hund och katt?

wippi

Trådstartare
Till Er som har katt och hund, hur fungerar de tillsammans? Hade du katten eller hunden först?
Jag funderar på att skaffa hund, men vill inte förlora mina två katter, de får ju inte ge sig av hemifrån pga. den nya familjemedlemmen. Hur har ni gjort?

Sv: hund och katt?

Hade katten först. Hundarna lärde sig fort att inte jaga den. Har alldrig haft nåt problem med det men nu har jag inte speciellt jaktbenägna hundar heller.

jag hade katt först. det gick inge vidare faktiskt, tiken (omplacering som var vuxen när jag fick henne) och hankatten var jämt i luven på varandra. så på grund av det och lite andre grejer fick katterna bo hos mina föräldrar. numera bor hankatten hos oss igen och det går hur bra som helst. han styr och ställer och det är okej, så länge han inte går nära hennes mat ;).

hanhunden var valp när jag fick honom, och med honom och katter har det aldrig varit problem.

Jag hade hund först, och tog hem två små kattungar. Hon tyckte det var äckliga små kryp första dagen. Men sedan övergick det i att dom nu är bästa vänner.;) Sedan skaffade jag hund nr 2 när katterna fortfarande var små och det gick alldeles utmärkt. Dom blev lite förskräckta när det kom in en stor hund i hallen, men nyfikna som dom är så kom dom fram till honom och hälsade och allt gick bra. Båda mina hundar sätter gärna fart efter en katt utomhus, just för att dom springer, och springa och jaga en katt är kul:cool: . Dom skulle dock aldrig göra någonting mot den. Däremot inomhus är det "skedposition" med varsin katt som gäller.:d

Jag har haft både ock.
Först hund och sen först katt. Det har gått bra båda gångerna.
Jag skaffade en hund som var en vuxen omplacering. Han gillade att jaga katter. Men så fick vi hem en kattunge från en av fd sambons kunder och hunden var lite skeptisk först men sedan gick det superbra.
Han fortsatte att jaga andra katter, men gosade gärna med katten vi hade hemma.
Sen dog tyvärr den hunden i en olycka och vi skaffade oss en ny hund efter en tid. Den nya var en valp och efter att katten satte henne på plats en eller två gånger så har de varit bästa vänner.
Efter en tid dog den katten och vi skaffade oss en ny katt. Den katten var vuxen (omplacering) och gillade inte hunden speciellt mycket i början, men det gick superbra efter en vecka.
Sen skaffade vi en hund till, och den lilla valpen var lite tuffare mot katten. Men katten är en tålmodig kvinna så hon väntade ut tills måttet var rågat och så fick sej valpen en känga. Efter det höll den hunden sej ifrån närmare möten med katten.

Dock ska det sägas att hemma hos oss äter alla ur samma matskål och det är inga problem.

Både mina föräldrar och pojkvän hade katt när jag skaffade min hund. Mina föräldrars katt gick det jättebra med från början, han satte valpen på plats och sedan dess leker de hur bra som helst när hunden är där.
Pojkvännens katt var lite mer rädd av sig och sprang gärna när min hund ville hälsa, då var det ju kul att jaga katten! Han fick lära sig att man inte jagar katter (våra katter, andra katter som är på tomten jagar han gärna :angel: ) och nu är de bra kompisar, kan ligga och sova tillsammans. I början hade katten sitt eget rum på övervåningen, där hunden inte fick vara men nu när det fungerar bra är båda i hela huset. Vi var ju lite oroliga att hon kanske inte skulle våga komma in när hunden var där (utekatt som har kattlucka och kommer och går som hon vill) men det var inga problem, hon visste vart hon kunde få vara ifred.

katter har altid funnits på gården. hundarna få anpassa sig till de bara..
Våran valp nu "glömmer" bort sig iband när han itne tror att vi se..Men mycket bättre har dte blivit

Jag hade en hund först, sen skaffa vi en katt och senare en till, båda kattungar. Första dagarna var båda katterna lite avvaktande och gilla inte hunden, men senare gick det jättebra.
Senare skaffa vi även en hund till och det gick bra från början, nu är alla fyra bra kompisar :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka