Hund i husvagn?

Lona

Trådstartare
Vad gäller vid transport av hund i husvagn? Är det ens tillåtet?
Frågar åt en kompis, alla hundarna får inte plats i dragbilen.
OM hundar får färdas i husvagn, hur måste de vara "säkrade"? Bilbur alt ordentlig bilsele?
Själv skulle jag inte transportera på det sättet men det är varken mina hundar eller min husvagn.
Men man borde ju kunna sätta upp någon form av övervakningskamera i alla fall, en sån som man kan ha i hästtransport?

Väldigt tacksam för svar från tillförlitlig källa, till exempel Transportstyrelsen el Jordbruksverket (har googlat men hittar inget vettigt).

Håller med om att det är luddigt, kollade runt lite själv. På jordbruksverkets hemsida står det ju bara hur hunden ska åka i en bil.
Men hur eller hur, en husvagn som välter så flyger ofta hela överdelen av. Så av säkerhetsskäl skulle jag aldrig göra det. Men vi får se om nån annan hittar ett riktigt lagrum.

Detta var uppe på ett hunduppfödarforum för lite sen och nej - vad jag förstår så får man inte förvara hund i husvagn under färd.

Jag har dock ingen länk, så det är nog att ringa Transportstyrelsen som gäller (eller jordbruksverket)

Tja, får man ha hundar i motsvarigheten till hästtransporter så måste ju rimligen husvagnen vara tillåten. Enda skillnaden är väl att husvagnen inte är klassad som djurtransport, det kan väl tänkas ställa till det.

680@80.jpg

Å andra sidan är jag inte säker på att det hade blivit någon bassning om det, förutsatt att det är säker transport med t ex säkrade burar.

Om jag kommer ihåg rätt sa länstyrelsens inspektörer till mig att man får ha dom i husvagnen om dom sitter i lämplig bur.

Det är väl "bara" att lusläsa Jordbruksverkets föreskrifter och stämma av husvagnen mot de krav som ställs på djurtransporter. http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80004382/1370041159526/2010-002.pdf

Jag tror att lösa i en husvagn kan "åka på patrull" i de fetade delarna av §4 kap 3 av föreskrifterna:

Transportmedel ska vara tillräckligt hållfasta för det djurslag som transporteras. Om transportmedlet är indelat i olika plan ska planen vara säkert förankrade. Insidan av väggarna i transportmedlet ska vara konstruerad så att djuren inte kan skadas. I lastutrymmet får inte förekomma föremål som kan skada djuren.

Transporten ska också kunna avdelas med skiljeväggar om så krävs för djurens säkerhet.

Om det är lagligt eller inte ska jag låta vara osagt men enligt min åsikt är det direkt olämpligt att förvara hundar eller andra djur i husvagn under färd. (Om man nu inte har väl förankrade burar dvs lastsäkrat hundarna).
Ju större yta du har desto mer kommer hundarna skada sig den dagen du ställer dig på bromsen.
Jag har en husvagn som är drygt 8 m lång invändigt. Gissa vad som händer med en hund som befinner sig längst bak när jag ställer mig på bromsen?

Eftersom det bara blir smulor av en husvagn vid en olycka så skulle jag aldrig transportera hunden i den, inte ens i bur.
Vi hade också en hund för mycket för bilen vid förra husvagnssemestern. Löste det med att en fick vara hos hundvakt.

Väldigt tacksam för svar från tillförlitlig källa, till exempel Transportstyrelsen el Jordbruksverket (har googlat men hittar inget vettigt).

Varför ringer du inte då? Varken Jordbruksverket eller Transportstyrelsen brukar hänga på buke vad jag vet.

Poängen var att du nog får snabbare + korrekt svar om du ringer.
Förutom att jag har väldigt svårt för att ringa eller öht kontakta folk, betydligt lättare att skriva ett inlägg här - men det är ju inte lätt för dig att veta :).

Förutom att jag har väldigt svårt för att ringa eller öht kontakta folk, betydligt lättare att skriva ett inlägg här - men det är ju inte lätt för dig att veta :).

Tips: I alla fall transportstyrelsen har mejl (kontaktformulär på hemsidan) och chatt.

Har man en ordentligt last säkrad bur på ett lämpligt ställe i husvagnen så kan det nog vara ok, säger inget om det är lagligt då jag inte har koll på husvagnar men sätter man buren t ex under bordet så gott det går och gör fast det i golvet så är det någorlunda säkert on släpet välter.

Men hade faktiskt inte ens velat ha hunden i en bur i häst släpet :o, vill ha ordentlig luft för hunden vilket är svårt att uppnå på golvet i ett släp. brukar oftast köra med fönsterna öppna så det blir ordentligt drag i bagaget.

Ja, du får transportera hund i husvagn, om hunden är säkrad i en väl fastsatt transportbur.
Då uppfyller man de krav som finns. Står ingenting om förbud.
Samma sak gäller de hundkärror som finns eller de lådor många har bak på pick-upper.
658b0b25ede8837df90509a2ef764dc6.jpg

Vad gäller vid transport av hund i husvagn? Är det ens tillåtet?
Frågar åt en kompis, alla hundarna får inte plats i dragbilen.
OM hundar får färdas i husvagn, hur måste de vara "säkrade"? Bilbur alt ordentlig bilsele?
Själv skulle jag inte transportera på det sättet men det är varken mina hundar eller min husvagn.
Men man borde ju kunna sätta upp någon form av övervakningskamera i alla fall, en sån som man kan ha i hästtransport?

Jordbruksverket skriver klart och tydligt att för djur som transporteras i något annat fordon än en personbil så finns det särskilda regler att följa. Och givet att husvagnen uppfyller dessa regler så får man transportera hund i den. Exempel på krav är att det ska finnas skyltar som tydligt säger att det finns djur ombord. Ett annat är att utan måste avgränsad för att göra transporten säker, enligt det som @BornAgain refererade till ovan.

Tack för era svar!
Premiärturen gjord och det gick tydligen att få in hundarna i bilen trots allt (vilket förmodligen innebär att de sitter alldeles för trångt för JBV regler iofs).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka