Hullet på denna ponnyn?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hur skulle ni säga att hullet ser ut på denna ponny?

I vintras:

dsc-0197.JPG
[/URL][/IMG]

Från idag:

dsc-0454.JPG
[/URL][/IMG]

dsc-0455.JPG
[/URL][/IMG]

Bakgrund: shetlandsvalack, ca 15 år, mest använd som sällskapsponny. Fick vid midsommar i år fång, går nu ute i grushage mellan 8-12 h/dag.
Syns dåligt på bilderna men han är väldigt omusklad och har knappt några ryggmuskler alls.
Hur skulle ni göra för att få denna ponny i fint skick igen?:)

Ursäkta om bilderna blir stora, fick det inte riktigt att funka.

Sv: Hullet på denna ponnyn?

Har du möjlighet att promenare med honom typ hundpromenad ?

Till att börja med, sen vore en medryttare/medkörare ett allternativ.
Är den inte inkörd, kör in den ;)

Hej!

Först hade jag kollat med vet så den är ok att arbeta.

Hullet tycker jag ser helt ok ut, pållen behöver mer motion så blir han nog fin igen.

Tömkörning är superbra på småttingar- då får både du och pålle motion och dom kan bli riktigt fina om man bara klurar ut hur man gör (man kan ju tex gå kurser om man inte vet hur). Körning, promenader, hitta någon liten människa som kan rida.

Men som sagt, kolla med vet om de har nån lämplig igångsättningsplan för fångisen.

Lycka till!

/Lavinia

Bakgrund: shetlandsvalack, ca 15 år, mest använd som sällskapsponny. Fick vid midsommar i år fång, går nu ute i grushage mellan 8-12 h/dag.
Syns dåligt på bilderna men han är väldigt omusklad och har knappt några ryggmuskler alls.
Hur skulle ni göra för att få denna ponny i fint skick igen?:)

Ursäkta om bilderna blir stora, fick det inte riktigt att funka.
Det går inte att avgöra hull utifrån bilder.
det som är viktigt när han saknar ryggmuskler är att han får BRA grovfoder så att han får sitt proteinbehov täckt.

För att generalisera så är det inte alls ovanligt att shettisar får "sent skördat hö" för att man tror att det är bra för dem. Problemet är bara att det är proteininnehållet som minskar då det är sent skördat medan energin ofta är ganska konstant. När man ger lagom mängd av det höet resulterar det i proteinbrist. Och det är SVÅRT att kompensera lågt protein i höet med tillskott utan att man hamnar på energiöverskott = fet ponny när vi pratar om shettisar.

Så, summa summarum => försök hitta ett grovfoder med högt proteininnehåll och lågt sockerinnehåll så minskar du risken för fler fånganfall och ger hästen möjlighet att forma om kroppen och få mer muskler i överlinjen. (för rätt foder ger normal muskelvolym, sen är det träning som ger dessa muskler sin styrka)

(tillägg av ren nyfikenhet - han påminner om min gamling, vad är det för stam?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 742
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10