hugger i bogmuskulatur

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare floyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 046
F

floyd

vet inte riktigt vart jag ska börja, men tänkte bara höra om någon varit med om något liknande?
För två år sedan köpte jag ett eng fullblod, 8 år. tyckte han känndes snubblig och stel fram, åkte till klinik där dom röntgade, ultraljudade och kännde igenom i stort sett hela hästen, hittade vätska i bisepsbörsa på bägge sidor, kortisonbehandlade. samma sak i gen efter drygt ett år, dock bättre resultat än efter försata beh. fungerar relativt bra i flera månader är dock snubblig på grusväg ej på mjukt underlag, väldigt stel i högervarv, tar ut massör som laserbehandlar med mycket bra resultat. men det hugger liksom till i bogmuskulaturen ibland, vissa dagar värre och andra dagar inte alls. känns detta igen av någon eller kanske liknande symtom. har regelbunden kontakt med tränare, klinik och massör.

Sv: hugger i bogmuskulatur

Jag fattade nog inte riktigt hela sammanhanget men en del kan jag känna igen.
Min har stora kraftiga breda bogar, och kan lätt bli stel i de musklerna med symtom som liknar det du beskriver fast kanske inte så mycket riktigt. Brunst påverkar detta, lättare lite åt tying-up t o m med liknande symtom.

Hon behöver få jobba rätt hårt med hela kroppen, klättra, galoppera och ta i, rejäla tempoväxlingar, inte varje dag men någon dag i veckan, för att vara loss i bogarnas muskler. Jag masserar också regelbundet på vårarna när brunsterna pågår, för det är då det uppstår.

Du har inte ett sto, så det är inte samma orsaker, men i o med att han är snubblig på grus kan jag tänka mej att han är ömfotad och därav spänner sej i musklerna som blir hårda och sitter fast? Många fullblod har tunna sulor. Bara en gissning.

Tänkte på samma sak, ömfotad. Är han redan skodd kanske du skulle prova med sulor?

ja ömfotad är han, kan ej gå på grus utan både skor och sula, så det är uteslutet.
men tack för reflektionerna.

ja ömfotad är han, kan ej gå på grus utan både skor och sula, så det är uteslutet.
men tack för reflektionerna.

Vad är uteslutet? Är hankänslig i fötterna och har varit öm kan spänningen i musklerna sitta kvar. Du svarade inte på vad för typ han är, sprintervarianten av fullblod (det jag kallade quartertypen) har de där korta bulliga explosiva musklerna som lätt blir hårda och spända och kan behöva massage och mycket lösgörande för att hålla sej mjuka. Sök på muskeltyper och sprinter exempelvis.

nej, menade egntligen inte uteslutet, men har svårt att tro att det skulle va så eftersom han alltid gått med sulor, men det är klart att det kan va så, alla förslag är välkommna då det känns så jobbigt att aldrig känna att han känns riktigt fräsch!
vill verkligen understryka att vi provar det som krävs.

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 185
Senast: Nominous
·
R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram...
2
Svar
27
· Visningar
6 842
Senast: galite
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: acrazyone
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10