hull på mager treåring

R

rassub

min treåring vill inte sätta det hull jag ycker han ska ha,
äter 11 kg hösilge (67ts)
2.6 l musli protein plus
växer nu o kom från Skåne i somras så jag antar att det går åt lite extra energi att hålla sig varm här uppe i Uppland mot vad han är van vid, nån som har något tips på att få upp hullet?
Han rids ca två-tre dagar per vecka.

Sv: hull på mager treåring

Rent spontant, så, öka hösilagegivan. De 11 kg du ger innebär bara drygt 7 kg ts, vilket inte är mkt. Min treåring har alltid haft svårt att hålla hull, fri tillgång på hösilage är ett måste för honom. Vi har nog ungefär samma ts som du , och jag kan tänka mig att han petar i sig minst 15-20 kg per dag.
Lusern är ju också ett bra alternativ om ni har lite låga värden på hös.

Vad är Protein Plus? Vad innehåller det? Vet du vad hösilaget innehåller? Hur mycket väger 2,6 liter av din müsli?

analysen på hösilaget är ts 58-61 % MJ 5,7 smrp 37,
kraftfodret MJ 10, smrp 93, fiber 12, ca/p kvot 1,5, råfett 4.5
Ger han nu 14 kg hösilage får se om det blir något kvar i boxen annars ökar jag.

Senast ändrad av en moderator:

Räknade lite snabbt o fick en kvot på 7, ca/p kvot på 1,4 hans behov bör ligga på 78 MJ, kan detta stämma? Då är foderstaten beräknad på 12 kg av ovannämda hösilage samt 1,5 kg av o.n kraftfoder, blir det bra tror ni?

Jag tycker att 12kg hösilage är absolut minimum, helst mer, men visst låter det OKEJ det där. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 499
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama