Hund dog av tvångsparning

vallhund

Trådstartare
http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/_-foler-hunden-min-ble-voldtatt-1.11171285

Norska är inte min starka sida. Tiken fick ju valpar förra året, varför para så tätt inpå? Var inte ägaren med vid den parningen? Sket hunden på sig av kennelägarens hantering eller av att bli parad? Skulle kunna vara av strypning om jag förstått hur tiken blev hållen. Tvångsparning har jag både läst beskrivningar av o sett bilder/videos, ingen har gjort så med tiken.

Vad vill hon varna för, att andra inte skall vara så totalt oansvariga o okunniga som hon själv?

Senast ändrad:
Sv: Hund dog av tvångsparning

Det övergår mitt förstånd hur tikägaren bara kan stå och se på när detta sker. Helt IQ-befriad eller?

Men jösses... :eek:
Jag växlade mellan att läsa i google translate och i vanliga texten, så jag förstod rätt bra vad som stod skrivet i artikeln. Verkar som om kennelägaren lagt en filt över hundens huvud/framkropp för att lättare kunna hålla fast den, och om det stämmer så borde hunden alltså blivit kvävd till döds eller liknande.

"Fy fan" är allt jag tänker om det. :yuck:

Filten blev inte lagd över hunden. Hunden blev lagd på filten, och hölls sedan ner av kennelägaren på filten genom att bli bli hållen i/runt hals och huvud.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är direkt överraskad. Har sett effekterna av många oseriösa kennels i Norge. Visst, alla (eller ens många) är säkert inte dåliga, men det råder ingen brist på dåliga kennels i Norge...

Verkar som om dom börjat sälja småhundar till 13-åringarna nu, vilket kanske är bättre än 10år sedan (när jag bodde där), då dom sålde Rottweiler-valpar till dem.. Gick "sådär" efter ett år.

Stackars lilla hunden.. :(
Jag hade sagt ifrån direkt om någon hade försökt tvångspara något av mina djur, sen vet jag att man kan bli så chockad att man inte kommer sej för att säga ifrån. Men detta verkar ju ha varit ett ganska utdraget scenario.. Så nej, jag förstår inte hur ägaren kunde gå med på detta.. :crazy: Vi har det yttersta ansvaret för våra djurs välbefinnande och det innebär bl a att skydda dem från såna här övergrepp..

Mvh Domino_s

kl

Usch, tänker inte ens läsa artikeln! Bara rubriken på tråden får mig att grina!

Du missbedömer effekten av "jag är en stor uppfödare som gjort detta länge". Det är precis samma effekt som när valpköpare blir itutade att det är normalt för hundarna att snarka när de andas, inte klara av en normal sommardag för att de svimmar av överhettning, inte ska utsättas för normala vardagssaker för att de kan bli rädda etc. Det finns en hel del som tror på det.

Är man ny så är det faktiskt svårt att sätta sig emot. Är man 19 år gammal dessutom är det svårare. Och berättar uppfödaren att det är normalt och man aldrig varit med innan så är det ännu svårare.

Det vore samma sak som att jag åker till veterinären som gör samma sak. Titta bara på den artikeln för ett tag sen där veterinären skulle sedera en hund utan att kolla vikten och råkar hoppsan ge hunden en överdos. Inget som ägarna sa emot fast de tyckte det var konstigt att de varken frågade om vikt eller lyssnade på hjärta. Vissa människor med en maktposition i samhället kan utnyttja det ganska gravt utan att man ifrågasätter. Just för att man har tilltro till dem. Jag vet själv om en människa som varit med länge i branschen men aldrig varit med om en parning själv och när hen skulle para sin egna tik så blev det en våldtäkt med skrik utan att personen faktiskt förstod det. För att storuppfödaren de åkt till sa att det inte var någon fara. En annan lämnade sin hund första gången för parning och fick ett vrak hem som inte tålde att man tog i den, från en storuppfödare hen litade på. Även jag har fått hem tik som skrek i högan sky när jag skulle para henne. Och då sas det att det var normalt, parad på dag 11 trots skrik. Jag valde att vänta ut och fick henne parad villig utan skrik på dag 13. Jag tror man tappar fattningen mer än vad man tror när man väl står där. Har man varit med ett par gånger tror jag att man har mer gumption i sig att faktiskt svara NEJ PARA INTE MIN TIK SÅDÄR.

Jag tycker inte att man ska döma tjejen så hårt. Hon är 19 år. Då har man inte så mycket erfarenhet och i många fall inte heller mod att säga ifrån. Det var ju i hennes ögon en erfaren hundmänniska som hanterade hennes hund och hon ifrågasatte ju faktiskt behandlingen. Hon lär ju få leva resten av sitt liv med vetskapen om att hon inte sa ifrån så hon mår nog redan dåligt som det är.
Det är helt fruktansvärt att människor som borde ha erfarenhet beter sig på ett sådant här sätt men tyvärr är det vanligt att folk saknar respekten för djuren.

+1 på den.

Är man 19 år och har åkt till någon man tror är kunnig så är det otroligt svårt att stå emot trots att man får ont i magen av det man ser.

Jag fattade det som en varning generellt, att sånt här faktiskt förekommer och att man ska se till att undersöka och ta referenser innan. Och att hon väl antagligen önskade att de gjort just det.
Stackars tjej :(

Tänkte mest på hur den var arrangerad plus vinkeln.

Lagom urringning, lagom huvudet på sne, se lagom bedövlig ut i nåt sorts snett leende. Den känns extremt arragangerad för att passa texten.

+1 på den.

Är man 19 år och har åkt till någon man tror är kunnig så är det otroligt svårt att stå emot trots att man får ont i magen av det man ser.

Jag fattade det som en varning generellt, att sånt här faktiskt förekommer och att man ska se till att undersöka och ta referenser innan. Och att hon väl antagligen önskade att de gjort just det.
Stackars tjej :(

När jag var 17 år köpte jag min första avelskatt, den parades när jag var 19-20 år. Då var jag ordentligt påläst (dessa blev ju tydligen överraskade av att hanen var en nära släkting) och var oerhört noga med att parningen gick okej till.

Det handlar inte om ålder, det handlar om vad man har i skallen. Det här hade lika gärna kunnat vara en 35-åring. Vissa människor ska inte hålla på med avel. I detta fall varken tikens ägare eller uppfödaren som ströp tiken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka