Hund i sängen/sovrummet..

Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Jag är glad att min hund är utelåst från sovrummet konstant - de gånger hon inte har varit det har hon haft en tendens att bita/nafsa oss där hon kommit åt...Samt att hon kan skällgnälla ganska bra, även om hon är utanför. Hon blir liksom orlig att det är något som är fel - beter sig likadant om vi småbusar...
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Jaa...jag vill också veta ..:confused:

Min hund vägrade sova i sängen förut, eftersom att jag är ledare...och man sover inte på ledarens sovplats.
Han lade sig inte ens i min säng när jag bara hade en madrass på golvet.
Han blev mycket obekväm första gången jag erbjöd honom att sova i sängen. Men nu har han dessvärre vant sig även om det inte är ofta det händer. Dock fick jag till en början problem med ledarskapet, det blev en tuff kamp i några veckor innan han förstod att jag fortfarande var ledare trotts att han var erbjuden att sova hos mig.
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

När jag skrev "flocken" menar jag som exempel vargar i flock.. Alfatiken och alfahanen sover för sig och delar INTE sovplats med de andra medlemmarna i flocken.
Men jag tror säkert att man kan vara en stark ledare för sin hund även om den får sova i sängen :) Själv har jag sett det som ett extra sätt att markera rangordningen, plus att min sambo VÄGRAR ha hunden i sängen :smirk:
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

men nu är det hundar vi pratar om, och speciellt vår ras är avlad för att vara supersocial med människor. min hund sover nära mig för att han känner sig helt trygg med mig, inte för att han tror att han bestämmer.

det finns en miljon skäl till att man inte vill ha hunden i sängen, men att påstå att det skulle bli problem med ledarskapet är att ta i. jag skulle nog vilja påstå att får man problem för att hunden får sova i sängen var nog ledarskapet ganska dåligt från början.
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Jag har aldrig påstått att det automatiskt blir problem för att hunden sover i ens säng....
Jag tror på att vissa grundläggande beteenden gäller våra hundar idag likväl som vargarna. Men jag tror att för vissa hundar kanske olika beteenden från oss påverkar mer och för vissa hundar mindre. För en del hundar kan det innebära jättemycket vem som äter först t.ex. Ledaren i flocken äter först... den med lägre rang äter efteråt. Ledaren är den som går ut genom ytterdörren först. Ledaren är den som hälsar på folk först. Osv.
För min del tror jag att det har en viss betydelse att vår hund inte får sova i våran eller i dotterns säng, att han får gå ut ur köket medans vi äter och han får äta när vi har ätit färdigt. Men SJÄLVKLART är det inte det som avgör vem av oss som är ledaren! Jag tror att jag befäster mitt ledarskap på många olika sätt. Och något sätt förstärker det... och sedan gör jag säkert något (ovetandes) som försvagar det en aning... och så går det lite upp och ner :crazy:
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Tips på en mycket intressant bok i ämnet är "Förstå din hund" av Jan Fennell :)
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

men nu är det hundar vi pratar om, och speciellt vår ras är avlad för att vara supersocial med människor. min hund sover nära mig för att han känner sig helt trygg med mig, inte för att han tror att han bestämmer.

det finns en miljon skäl till att man inte vill ha hunden i sängen, men att påstå att det skulle bli problem med ledarskapet är att ta i. jag skulle nog vilja påstå att får man problem för att hunden får sova i sängen var nog ledarskapet ganska dåligt från början.

Min hund var från början en alfa hane i en hundflock utan människor.
Det var en kamp att vinna över honom, men när det väl var gjort så var det inga som helst problem tills jag lät honom sova i sängen. Då hade jag en veckas kamp igen tills han förstod att det fortfarande var jag som bestämde.
Han har alltid legat i närheten av mig, men det är snarare för att vakta över mig än att han känner sig trygg.

Men visst var ledarskapet inte bra från början.
Men man kan inte generalisera alla hundar, det jag beskrev gällde min hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Min hund vägrade sova i sängen förut, eftersom att jag är ledare...och man sover inte på ledarens sovplats.
Han lade sig inte ens i min säng när jag bara hade en madrass på golvet.
Han blev mycket obekväm första gången jag erbjöd honom att sova i sängen. Men nu har han dessvärre vant sig även om det inte är ofta det händer. Dock fick jag till en början problem med ledarskapet, det blev en tuff kamp i några veckor innan han förstod att jag fortfarande var ledare trotts att han var erbjuden att sova hos mig.

det behöver inte alls vara så. sist jag kollade på ngt program på animal planet sov iaf hela floken ihop. det kan dock skapa prblem , men det beror helt på hunden.
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Äh! De är väl bara att nuppa på de:banana: Sen om hundarna tittar på gör väl inget. å så kan man väl stänga ut dom från rummet just när man nuppar :idea:
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Min och Daniels hund skämms då vi har sex så hon går och lägger sig under sängen :angel:
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

man får väl vara lite sträng och säga "nej!" några gånger. det brukar ju dom flesta hundar förstå efter ett tag.
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Min hund ligger bredvid på andra sänghalvan och sover! Hon har aldrig vaknat även om det gått ganska vilt till!! :o
 
Sv: Hund i sängen/sovrummet..

Hm.. Väldigt rolig tråd! ;) Våran lilla staffe har sovit i sängen sedan hon kom till oss. Hon har en egen säng i vårat sovrum, men den har hon aldrig legat i.. När jag och min sambo får till det så sover hon lugnt vidare eller om hon skulle vakna så går hon ut i vardagsrummet och lägger sig i sin favoritfotölj. Så inga problem med den saken! :banana:
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp