Hund avliades på Landvetters landningasbana

Sv: Hund avliades på Landvetters landningasbana

Men hjalp.
Och jag som sitter och gor smygplaner om att ta med var hund till sverige.
Fragan ar vem det var hunden slet sig fran. Den nya agaren eller nagon som jobbar pa flygplatsen?
Iof skulle inte det vara nagon skillnad da ar hund absolut inte skulle tas ur buren innan jag eller maken var pa plats (han ar extremt manniskoradd och kan bli mycket upprord).
Fy katten sager jag bara!

Det verkar som det enbart drabbar sk "adopterade" "gatuhundar". Undermåliga halsband/koppel o okunniga hundköpare.

Är jag elak om jag säger undermåliga hundar också? Förmodligen. Men en hund som blir så rädd för bagage som tappas att den flyr i panik och inte går att fångas in borde få stanna där den är och slippa uppleva resan hit och anpassningen till ett nytt liv i ett nytt land.

Nej, du är inte elak! Jag har aldrig förstått mig på varför man ska släpa oönskade hundar runt halva jorden när det finns mängder av dem här hemma i Sverige. Vill ge en hund ett bättre liv är det bara gå in på Bl*cket och välja och vraka.

Nej, du är inte elak! Jag har aldrig förstått mig på varför man ska släpa oönskade hundar runt halva jorden när det finns mängder av dem här hemma i Sverige. Vill ge en hund ett bättre liv är det bara gå in på Bl*cket och välja och vraka.

Fast få kan man ju inte sätta på sig :angel: lika lätt.
:idea:

Nej, det är nog där skon klämmer. Hur många "Åh, gud vilken bra människa du är!!" kommer man få om man säger att man tagit över en vanlig "schabrador" från nån håla på landsbygden här hemma?

Dessutom kan man inte säga att man "adopterat" en stackars hund - som i många fall säkert skulle haft det bättre om den fick stanna kvar i en invand flock, utan massa krav på socialitet och rumsrenhet. Bättre att lägga pengarna på att se till att de får foder och vård på plats om man nu vill hjälpa.

Instämmer i allt du skriver! Men det är väl inte tillräckligt exotiskt att göra på det viset...

Absolut! O skänka sina pengar till kastreringsprojekt/vaccinationsprogram i de länder som har problem. På några år är problemen med gatuhundar borta.

"Gatuhundar" kommer aldrig försvinna så länge rika människor betalar 4-6000 kr för att få "adoptera" dem. Om jag vore fattig rumän hade jag tillverkat en jäkla massa "gatuhundar" och sålt dem..förlåt, adopterat dem till bättre bemedlade.

*kl*

Jag blir så ledsen när man ser de här gamla hundarna som prompt vill fortsätta leva. (står det alltså) Hundstackaren har varit gatuhund hela sitt liv tills någon fångar den när den är sådär 8 år och ibland är de ju döva och halta och lytta dessutom. Hur kan man med att ovanpå allt detta packa in stackaren i ett flygplan och skicka den till ett liv den inte alls känner till?

Då tycker inte jag att man är hundvän faktiskt. :mad:

De hundarna upprör mig mest när man ser annons på eller vad man säger.

KL

Det jag funderar mest över är hur de människor som adopterar hem dessa hundar, sen klarar av dem? Inte så att de nödvändigtvis är problemhundar allesammans, men en hel del bagage har dom ju med sig. Jag läser ofta om gatuhundar som sprungit bort sedan de släppts lösa, eftersom de av naturliga skäl inte är bundna till människor på samma sätt som en hund som vuxit upp sedan var valp med människor. Skygga och bortvirrade har de sedan irrat runt i skogarna både länge och väl innan de fångats in igen. Om de fångats in...

Får vem som helst adoptera och ta hem? Jag skulle tro att det behövs en rejäl dos hundkunskap för att hjälpa en sådan hund acklimatisera sig till ett liv som svensk familjehund.

Bor man i ett av dessa länder och tar sig an en hemlös hund på platsen, kan jag dock mycket väl förstå om man vill ta med sig den hem när man sedan flyttar tillbaka.

Det finns massor av mer eller mindre seriösa adoptionsbyråer som tillhandahåller "herrelösa gatuhundar" mot viss betalning. Tyvärr krävs det nog inte i närheten av så mycket kunskap hos köparna som det borde göra när tar hem en sån hund.

Tror min kompis hund hade två-tre hem innan han landade hos henne "for life" eftersom de innan inte klarade av honom (en liten skit ändå)
Så jätte noga känns det inte som det är innan hemmen bestäms (men är självklart olika mellan olika organisationer)

*kl*
Är också en av dessa som inte förstår varför man prompt ska "rädda" alla dessa hundar (som inte ens är gatuhundar en stor del verkar det som) när det finns så många som behöver hem i sverige? Min omplacering (okej, importerad är han men för avel) kostade mig lika mycket som en av dessa hundar (säkert mindre) i inköp (dessutom fick jag en skk-reggad, rumsren, förarvillig hund). Om man hårdrar det "räddade" jag honom också, från ett liv som han inte trivdes med.
(Tro nu inte att förra ägaren var dålig, men han trivdes inte i stor flock med massa tikar)

Får vem som helst adoptera och ta hem? Jag skulle tro att det behövs en rejäl dos hundkunskap för att hjälpa en sådan hund acklimatisera sig till ett liv som svensk familjehund.

Jag vet inte hur det är överallt men när jag var i Spanien, där jag var, så fick vem som helst bara man var vuxen.
Och de markandsförde sig själva rätt rejält.

Och nej, jag tittade inte på hund :idea::D, jag gav en slant för att slippa titta på hund.

KL
Det jag funderar mest över är hur de människor som adopterar hem dessa hundar, sen klarar av dem
Många alldeles utmärkt. Jag tar dock inte åt mig någon ära av att "klara" av min hund eftersom hon antagligen är den enklaste hunden i världen att ha att göra med. En drömhund helt enkelt vilket också var anledning att att jag köpte henne, inte för (som några antyder) få en klapp på axel. Fascinerande att någon överhuvudtaget tror att det är därför med tanke på att man mest för skit av bittra individer. :) Jag tänker inte ens att jag har räddat henne, för det har jag inte. Hon hade haft det fint utan mig, hur jag haft det utan henne är däremot en annan femma. :love:

I övrigt håller jag med om att vissa hundar inte borde flygas till Sverige eller något annat land för den delen och att det finns massor med oseriösa organisationer som bryr sig mer om att rädda liv än att livet är drägligt. Jag rekommenderar inte heller någon att köpa utländsk hund, jag rekommenderar folk att köpa den hund de vill ha och som passar dem. För mig fanns den hunden inte i Sverige.

Alla dessa hundar som kommer till Sverige från Rumänien och andra länder, bär på massor av sjukdomar och parasiter som vi inte har här. Dessa organisationer som "hjälper" dessa hundar, tänker nog inte längre än vad näsan räcker ibland, jag som hundägare vill inte ha en massa hemska sjukdomar här.

Det finns så många hundar här i Sverige som behöver hjälp, varför inte börja med hemlandet. Hur stressande är det inte för en gatuhund att först få kontakt med människor där nere och sedan sättas på ett plan.

Detta kanske är något att läsa innan man funderar på att "adoptera" en gatuhund.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8331313

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-...aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Jag har inget emot att man tar med sig en hund när man flyttar hem från ett annat land.
Däremot är jag totalt oförstående till folk som tar hit hundar som de aldrig träffat, som de förälskat sig i via en bild o en snyfthistoria på nätet.
Ännu mindre förstår jag att man importerar hundar hit som sätts i "fosterhem" medans man raggar nya ägare.

Vi är väl en del som minns den sk kastrerade tiken som valpade några veckor efter ankomst, eller den Rumänska tiken som kom hit med en STD tumör o sen skickades hem för att avlivas?

Liknande trådar

Övr. Hund Ursäkta en icke-hundmänniska, jag kanske trampar i något tabuklavér nu för man bör säkert inte adoptera irländska gatuhundar - men om ni...
2
Svar
25
· Visningar
2 577
Senast: Askur
·
Övr. Hund Läste det här igår och funderade lite på vad man egentligen kan förvänta sig av ett hunddagis...
Svar
19
· Visningar
2 529
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund http://www.barometern.se/nyheter/hultsfred/tre-hundar-tagdodade-pa-ett-ar%281578951%29.gm Att jakthundar kan råka ut för tåg är en sak...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver...
2
Svar
30
· Visningar
4 982
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?