Hund med raka bakben!

xDollyx

Trådstartare
Hej!
Min vän har en vovve med väldigt raka bakben, tycker att det brukar vara mer vinklar.. min vovve syns vinklar dåligt för all hans päls. Men på kompisens vovve så sluttar liksom"låret" väldigt ner till has/knä (hahaa) och sen sluttar det igen så det nästan ser rakt ut liksom.. hoppas ni kanske förstår lite vad jag menar iaf.

tänkte bara höra om det kan medföra någon rörelsestörning och sen kansek även förslitning elelr så. blev lite fundersam bara =)

detta är en amstaff/pitbull/rottweiler blandis och för o erkänna är jag inte så duktig på hundars anatomi =)

någon här som är duktig på det?

Sv: Hund med raka bakben!

Öppna knävinklar och knappa hasvinklar kan få hunden att gå lite slängt med baken, men inte nödvändigtvis. Passgång är något som ofta förekommer när hunden blivit lite trött, just för att det är mindre ansträngande för den.

Kan ju också kanske slita onödigt mycket på leder o dyl. men vad jag vet finns det inte någon direkt forskning på det området. En del raser ska ju dessutom ha rätt raka vinklar, om än jag inte anser det vara det bästa ur anatomisk hållbarhetssynvinkel.

Håller inte med Gnist! När jag gick SKKs uppfödarutbildning hade vi ett avsnitt med anatomi och där pratade vi om just bakvinklar och detta intresserade mig speciellt då min rottis också har dåliga bakvinklar. Fördelen är ju att det faktiskt är mer hållbart än överdrivet övervinklat: Så hellre för dåligt vinklad än för mycket altså! Nackdelen är ju att hunden får en kort steg och måste därav ta mer steg så konstruktionen är inte så effektiv.

Din åsikt.

Det är sällan man ser extremt övervinklade hundar tycker jag.
Knappt vinklade hundar ser man inom många raser däremot och inget av dem främjar hunden på något vis

Gnist skrev väl ingenstans att det är bra med övervinklade hundar???

Till ts: pitbull och amstaff tycker jag ofta har raka vinklar bak, men jag är ingen raskännare, utan det är bara egna erfarenheter! Det mest optimala är väl normala vinklar..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka