Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp jag har fått mitt första melasma vid 29 års ålder :( Vad kan man göra? Förutom spf för att förebygga fler såklart.

Hjälp jag har fått mitt första melasma vid 29 års ålder :( Vad kan man göra? Förutom spf för att förebygga fler såklart.

C-vitamin och som sagt SPF konstant.

Edit: Behandling med syra funkar också (AHA, BHA etc) men jag hade inte börjat greja med det på sommaren. C-vitamin går dock bra, med SPF då.

Edit 2: Dermaceutic har flera produkter inriktade på pigmentering men de är rätt starka, min hud klarar dem inte.

Senast ändrad:
C-vitamin och som sagt SPF konstant.

Edit: Behandling med syra funkar också (AHA, BHA etc) men jag hade inte börjat greja med det på sommaren. C-vitamin går dock bra, med SPF då.

Ah okej då gör jag redan det jag kan. Den har redan blivit mindre och blekare, mer demarkerad, men ändå störigt. Kom liksom rätt stort över en natt?! Men fick efter några dagar inse att den var här för att stanna. 😅

Ah okej då gör jag redan det jag kan. Den har redan blivit mindre och blekare, mer demarkerad, men ändå störigt. Kom liksom rätt stort över en natt?!

Mina har kommit rätt snabbt men inte med den hastigheten!

Retinol och niacinamid kan också hjälpa men retinol skulle jag heller inte börja med på sommaren, plus att oavsett tid behöver en tillvänjning av det om en inte har mycket tålig hud. Sedan finns det en del som kör på direkt med Dermaceutics 1%-iga retinolserum både morgon och kväll... har jag hört :angel: #ajsomfan

Mina har kommit rätt snabbt men inte med den hastigheten!

Retinol och niacinamid kan också hjälpa men retinol skulle jag heller inte börja med på sommaren, plus att oavsett tid behöver en tillvänjning av det om en inte har mycket tålig hud. Sedan finns det en del som kör på direkt med Dermaceutics 1%-iga retinolserum både morgon och kväll... har jag hört :angel: #ajsomfan

Hahah 😅😅 Jag har hört om retinolgate och planerar inte att göra samma.. ehh åtgärd. :angel:

Men då har jag nog rätt bra koll. Får in både niacinamid, C-vitamin, spf + svag AHA i min rutin och planerar försiktig tillvänjning av retinol till hösten. Panikköpte en dagkräm från La Roche-Posay som ska reducera intensitet och uppkomst av pigmentfläckar (och framför allt innehåller den spf 30 vilket jag ville åt), tycker faktiskt att den gett viss effekt redan.

Hahah 😅😅 Jag har hört om retinolgate och planerar inte att göra samma.. ehh åtgärd. :angel:

Men då har jag nog rätt bra koll. Får in både niacinamid, C-vitamin, spf + svag AHA i min rutin och planerar försiktig tillvänjning av retinol till hösten. Panikköpte en dagkräm från La Roche-Posay som ska reducera intensitet och uppkomst av pigmentfläckar (och framför allt innehåller den spf 30 vilket jag ville åt), tycker faktiskt att den gett viss effekt redan.
Kör på retinal istället för retinol i höst, tycker jag. :angel:

Men då har jag nog rätt bra koll. Får in både niacinamid, C-vitamin, spf + svag AHA i min rutin och planerar försiktig tillvänjning av retinol till hösten. Panikköpte en dagkräm från La Roche-Posay som ska reducera intensitet och uppkomst av pigmentfläckar (och framför allt innehåller den spf 30), tycker faktiskt att den gett viss effekt redan.

La Roche-Posay är suverän när det kommer till SPF tycker jag.

Jag tycker också det kan vara värt att experimentera med olika syror till hösten, de ger lite olika effekt. Eftersom jag är i klimakteriet har jag fått lite tendens till kvisslor (:meh:) i ansiktet och azelainsyra har funkat utmärkt. Den ska också fungera mot pigmentering.

Sedan upplever jag att C-vitamin med ferulinsyra är mkt bra mot pigmentfläckarna. Skinceuticals CE Ferulic är outstanding men om en inte känner sig fullt så kapitalistisk så är By Wishtrends serum med liknande sammansättning ett helt ok alternativ.

Edit: Sedan kanske jag inbillar mig men jag kör ofta enzymrengöring och upplever att det ljusar upp hudtonen.

Senast ändrad:
Haha, det vore något! Men nu har jag ju till och med köpt någon billig variant, såååå. Även om jag föredrar den från Medik8 så verkar även den fylla sin funktion, och tycker rent allmänt att retinal varit mindre irriterande för huden retinol.

Hm, jag kanske får göra ett nytt försök i höst då. Visst finns retinal i olika styrkor också?

Kör på retinal istället för retinol i höst, tycker jag. :angel:

Det hudvårdslingot flög mig rätt över huvudet tyvärr och då tyckte jag ändå att jag har fått hyfsad koll 🙈😅 Förklara gärna!

La Roche-Posay är suverän när det kommer till SPF tycker jag.

Jag tycker också det kan vara värt att experimentera med olika syror till hösten, de ger lite olika effekt. Eftersom jag är i klimakteriet har jag fått lite tendens till kvisslor (:meh:) i ansiktet och azelainsyra har funkat utmärkt. Den ska också fungera mot pigmentering.

Sedan upplever jag att C-vitamin med ferulinsyra är outstanding mot pigmentfläckarna. Skinceuticals CE Ferulic är outstanding men om en inte känner sig fullt så kapitalistisk så är By Wishtrends serum med liknande sammansättning ett helt ok alternativ.

Edit: Sedan kanske jag inbillar mig men jag kör ofta enzymrengöring och upplever att det ljusar upp hudtonen.

Tack för bra tips! Ferulic acid finns i LRP's spf-dagkräm, intressant. Håller på att bli en riktig ingrediensnörd. :angel:

Tycker också att jag får väldigt fin och jämn hudton av enzympeeling :)

Det hudvårdslingot flög mig rätt över huvudet tyvärr och då tyckte jag ändå att jag har fått hyfsad koll 🙈😅 Förklara gärna!

Tack för bra tips! Ferulic acid finns även i LRP's spf-dagkräm, intressant. Håller på att bli en riktig ingrediensnörd. :angel:

Jag kör enzympeeling men även enzymrengöring som steg 2 i dubbelrengöring. Dr Ceuracles Pro Balance Morning Enzyme Wash är snäll mot känslig och torr hud (nattvarianten ska vara tuffare så den har jag skippat).

Tack för bra tips! Ferulic acid finns i LRP's spf-dagkräm, intressant. Håller på att bli en riktig ingrediensnörd. :angel:

Kort för retinaldehyde som är färre omvandlingar än retinol från att nå retinsyra. Lite ironiskt nog tycker jag att min hud upplevt den som snällare, men det kan kanske ha att göra med att den tydligen ska ha mer antibakteriella egenskaper så det blir mindre finnar och plitor rent allmänt.

Funderar på att testa någon av Ceraves krämer till ansiktet, vill stärka hudbarriären. Men vilken ska jag välja? Några erfarenheter?
Verkar ju finnas dels någon burk som fungerar både till kropp och ansikte, men sen också rena ansiktskrämer, någon med SPF osv.
Är torr och känslig med ojämn hudstruktur och har liksom stora porer på näsa och finnar och små ”pluppar” i pannan och längs med käklinjen (som jag fundera på om det är igenkloggade porer typ?). Jag får mycket sällan finnar.
Har tänkt att jag ska försöka ge mig på retinol igen för att bli av med den ojämna hudstrukturen, men känner att jag behöver en ordentligt barriärstärkande kräm då. Tips?

Funderar på att testa någon av Ceraves krämer till ansiktet, vill stärka hudbarriären. Men vilken ska jag välja? Några erfarenheter?
Verkar ju finnas dels någon burk som fungerar både till kropp och ansikte, men sen också rena ansiktskrämer, någon med SPF osv.
Är torr och känslig med ojämn hudstruktur och har liksom stora porer på näsa och finnar och små ”pluppar” i pannan och längs med käklinjen (som jag fundera på om det är igenkloggade porer typ?). Jag får mycket sällan finnar.
Har tänkt att jag ska försöka ge mig på retinol igen för att bli av med den ojämna hudstrukturen, men känner att jag behöver en ordentligt barriärstärkande kräm då. Tips?
Jag gillar den i burken, både till kropp och ansikte. Har provat de flesta från Cerave men återkommer alltid till burken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka