Humörsvängningar vid fällning av vinterpäls?

H_lena

Trådstartare
Hej! Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, men om den ligger fel, flytta den gärna.
Jo, jag har en ponny på foder, och har haft det i mer än en månad, men innan det har jag ridit henne sen november ungefär. Nu de senaste dagarna, har hon börjat fälla vinterpälsen ganska ordentligt, och mitt problem är, att i söndags när jag red, kändes hon jätteslö och loj, och inte alls sprallig och framåt som annars. Idag när skötaren var i stallet och borstade, kickade hon mot henne två gånger!:eek: detta har aldrig förut inträffat, och min fråga är, kan det ha och göra med att hon fäller? eller har ni någon annan förklaring till varför hon beter sig såhär helt plötsligt??:confused:
Jättetacksam för svar!

Sv: Humörsvängningar vid fällning av vinterpäls?

Det kan det absolut ha. Jag jobbar på ridskola och vi har ett par hästar där som blir jättekänsliga och "sura" vid fällningen. Min egna häst upplever jag också som betydligt lugnare när hon fäller (hon är ett riktigt krutpaket annars).

okej, gud vilken lättnad!:) då vet jag att det kan vara det, tack så mkt för svaret!:)

finns det ngt man kan göra för att underlätta pälsfällningen? eller ge något fodertillskott eller så?

min gammaelgubbe blir jättesur under fällningen

Min häst var riktigt pissig när hon fällde förra året.
Men sen hon fått b-vitamin så har det lagt sig.. och den här gången är hon riktigt trevlig :D

Kan kanske vara pälsen. Om det är ett sto kanske hon är brunstig också och det kan ju skapa lite humör!?!

Jag har aldrig märkt nån skillnad på min isis vid pälsfällning. Lika pigg å framåt som vanligt. Ger henne B-vitamin.

Hon är mycket jämn i humöret dvs. alltid snäll och go.
Visar inga som helst tecken när hon brunstar heller.
Kunde nästan tro att hon var en valack. :)

Min valack blir jättegrinig när han fäller, han står ständigt med öronen bakåt, tål inte att bli borstad, hugger efter en om man ändå gör det osv.
MEN med b-vitamintillskott försvinner faktiskt allt detta och han är glad hela våren. Så han går på rågad dos b-vitaminpellets från krafft.

B-vitamin är det bästa då de fäller! Helst ska man börja i tid och fortsätta ett bra tag. Många ger både höst och vår (pälssättning och pälsfällning). Hästarna kan bli sura, griniga, känsliga då man borstar och sadlar, slöa, oljämt humör. Märker av det på min häst nu, även om han fått b-vitamin i tid...

Jag ger min häst b-vitamin vid fällning. Man kan också ge sk foderjäst!

Ja, det finns ju i olika former! Märkte att en häst i mitt stall får foderjäst nu. Men det är väldigt dammigt! Tycker det är bättre med b-vitamin i flytande form! Finns pellets också.

oj, tack för alla svar!:) kanske lite sent att börja ge henne B-vitamin nu, eftersom det kanske inte hinner inverka, dessutom ska jag bara ha henne fram till sommaren:( men jättetack för alla tips! Det kan ju också bero på att hon brunstar, som någon sa. tack så jättemkt!:)

Nog kan du börja ge b-vitamin nu, även om du bara har henne till sommaren kan humöret bli bättre. Jag ger b-vitamin till "mitt" sto även när hon inte fäller och hon har blivit lite lugnare.

ja, de brukar kunna bli så då. min häst som i vanliga fall inte precis tkr om när man borstar på henne och ofta ser sur ut, stod och lyfte på benen och försökte sparka mot en nästan hela tiden när man borstade då hon fällde som värst...

Men provade att ge b-vitamin och tyckte det hjälpte :)

Min häst får B-vitamin vilket både är effektivt vid fällning men även efter ansträngande pass (hjälper hästen att återhämta sig)
B-vitamin brukar vara ganska billigt, själv köpte jag 3 stycken flaskor (1liter i varje) för bara 100kr märket Emin.

jaha! vad billigt! kanske ska skaffa det ändå, då. :);)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Ridning Hej! har en fjording hemma som är 14 år gammal. han har under perioder fått "ryck" eller hur man ska förklara det när man varit ute...
Svar
16
· Visningar
1 701
Senast: Lager
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?