar, och även motbetinga andra hundar :)

Hoppas det reder ut sig!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 457
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 113
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 890
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp