huggormsbett

C

caspar

Finns det någon här ute som har haft någon häst som blivit huggormsbiten, och blivit mycket sjuk eller tom avlidet av det?
Hur var symtomen?
 
Sv: huggormsbett

Min ponny blev antagligen biten av en huggorm i mulen (vi har mkt huggorm i hagarna och det var en solig vårdag det hände). Hon blev supersvullen, speciellt på ena sidan av mulen. Hon fick också lite feber men var annars pigg. Vet. var ute och gav henne någon spruta. Var dock många år sen och jag var ganska liten så jag kommer inte ihåg vad hon fick.

Allt gick bra och det enda bevis som finns nu är några foton elaka matte tog på sin stackars häst. :angel:

/Maria
 
Sv: huggormsbett

Min häst blev huggorms biten för två år sedan. Han fick 40 graders feber, blev hängig och mycket svullen. Han blev biten i senorna och svullnade så det blev jämt mellan kota och knä, svullnaden fortatte upp i bogen så han blev geleig ungefär. Vet kom och gav spruta och skrev ut finadyn*stavning?*
Han blev helt bra, det tog ett par dagar för svullnaden att gå ner likadant med febern men det gick hela tiden åt rätt håll.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
8
· Visningar
1 296
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp