Hund som blir FÖR glad

Sofie.S

Trådstartare
Hej!

Har en treårig Fransk Bulldog, världens snällaste hund, men han blir på tok för glad när det kommer gäster hem till oss.
Vilket nu verkligen börjar bli frustrerande, då fler och fler i vår umgängeskrets har fått barn.
Vår dotter är han väldigt försiktig med, har aldrig sprungit omkull henne eller hoppat mot henne. Mig hoppar han heller aldrig mot då jag satt en tydlig gräns. Men sambon som inte är uppvuxen med djur har lite svårt att sätta en gräns, så hunden blir otroligt "på".

Min familj och vänner som är vana med hundar har jag bett att vara mer neutrala, vilket ger tydlig ändring av hundens beteende.
Men sambons vänner förställer rösten och visar med hela kroppen att de vill busa med honom, klart hunden svarar genom att bli helt till sig.
Problemet blir att de hälsar i tre sekunder sen vill dom att hunden ska backa, vilket hunden såklart inte gör då, han är ju uppe i varv.

Många barn tycker att han är otäck (en del vuxna också) då han grymtar och inte har någon svans att vifta med. Vilket är super tråkigt!

Hur tränar jag bäst bort det här problemet?
Ofta ber jag hunden att hämta en leksak innan det ringer på dörren, då vill han bara visa upp den. Men ovana personer blir oftast livrädda då det låter som att han morrar :p
Är framme och säger "nej" och tar bort hunden, men når inte fram till hunden, får inget gensvar.
Är det ytligt bekanta så stänger jag en grind vi har till trappen, då är han lugn. Men sänder lite fel signaler känner jag, många tror att han är farlig då istället :cool:

1. Träna människorna. Det är svårare än att träna hunden. Säg bara "Vi hälsar först, hunden hälsar sen. Du behöver inte ens titta på honom."

2. Träna hunden i att "inte ge sig in i leken" när folk fånar sig. Lär honom att hälsa på person, sedan komma till dig, stanna där och vara lugn.

Mina hundar är experter på att "spegla energin i rummet", de blir stojiga när det kommer någon men lugnar sig direkt de har kommit in och hälsningsritualen är över. Det blir ju lite fel om det är hunden som är sammankallande i välkomstkommittén hemma hos er och som ska hälsa först, mest och längst. Ta bort det ansvaret från hunden, även om hunden har tagit på sig uppgiften själv.

Skitsamma om människorna tror att han är farlig, hjälp hunden att göra rätt. Dvs, stäng till grinden och förklara för människorna varför grinden finns där. Om människorna vill, låt hunden hälsa när den är lugn. Sedan är det bara att förbjuda gäster att hälsa innan hunden är lugn. Ditt hus, dina regler. Förklara för sambon varför reglerna behövs också.

Ang att hunden "grymtar" när han blir uppspelt så är det mest troligt ett tecken på andningsproblem, något som är mycket mycket vanligt på hundar med kort nosparti. Många hundar kan få utmärkt hjälp genom en operation. Prata med veterinär om det, då kan både hunden få ett bättre liv och ni slipper höra hur hunden låter när den försöker få luft.

1. Träna människorna. Det är svårare än att träna hunden. Säg bara "Vi hälsar först, hunden hälsar sen. Du behöver inte ens titta på honom."

2. Träna hunden i att "inte ge sig in i leken" när folk fånar sig. Lär honom att hälsa på person, sedan komma till dig, stanna där och vara lugn.

Mina hundar är experter på att "spegla energin i rummet", de blir stojiga när det kommer någon men lugnar sig direkt de har kommit in och hälsningsritualen är över. Det blir ju lite fel om det är hunden som är sammankallande i välkomstkommittén hemma hos er och som ska hälsa först, mest och längst. Ta bort det ansvaret från hunden, även om hunden har tagit på sig uppgiften själv.
Hur lär man en något trög fralla att inte frestas av människan som gärna vill hälsa? :D
Skämt och sido, jag har honom ofta sittandes i hallen och ger honom tecken på att det är hans tur att hälsa, men då blir han ju överlycklig att det är hans tur. Hur tränar jag honom till att bli mer neutral?

Skitsamma om människorna tror att han är farlig, hjälp hunden att göra rätt. Dvs, stäng till grinden och förklara för människorna varför grinden finns där. Om människorna vill, låt hunden hälsa när den är lugn. Sedan är det bara att förbjuda gäster att hälsa innan hunden är lugn. Ditt hus, dina regler. Förklara för sambon varför reglerna behövs också.

Ang att hunden "grymtar" när han blir uppspelt så är det mest troligt ett tecken på andningsproblem, något som är mycket mycket vanligt på hundar med kort nosparti. Många hundar kan få utmärkt hjälp genom en operation. Prata med veterinär om det, då kan både hunden få ett bättre liv och ni slipper höra hur hunden låter när den försöker få luft.
Flera veterinärer som kollat på honom vid vaccinering, de tycker att hans nosparti är väldigt lindrigt och de har ansett att operation ej är nödvändig.

Hur lär man en något trög fralla att inte frestas av människan som gärna vill hälsa? :D
Skämt och sido, jag har honom ofta sittandes i hallen och ger honom tecken på att det är hans tur att hälsa, men då blir han ju överlycklig att det är hans tur. Hur tränar jag honom till att bli mer neutral?
Måste han hälsa då? Låt människorna få komma in och sätta sig så får han gå runt och hälsa senare. Oftast brukar hundarna lugna sig bara folk har satt sig och inte bryr sig om hunden. I hallen blir det ofta rätt hypat.

Om du ser hans energinivå som en skala där 0 är "sover" och 100 är "herregud snart får han en hjärtinfarkt", vilken siffra skulle du säga att han har när han hälsar på folk och blir sådär uppspelt?

Om det är till exempel 80, så behöver du lära dig att se när han närmar sig 80 och sedan hjälpa honom att sänka till en bättre nivå.

Det kan vara att låta honom se gästerna (89), men inte låta honom gå fram och hälsa (för då blir det 90) - utan i stället gå till sin plats/bädd/soffa/utrymme och få ett smarrigt ben (30). Då blir kopplingen så småningom "kul att det kommer gäster - var är mitt godis?" i stället för "HURRA! Gäster! TJOHO! Jag ska hälsa och pussa dem tills jag dör!!!!!"

Kombinera med att säga till gästerna att till exempel inte hälsa eller åtminstone inte böja sig ner utan säga hej till hunden stående.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka