Hund med i husbil

Fia N

Trådstartare
Hej! Jag är ingen van campare och inte heller så van att resa med hund (jag är verkligen lantliga-sällan-till-stan-hemma-kissen personifierad:o:D ) Vi planerar att hyra husbil i sommar för att åka till Kolmården och eventuellt över till Öland en sväng. Det är tänkt att vår lilla Bichon Havanaishane ska få komma med - problemet är vad gör vi med honom sålänge vi kollar på Kolmården? Har nån härinne nåt tips? Och Öland - finns det nån strand som är mera hund-vänlig än andra? O råkar nån ha nåt trevligt tips på vad vi kan göra på Öland - nåt som skulle passa vuxna med hyfsat långt tålamod +liten hund med kortare tålamod och ungar i mellanstadieåldern med bristande dito :p ?

Ang Kolmården så finns det ett par hundpensionat i närheten av parken som tar emot hundar medan ägarna besöker Kolmården, googla hundpensionat och Kolmården så hittar du info. :)

Många husbilar har AC, då funkar det ju att ha kvar den i bilen. Vi åker mycket med husbil, och drar man för alla gardiner så blir där inte så varmt som i en vanlig bil.

Vi var nere i Falsterbo ett år när det var fruktansvärt varmt. Vi ställde husbilen under ett stort träd med skugga och öppnade alla fönster och luckor samt drog ner markisen och såg till att ingen sol kom in. Det var svalt och skönt hela dagen i husbilen. Hunden hade det jättegott där till skillnad från oss där ute. Vi gick och kolla henne en gång i halvtimmen och hon hade ordentligt med kallt vatten. Så vi hade koll på att det verkligen aldrig blev varmt.

Om det är djurparken Kolmården ni vill uppleva kan jag rekommendera Ölands djurpark annars, dit får man ta med hunden in. :)

Om det är djurparken Kolmården ni vill uppleva kan jag rekommendera Ölands djurpark annars, dit får man ta med hunden in. :)
Fast djurparksmässigt är det en enorm skillnad, i alla fall för några år sedan och jag tror inte Ölands djurpark blivit bättre sedan dess. Däremot har jag hört gott om deras vattenland och andra delar, men inte just djurparksdelen.

Avseende stränder har Böda en hundstrand om ni vill åka så långt norrut. Närmare bron finns t ex Eriksöre camping som är hundvänligt och har strand.

Fast djurparksmässigt är det en enorm skillnad, i alla fall för några år sedan och jag tror inte Ölands djurpark blivit bättre sedan dess. Däremot har jag hört gott om deras vattenland och andra delar, men inte just djurparksdelen.

Avseende stränder har Böda en hundstrand om ni vill åka så långt norrut. Närmare bron finns t ex Eriksöre camping som är hundvänligt och har strand.
Vi var på Ölands djurpark i somras och tycker inte att den är sämre än Kolmården. Blev snarare beskiven på Kolmården, hade nog för höga förväntningar..

Tack för alla svar :) Tyvärr har inte bilen AC så inget alternativ att länga hunden i bilen -såvida det inte blir en "normalnordisk sommar" med spöregn på tvären o +10 men det ska vi väl ändå inte hoppas :D

Jo det var ju Kolmårdens djurpark vi siktade på - var lite otydlig där - Kolmården för mej är liksom = djurpark :D Kollade på de hundställen som kom upp vid googling o de verkade ju ok. Vi behöver ju något ställe som kan ta hand om en liten hund som inte tycker om att bo alldeles avskärmat i hundbur - ifall det nu blir Kolmården och inte Ölands djurpark. Får googla lite mera på den. Det är ju alltid lite så med olika ställen att man har olika förväntningar o behov så det en tycker är topp tycker en annan är diss. Men tack för tipset - hade inte koll på att en sån fanns ens :o

Bra med tips på stränder också. Västkusten blir nog för långt bort denna gång, tiden räcker inte till eftersom resesällskapet behöver få rasta ...ofta...o gärna länge...

Ifall nån har mera tips på trevliga hund/barn-resmål,gärna utomhus, på Öland mottages förslag med tacksamhet

Jag ar ute med mina tva hundar i husbil just nu, nu ar husbilen lite storre an de flesta i Sverige och jag har AC, till och med tva, sa jag aldrig behover oroa mig for att en inte startar eller sa nar jag lamnar hundarna nar det ar riktigt varmt.

Anyway, just nu ligger temperaturerna runt 18-28 i skuggan utomhus och sa mycket varmare nar solen ligger pa. Med nagra strategiska fonster oppna (med nat fonster for insekter) har jag over huvud tagit inte satt pa ACn sedan jag akte ut. Den enda gangen jag korde den var nar jag korde genom sodra Californien's oken och det var runt 30*C. Nar vi parkerat sa rackte fortfarande oppna fonster. (AC'n var insatt att starta vid 25*C men gick aldrig igang).

Husbilar fungerar vanligtvis oandligt mycket battre an man tror nar det galler bade varme och kyla.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 313
Senast: Turali
·
Övr. Hund Ja, det är precis så brutalt som det låter :( Hunden kom snabbt bakifrån under ridturen idag, lite för tätt tintill hästen, hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 844
Senast: AKB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar