Hund i liten etta?

Sparrisen123

Trådstartare
Kan man bo en människa och en, eventuellt två, hund/ar i mellanstorlek (40-60 cm, 15-30 kg) i en etta med kokvrå (24-26 kvadrat)? Eller går man varandra på nerverna totalt?

Hunden/hundarna skulle självklart få mycket motion, leka med hundkompisar utomhus, vara med i stallet och på ridturer inbland, träna (lydnad, spår, tricks, kanske lite drag eller något annat kul) och sådär, så jag pratar inte om någon understimulerad, stressad hund.

Jag är inte en sådan som brukar ha folk hemma, utan mest skulle det vara jag och hunden/hundarna. Så plats skulle vi ju få, men inte så mycket.

Tror ni det skulle kunna fungera eller är det helt hopplöst?

Sv: Hund i liten etta?

Jag har prövat och tyckte det var för trångt, man är alltid på varandra. Då var det jag och en hund på 30kg, valde att flytta till större fast jag bara skulle ha bott där ett par år till då jag pluggade på orten. :)

En bekant har två STORA hundar och en i storlek medium i en liten etta. Det går tydligen utmärkt :)

Alltså 3 hundar totalt, varav två "jättar"? Isåfall borde ju en hund lätt få plats.
Fast det klart, det beror väl säkert på ras och hundens personlighet också.

Bodde på 35kvm med två jaktgoldens (delade en 80cm säng också nattetid :p) och för mig gick det bra. Inne skulle det vara lugnt och jag var noga med att aktivera dem mycket ute så de var bekväma med att slappa inne. Tyckte inte att hundarna var i vägen, de hade sina egna bäddar att ligga i, men det beror kanske på hur lägenheten ser ut och hur man möblerat.

Blev det inte bara liiite trångt på nätterna? :D
Men fungerar det med två goldens så bör det ju fungera med en eller två för mig, eftersom jag gärna har åtminstone en av dem i storlek lite mindre än en golden. Trevligt att höra!

Jag hade en rottweiler och en tibbeterrier på 25 kvm och tyckte inte det var minsta problem.

Jag bodde på 21 kvadrat med två whippetar. Det gick utmärkt, men jag upplever att de trivs bättre när vi som nu bor på nästan 80 kvadrat.

Jag vill ha en tvåa i alla fall men det kan ju ha mer med hur jag trivs att ha det en med hunden iof:D Tyckte att den var trång innan men med hund kändes den väldigt liten, men jag skulle tro att det har mycket att göra med hur man är som person, jag gillar att ha mycket utrymme omkring mig

Vi bor 2 vuxna och två mellanstora hundar i en medelstor etta, och nog går det! :D Fast det optimala är självklart med minst en två vilket vi letar efter, men vi klagar inte på hur vi har det nu...det är mysigt att ha alla så samlade :p

Min dagmatte har 4 katter, en hund, min hund om dagarna + en till hund som bor hos henne då och då då hon ska utbilda den till terapihund, och även hon bor i en etta! :)

Jag hade med mig mina pojkar i övernattningslägenheten på 38 kvadrat 3-4 dagar i veckan under 2 år. Det gick bra. Tyckte inte det var trångt. De vill ju helst vara i det rum där man själv är i alla fall.

Jag bodde med en BC i en etta på 36 m2. Så länge hunden får aktivering utomhus så spelar inte boendeytan så stor roll. Gjorde inte för mig iaf.

/Migo

Så länge hundarna trivs ihop, så absolut :laugh: Är det hundar som vill ha lite mer space runt sig så kan det bli trassligt (talar tyvärr av erfarenhet.. Min tant hade älskat att vara ensamhund istället för att dela det lilla utrymmet hemma med min andra dåre).

Jag bor med 2 30-kg hundar i en 1:a, och det fungerar fint.
Båda hundarna är riktiga kelgrisar och vill vara nära,nära - så det kan blir trångt i både soffa och säng. Kan blir irriterad ibland över att båda två är bra på att vara i vägen när man går runt och pysslar, men det skulle de säkert göra även om jag bodde någon annanstans.

Har precis flyttat till en etta på 40 kvm. Jag har en schäfergrabb på 40 kg, en liten blandrashane på 9 kg och det funkar fint. Ikväll (första natten jag sover här:D) så är syrran här med sin lilla blandishane på 8 kg också. Och det funkar, trots att hennes lille är rädd för min stora.

Om ngn dag kommer även en rottweilertik hit och ska bo här. Hur det går får vi se :) Men jag tror det kommer funka fint!

Tror som många andra att bara hundarna är välaktiverade ute och vet att inne kopplar man av så brukar det gå bra :)

Jag och min sambo bor i en etta med vår brukshund. Det funkar toppen! Vovve är alltid med oss när vi hittar på saker, och är han inte med oss båda, så är han ute och jobbar med husse. Det blir mao inte så mycket hemmatid för honom. När han väl är hemma är det ofta vila som gäller. (Finns dock utrymme att bralla loss när morsan är på bushumör :D.)

Enda trista är att det är lite svårt att ta hem mycket folk, eftersom hunden då inte har något ställe där han kan gå undan och vara ifred (villket han ofta föredrar när det är mycket folk som springer runt).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 961
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 330
Senast: Lona
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 075
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
4 033
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka