Huggormsbett?

B

Bandi

Hur ter sig dessa på hästar? Symptom, åtgärd osv.

Misstänker nämligen att min häst har fått ett sådant på sitt framben.

Tacksam för svar

Om du misstänker det så ring vet!!
Min medryttarhäst fick ett bett på mulen som föl, resulterade i sned och stenhård mule...

En kompis häst blev behandlad för huggormsbett förra sommaren. Svullet ben, hälta och hög feber var symptomen.

/C

Säger som övriga, RING VET om du misstänker huggorm och låt hästen vara i stillhet så den inte sprider giftet i kroppen. Ett av våra avelsston DOG av huggormsbett för tre veckor sedan.........

Hög feber och svullnad. Efter ett tag blev mulen (det var där hästen blivit biten) stenhård.

Ring veterinär genast för behandling!

Ta tempen och kolla allmäntillståndet.
Är inte hästen allergisk mot bettet, så är det ingen fara och inget som kräver omedelbar veterinärvård.
Veterinär behandlar ändå inte en häst med ngt om den inte får sjukdomssymptom.

Min häst blev huggormsbiten i huvudet. Flera bett tom.
Han blev inte det minsta sjuk, men han svällde efter ett par dagar upp i huvudet vid betten så han såg ut som en boxare! :crazy:

Ringde veterinär och frågade, och hon sa att man bör ta blodprov, för hästen kan av giftet få förhöjda lever eller njurvärden.

Min häst fick det, och så ordinerades han vila i ett par veckor, sedan togs nytt blodprov. Det sista visade normala värden igen.

Det var ett par år sedan, och hästen har inte fått några men av det hela.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden