Humörspåverkan av klippning?

A

attila

Skulle vilja veta om någon har en häst som blir mer taggad o hetsig om ni klipper den.
Upplever det som att min häst blir påverkad ( se ovan på vilket sätt) när han klipps.
Iofs är han taggad o pigg jämt, den sorten, men efter en klippning är det inte kul längre, då blir det jobbigt pigg o hetsig.
Fler med samma erfarenhet?

Sv: Humörspåverkan av klippning?

Ja, det är inte så ovanligt att hästen upplevs som mer elektrisk när den är klippt. Det har nog med att göra att den ligger på gränsen till att frysa, och för att motverka det blir den hyperaktiv.

Japp!
Jag brukar skoja om att jag ska klippa fartränder för det blir en himla skillnad! Mycket piggare och busigare! Min nuvarande häst är lite mer åt det trötta hållet så då e det bra ;)
Med Araben jag hade innan kunde det bli lite väl livat..

O ja!! Jättebusiga blir dom. Det släpper efter några dagar o allt e som vanligt igen.

det är som sagt vanligt att hästarna blir livligare som klippta.

Nja, några dagar räcker inte, han var heltossig tills pälsen växte ut. Och då klippte jag igen! Insåg inte sambandet då, tanken slog mig härom veckan när jag började fundera på om det var dax att ta fram saxen!
Ingen klippning för oss alltså!

Vårat sto blir helt klart mer hetsig och taggad. Hon är i vanliga fall inte rädd för något när man rider ut,men nu både ser och hör hon saker som hon hetsar upp sig för. Jag hoppas det går över snart,för jag trivs bättre med henne som hon var före klippningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 924
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 137
Senast: tessan.g
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 222
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka