Hund i bil

A

Alvin

Jag har en fråga som jag måste få svar på.
Finns det ingen lag på hur länge hundar får sitta inlåsta i bilar? Och om inte, finns det ingen lag på att det åtminstonde måste vara något fönster nervevat?

Sv: Hund i bil

Lag vet jag inget om, men sista teorilektionen på SBK så gick vi igenom följande angående hundar i bil.

Kl yttertemp skugga/sol temp i bil
08:30 +14 skugga +19
09:30 +18 skugga +38
10:30 +20 blandat +47
11:10 +20 sol +58
12:00 +23 sol +62
13:30 +23 sol +85

Vad händer med hunden i bilen när värmen stiger:
- Hässjning mellan 200-400 andetag i minuten
- Vid en ökning från 25-40 gr i bilen ökar salivavsöndringen 40 ggr
- Luftfuktigheten stiger upp till 90 %
- Livshotande skador efter 20 min
- Vid en kroppstemperatur på 42 gr får hjärnan obotliga skador.

Vi diskuterade även vad vi skulle göra om vi hittade en hund i en varm bil, då sas det att man fick slå sönder rutan, men att man var tvungen att ha ett vittne, för annars kunde man åka dit på för ev försök till bilstöld. Givetvis ska man ringa polisen.
Det ska finnas ett telefonnr som man kan ringa just vid såna tillfällen, men tyvärr vet jag inte det numret.

Tack för infon. :)
Har också hört talas om det där tel.nr. Men när är det läge att ringa dem? Så fort man ser att hunden sitter inlåst utan nervevade fönster?

Med tanke på hur snabbt det blir varmt i bilen, o hur snabbt de kan få dödliga skador så får man nog ringa rätt snabbt.

Jo jag tänkte på det.
Funderade först på att prata med ägaren som låter sin hund sitta inlåst i bagageluckan i långa stunder. Men h*n verkar inte riktigt förstå grejen med det. Tror att grannen som ägaren hälsar på är allergisk och därför anser väl h*n att det är ett tillräckligt skäl att stänga in hunden. :crazy:

Usch vad hemskt, kan de inte ha hunden utanför istället?
Förut när jag hälsade på hos syrran så fick jag inte ta in hundarna, men då hade jag de i trädgården istället o det gick ju lika bra, men det kanske inte finns den möjligheten.
Hursomhelst så kan det ju faktiskt gå riktigt illa om oturen skulle vara framme.

Jo, de skulle enkelt kunna släppa ut hunden eftersom de har en stor tomt, visserligen håller de på och bygger där men det finns plats för hunden att vara på.
Nu idag var det ju fint väder och grannen var ute, så jag vet inte om ägaren inte ville ta ut hunden pga utav det, men då är det väl bättre att låta hunden stanna hemma?
Så hemskt att se hunden i ett utrymme utan frisk luft och inget utrymme att röra på sig. :(

Jo lagstiftaren jämställer bil med bur, dva olagligt att förvara hundar i bil öht om det inte är i samband med tävling eller träning inför tävling, eller jakt.

mvh

Hunden blev inlåst idag igen i bilen :devil: Vi hade 25 + ute, bilen stod i solen, Inga fönster nervevade och stackars, stackars hunden sitter i bagageluckan.

Vem bör jag kontakta för att ägaren ska få höra att det är totalt fel det h*n gör? Funderar på att gå och lämna ett brev i brevlådan, men då är ju problemet att jag inte vet riktigt vart de bor och de har två olika adresser.

Det stämmer inte riktigt. Du får ha hunden i stillastående bil i upp till tre timmar.

(Detta enligt 14 §. punkten 4 i SJVFS 2008:5, L102: "I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.")

Så hundstackaren får sitta i bilen i tre timmar? Men är det inget krav på att det ska vara nervevade fönster (har för mig att jag läst det ngnstans.)

Det var mer ett allmänt svar på påståendet att en bil automatiskt räknades som en bur. Självklart får hunden inte sitta i bilen i tre timmar om det riskerar att bli för varmt i bilen!

Å andra sidan är det ju bra att det blir belyst.
Många tror ju att de gamla reglerna gäller som stipulerade inte för ofta o inte regelbundet återkommande.
För naturligtvis får man ta med sig hunden på semester med bil, etc.
Men bilen får aldrig användas som förvaring för hunden.

mvh

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 146
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
548
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka