Hund med borelia?

Z

Zaaniish

Hej alla där ute!
Nyss hittade jag en fästing på min hund precis ovanför ögat och det var en tydlig röd ring runt. Samma symptom som min mamma hade när hon fick borelia.
Hunder har varit stel i bakbenen i galoppen under ca 2 veckor, vet inte om det har någon betydelse...

Är det någon som vet mer om borelia hos hund?
Tacksam för svar!

Sv: Hund med borelia?

jag har letat runt lite och hittat det här ( kan bli ganska långt ;) )

Borrelios och erlichios är två otrevliga sjukdomar som fästingen kan föra med sig. Det kan vara svårt att skilja sjukdomarna åt eftresom symptomen är lika: feber, trötthet, nedsatt aptit, ovillighet att röra sig, hälta och olika former av neurologiska symptom.

Symptomen kan uppträda året om, under förutsättning att djuret exponerats för fästingar någon gång under året. Vid erlichios kan även blodbrist och blödningar förekomma. De vanligaste symptomen vid kronisk sjukdom är trötthet och rörelsestörningar."

Sen på en annan sida :

En hund som smittats med borrelia och/eller ehrlichia behandlas med antibiotika och blir oftast återställd. En del hundar verkar dock inte bli helt friska och måste ibland avlivas.

Sen vet jag inte heelt hur mycket man kan lita på dem här 2 sidorna. Men det låter okej tycker jag! :)
Jag tror att det bara är så lätt att ta ett blodprov för att veta om hunden har det.

De kan få röda ringar vid fästingar även utan att ha borrelia. Håll utkik efter fler symptom innan du börjar oroa dig.

Stela kan de ju bli av många fler orsaker än borrelia även om just stelhet osv även kan vara ett symptom på sjukdomen. Men om du plockade en fästing idag förklarar ju inte det varför den varit stel tidigare. Då beror ju stelheten på något annat (som ju absolut bör kollas upp, om ni nu inte har någon koll på orsaken).

När min unga fick borrelia hade hon inte haft någon röd ring vid fästingbett och inte heller många fästingar. Hon var trött en dag, fick svårt att hoppa upp i fåtöljen på kvällen, fick ont i kroppen och skrek till ibland när hon skulle byta ställning under natten. Sedan hade hon svårt att resa sig på morgonen, åt sin frukost, kunde sedan knappt gå. Inne hos veterinären kunde hon inte stå, men knappt heller lägga sig, hon var väldigt seg och hade hög feber.

Är du orolig för borrelia, håll utkik efter framförallt stelhet och feber.

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Ska hålla koll om något förändras!

Röd ring runt bett har ingen korrelation med Borrelia hos hund.

Jo hundar kan också få det. Det är inte lika vanligt som hos människor och väldigt svårt att se. Så det gäller inte bara människor.

det vallhund troligen menade var att en röd ring inte med automatik betyder borrelia, varesig hos människor eller djur, och att man kan få borrelia utan röd ring över huvud taget. så: håll koll och se om andra symtom dyker upp, och sök vet då

Beställ tid hos vetten för provtagning om du är orolig. Det räcker med ett enkelt venprov, och skulle det vara någon slags fästingsjuka hjälper en antibiotikakur.

Jag avråder från att vänta på tydliga symptom. Vår isländska dårhund var bara lite trött och hängig, inga "typiska" symptom. Men eftersom han haft massor av fästingar kollade vi bl a fästingsjuka, och jodå, erlichia. Året efter fick han borrelia...:( Det har blivit ett antal AB-kurer.

Svägerskans hund hade erlichia som inte upptäcktes i tid, och då är hon ändå väldigt petig med sina hundar. Den fick epilepsi, medicinering hjälpte inte utan den fick avlivas.

Senast ändrad:

förstår din tanke, men att springa till vet och ta blodprov varje gång hunden fått en fästing känns inte rimligt... så du tycker inte att man kan avvakta och se om NÅGOT symtom dyker upp innan man beger sig mot vet-stationen?

förstår din tanke, men att springa till vet och ta blodprov varje gång hunden fått en fästing känns inte rimligt... så du tycker inte att man kan avvakta och se om NÅGOT symtom dyker upp innan man beger sig mot vet-stationen?

Men hunden ifråga hade ju lite symtom. Min hund fick erlichia. Jag sökte nä han bara var lite stel i ena benet, trots att jag sökte veterinärvård väldigt tidigt. Så fick han problem efteråt trots att triterna minskat avsevärt. Det slutade med att jag fick avliva hunden. Så det bästa är att söka tidigt.

Det räcker inte alltid då det gäller Borrelia.
Ibland hittar man bara antikroppar i cerebrospinal vätskan, gäller både människor o hund.

Men hunden ifråga hade ju lite symtom. Min hund fick erlichia. Jag sökte nä han bara var lite stel i ena benet, trots att jag sökte veterinärvård väldigt tidigt. Så fick han problem efteråt trots att triterna minskat avsevärt. Det slutade med att jag fick avliva hunden. Så det bästa är att söka tidigt.

symtom som den haft 2 veckor innan fästingen plockades bort ja. visst, hunden kan ha haft en smittobärande fästing för säg 3 veckor sedan, och att det är den som gett symtom, men att se en fästing som plockats bort 2 veckor efter symtomdebut som orsak är ju aningens orimligt. jag är helt för att man ska undersöka när man är orolig, men någon måtta får det väl ändå vara?! annars kan man ju lika gärna bosätta sig hos vet resten av hundens liv...
jag är ledsen att din hund blev så sjuk, det är riktigt hemskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka