Hund med mardrömmar?

L

liten82

Att hundar drömmer har nog dom flesta hundägare märkt, men kan hundar drömma mardrömmar?

Eya lever om väldigt mycket när hon sover, sparkar med tassar, gnäller, gnyr och väsar på.
Vid några tillfällen har hon legat och sovit, drömt och sen flygit upp och sprungit undan, som att hon blivit rädd för något.
Hon kan även flyga upp få världens busrejs, sen är det som att hon kommer på vad hon håller på med och går och lägger sej igen :eek::crazy:
Igår låg hon och sov på bädden och vaknade till och kom mej och fjäskade som fasiken, precis som hon bara gör om jag varit riktigt arg på henne.
Tänk om hon drömmer mardrömmar om mej??? :eek: :(
Eller har jag en hund som är Schizo? Eller kan hon ha ont?

Hon har alltid väsat mycket när hon sover, att hon vaknar och beter sej konstigt händer bara ibland, någon gång i månaden typ.

Sen tror jag för övrigt att hon går igenom dagens träning i sömnen, en kväll när jag låg framför tvn och Eya sov på golvet, så
ställer hon sen plötsligt upp för att sen lägga sej igen,
perfekta "fjärrdirigerings-förflyttningar" som vi hade tränat några timmar tidigare :D

Sv: Hund med mardrömmar?

Ja! Jag tror också att hundar går igenom dagen när de sover.

Keo gnyr, bjäbbar, springer och flåsar när han sover. Har aldrig flygit upp eller så, men nog ser det ut som om han skuttar fram i terrängen om vi varit ute i skogen! =)

Jag tycker han är söt när han gör det, men även jag har funderat på om han drömmer mardrömmar ibland, han låter så ynklig! Dessutom skäller han aldrig när han är vaken, men ofta när han sover...

/Syrsa

Jodå det tror jag säkert att de kan drömma mardrömmar, de drömmer ju andra drömmar. Ibland morrar min stora i sömnen, då tror jag att han drömmer något otrevligt. Det vore intressant att veta exakt hur de drömmer? Antar att de drömmer doftdrömmar?

Jodå det tror jag säkert att de kan drömma mardrömmar, de drömmer ju andra drömmar. Ibland morrar min stora i sömnen, då tror jag att han drömmer något otrevligt. Det vore intressant att veta exakt hur de drömmer? Antar att de drömmer doftdrömmar?

Ja, de har jag också tänkt på.
Men eftersom att dom använder näsan till de mesta andra så får man väl anta att de drömmer i dofter, låter mest troligt.

Skulle vara roligt att veta vad de drömmer.
För nån vecka sen lå min och sparkade och gnydde, för att bli blick stilla och sedan börja morra.
Kan ju tillägga att hon aldrig morrar annars...:p

Kvällens skratt:rofl::rofl:
Har läst om helgens äventyr:banana:

men är det så att man drömmer när man rör på sig? jag har hört att det är tvärt om, att man är helt stilla (utom ögonen) när man drömmer, och att kroppen rör sig när hjärnan är i djupare sömn.

men är det så att man drömmer när man rör på sig? jag har hört att det är tvärt om, att man är helt stilla (utom ögonen) när man drömmer, och att kroppen rör sig när hjärnan är i djupare sömn.

Jag har faktiskt ingen aning.
De känns mer logiskt att man drömmer när man rör sej, man springer med i drömmen :)
Men de kanske är tvärtom?

jag hittade detta efter en snabb sökning

REM-sömn (Rapid Eye Movement) är det sömnstadium då hjärnan är som mest aktiv. Dagens intryck bearbetas och "fastnar" i minnet. Detta sömnstadium anses vara mycket betydelsefullt för inlärningsprocessen. Under REM sömn är flera kroppsfunktioner förändrade. Andningen är mer oregelbunden. Ofta kan man höra när en person är i REM sömn då denna är typisk med oregelbunden andning. Kroppens naturliga muskelaktivitet är kraftig nedsatt - vi kan inte röra oss under detta sömnstadium.

http://sahlgrenska.se/vgrtemplates/Page____29236.aspx

men för att svara på den första frågan så tror jag säkert att hundar kan drömma mardrömmar! de, precis som vi, bearbetar det som har hänt och det kan säkert yttra sig i mindre trevliga drömmar.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 901
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?