Sv: hugger
Ja, det är fler som har liknande problem med sina hästar. Hästarna tycker inte om sina människor eller sina saker! Din häst tycker inte om att ha dig nära och försvarar bara sitt personliga område. Ni kan behöva en nystart och bygga upp det förtroendet.
För att skydda ditt personliga område kan du göra så här:
- slängande huvud: sätt handen rakt ut och blocka så hästen, men se till att du står stadigt.
- nyp i baken när du kratchar hovarna? : lyft ditt ena ben upp och ner några gånger.
- försöker bita när du står på sidan: gunga med armbågen några gånger så snart hästen slänger med huvudet
- har hästen ner huvudet (ex. för att beta eller något liknande) lyft knäna upp och ner, så kommer hästen att ha upp sitt huvud.
Se inte hästen i ögonen när du korrigerar den så är chansen mindre att den tar det som att du "muckar" med den. Jag brukar dock ha hästen i grimskaft (ca 4m långt) när jag är med hästar.
Det är dock inte "fair play" att sätta upp hästen mellan två grimskaft när man ska sadla, rykta eller göra något annat. Hästen har inte en chans att säga sin mening om situationen! När man har hästen i ex. grimskaft och gör allt i hagen (prova med att rykta, sadla och sätta på täcke där och se om du kan göra det med hästen lös!) då får man veta vad hästen tänker och tycker om sina saker.
Ta ut hästen i hagen - ge den tid att komma till dig och bli nyfiken på dig. Sätt dig i hagen och läs eller kanske mocka lite, och när hästen kommer fram och nosar på dig kan du gå ut första gången. Sen går du ut och in i hagen i omgångar tills du successivt kan smeka hästen utan att den går iväg.
När den accepterar att du håller på med den - gno den med grimma och grimskaft (låt det bli till en cermoni så kommer hästen älska sitt grimskaft/sin grimma!) De ställen hästen "vaktar" kan du närma dig med en pinne (jag brukar ha en sk. carrotstick, men om man vill kan man ha en vanlig pinne eller en rundstav ca 12mm i diameter, 1,2m lång - ett bra redskap). Många hästar tar det mycket bättre att man berör känsliga områden med pinnar. Använd cirklande rörelser och gör det behagligt för hästen. Börja bearbeta ställen där hästen tycker att det är behagligt och närma dig långsamt och med korta "utflykter" de ställen som är känsliga.
Ta med sadeln ut i hagen och sadla hästen när du håller den i grimma och grimskaft. Du behöver inte lägga på den de första gångerna utan bara göra rörelser som påminner om det. När du lagt på sadeln - ta av den och lägg på den igen!
Gör sådant i hagen så får du hästen med på det du gör. Och när du spänner sadel/bogknäppningen på täcket - gör det i omgångar. För att spänna täcket - lägg på täcket i omgångar, smek bogen, rör lite i bogflikarna som för att sätta på täcket, men "ångra" dig. Gör sådant i omgångar.
Det finns mycket mer att göra som jag kommer på, men du har en början här i alla fall...