Hund med halsbränna

Pangare

Trådstartare
Min hund en mycket stressig Vorsteh har stora problem med halsbränna.
Han blir mycket orolig springer runt kraxar och hostar. Han vill gå ut och sätter då igång med att äta gräs.

Jag har testat olika sorts hundmat, men inte hittat något som fungerar bra. Använder nu Eukanuba Adult, det ska ju vara bra för hundar med magproblem. Det har fungerat ett tag, (en säck 15 kg), men nu är det färdigt igen. Han tål absolut inte någon mat med fisk i.
Verkar inte heller tåla kött (puts från älgkött)

Har någon något tips?
Har någon medicinerat? Med vad och med vilket resultat?

Jag gav en portion havregrynsgröt varje morgon när vi vaknade, innan frukost. Havregryn (Avena sativa) är lugnande för magen och dess slemhinnor!

Jag kan ju ha fel, men det låter som din hund har mer än halsbränna.......mitt råd är att du går till en vet. snarast!
Symtomen du beskriver brukar uppstå om hunden har en tonsill-infektion och de kan vara svåra att få bukt med. Antibiotika behövs om det är det! Eller i värsta fall op.
Vet. brukar även ha foder för känsliga hundar.

Hunden har haft halsinfektion. Opertion med borttagna tonsiller. När han efter några veckor började om med kraxningar och hostningar blev det återbesök, sövning och noggrann kontroll, inget fel i halsen kunde hittas.
Vet konstaterade att det nog var bara halsbränna och på den vägen är det. (kostnader för det hela nära 3500:-)

Han har när han utfodrades med Hill´s foder blivit som vansinnig på grov tallbark som han gnager i sig som en bäver.
Detta slutade han med när han fick Eucanuba. Han äter visserligen gräs ibland, men det gör ju de flesta hundar.
Han fick ett tokryck i förrgår natt, hostade kraxade som om han ville spy, men fick inte upp något. Höll på så i ca fem timmar och sedan var han som vanligt igen.
Efter det var avföringen normal och inget fel kan märkas.

Hunden stressar till max och stress kan ju ge problem för människor, och då är det väl troligt att så även är fallet för hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 049
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 033
Senast: Docka
·
Hundträning Då ekonomin inte tillåter besök hos tränare just nu, tänkte jag börja med att vända mig till hund här på buke då jag vet att det finns...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka