Bukefalos 28 år!

Hund förstoppad, bajs i rumpan

C

chiching

Hej hej, blev medlem här på forumet nyss för att försöka få hjälp med vår snart 1-åriga hund.

Han har varit förstoppad sedan igår eftermiddag. Det kommer inget när han bajsar, utan allt fastnar i rumpan. Nu försökte jag få ut bajset men det finns torkat kvar sedan igår och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till för det är så fruktansvärt äckligt!
 
Sv: Hund förstoppad, bajs i rumpan

Eh tja kanske ett telefonsamtal till en veterinär vore på sin plats...

Hunden gillar nog inte att ha bajs i hela tarmen utan att få ut det heller :)

Exakt hur försöker du få ut bajset ?
 
Sv: Hund förstoppad, bajs i rumpan

Microlax! Men se till ge det ute isf fall för bajset kommer direkt.

Jag ävenvände det 2ggr när min hund va förstoppad och sen va det bra sen han bajsade som vanligt. Men man kan behöva ge fler beroenda på strl på hunden med. Men 4 i en förpackning så 1 förpackning ska räcka det finns att köpa på apoteket.

Lycka till
 
Sv: Hund förstoppad, bajs i rumpan

Något som kan vara bra att ha hemma är parafinolja. Det ger man åt hunden om den varit förstoppad en kortare tid eller om hunden har fått i sig någon mat eller liknande som man vet att hunden kan bli trög i magen av (undvika förstoppning). Rekomenderar jag alla hundmänniskor att ha hemma, har fått använda det ca 2-3 gånger på min hund som är 7 år, och då när han av misstag ätit något som han kan bli förstoppad av. Observera att jag menar mat, jag häller inte i hunden parafinolja om han hade ätit 10 par sockar :p.
 
Sv: Hund förstoppad, bajs i rumpan

Är din hund långhårig i rumpan? För i sånt fall är du säker på att han är förstoppad,så det inte bara har fastnat bajs i pälsen?

Var hundvkat åt dotterns hund,och då fick jag för mig att hon var förstoppad på morgonen när vi var ute,hon ville bajsa och inget kom,men jag tyckte det satt fast i rumpan!
Tills jag undersökte närmare..lite bajs hade fastnat i pälsen(antagligen från kvällsrundan),och torkat,så det blev som en kork..Så det var bara att tvätta rent,sen kunde hon bajsa!

Annars om min hund är hård i magen,då brukar jag gå en längre promenad,då kommer magen igång(då har hon inte varit hård så länge)
 
Sv: Hund förstoppad, bajs i rumpan

Säkert håret som Movi skriver, KLIPP BORT DET!

Så kan det bli på min terrier också om hon är långhårig så det gäller att klippa.
 
Sv: Hund förstoppad, bajs i rumpan

Man kan som Ciindy säger ge Paraffinolja. Om man inte har det hemma går det bra även med vanlig matolja, 1 tesked till liten hund, 1 matsked till stor hund. 1 matsked = 3 teskedar så mellanstor hund kan t ex få 1½-2 teskedar. Ge tillsammans med maten i ett par dagar.

Tvätta även baken med ljummet vatten, eventuellt med lite hundshampo. Smörj sen med vaselin (använd en plasthandske eller liknande) runt ändtarmen. Ta sen vaselin långt upp på fingret och smörj in i ändtarmen. Veterinären använder fingret in i ändtarmen vi vissa undersökningar även på små hundar.

Men OBS om hunden visar att den har knip/ont i magen så kontakta veterinär omedelbart. Samma sak om maten eller vattnet börjar komma upp igen. Då kan det vara något som har fastnat på vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 327
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 717
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 966
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp