Emmae__

Trådstartare
Kan bruna hästar få hudcancer/melanom?

När jag läser och tittar på bilder verkar det bara handla om skimmlar, men de kanske är för att det är vanligast på dom?

Någon som har/haft en brun häst med hudcancer?

Sv: Hudcancer

Jag har inte haft någon häst med cancer men det är ju vanligast på skimlar på grund av att de vanligen har ljus hud. Men det betyder också att hästar (även bruna och fuxar m.m.) med mycket tecken har ljus hud måste skyddas med solskyddsfaktor.

Jag ska inte svära i kyrkan på att detta påstående stämmer, men jag har hört att cancer till stor del påverkas av inflammationer. Det är därför man inte ska bränna sig i solen, äta gluten om man är allergisk mot det osv för det orsakar inflammationer, vilket i sig är ger en ökad cancerrisk. Kanske kan därför andra inflammationer i huden som kommer sig av andra orsaker (typ knottallergi) också ge en ökad cancerrisk, men detta är bara spekulationer från min sida...

Jag har inte haft någon häst med cancer men det är ju vanligast på skimlar på grund av att de vanligen har ljus hud. Men det betyder också att hästar (även bruna och fuxar m.m.) med mycket tecken har ljus hud måste skyddas med solskyddsfaktor.

Jag ska inte svära i kyrkan på att detta påstående stämmer, men jag har hört att cancer till stor del påverkas av inflammationer. Det är därför man inte ska bränna sig i solen, äta gluten om man är allergisk mot det osv för det orsakar inflammationer, vilket i sig är ger en ökad cancerrisk. Kanske kan därför andra inflammationer i huden som kommer sig av andra orsaker (typ knottallergi) också ge en ökad cancerrisk, men detta är bara spekulationer från min sida...

Har du nån som helst grund för att hästar ska skyddas med solskyddsfaktorer för cancerrisken?
Eller är det en egen teori?

Väldigt intressant!

Vad jag vet så är det mycket ovanligt med cancer hos häst överhuvudtaget.
Utom skimlar då förstås..

Tror t.o.m. att det forskas på varför inte hästar drabbas när hundar gör det i förhållandevis stor utsträckning.

A

Nej du, skimmlar har aldrig ljus hud! En skimmel har svart hud!

Melanom hos skimmlar har heller ingen koppling till solljus öht, det är kopplat till avblekningen.
Men även mörka hästar kan få melanom.

Hästar med opigmenterad hud (skäckar tex) får carcinom (skivepitelcancer), och där finns en koppling till solljus eftersom hästar som lever i områden med starkt solljus oftare drabbas. Det sitter oftast vid munnen, mulen eller runt ögonen. Det är denna typ av cancer som är mest jämförbar med melanom hos människor.

Har du nån som helst grund för att hästar ska skyddas med solskyddsfaktorer för cancerrisken?
Eller är det en egen teori?
Hästar med rosa hud som tex knabstruper, appaloosa, skäckar etc bör skyddas mot stark uv strålning pga risk för skivepitelcancer. Det gäller främst de som har rosa områden i ansiktet, på kroppen har de lite skydd av pälsen.

Vad räknas som stark uv strålning? Och hur mycket solskyddsfaktor behövs?
Det lilla vissa hästägare duttar på sin häst en gång om dagen kan knappast göra nytta.

Högsommar i Sverige men ffa länder där solen är stark hela året.

Om det bara är nosen som är rosa (pga vita tecken) så kan man ha på ett tjockt lager vann- och sandfast spf 50+ för småbarn, det hade jag alltid på min gamla häst som blev bränd på mulen annars. Det fungerade bra.

Men om hästen är rosa runt ögonen eller större delar av huvudet hade jag använt en heltäckande huva med uv-skydd.

Vad räknas som stark uv strålning? Och hur mycket solskyddsfaktor behövs?
Det lilla vissa hästägare duttar på sin häst en gång om dagen kan knappast göra nytta.

Jag har luva med nosflärp på min dubbelguling, det räcker för att hon inte ska bränna sig.

Nej du, skimmlar har aldrig ljus hud! En skimmel har svart hud!

Stämmer det verkligen? Har ens en skimmel född fux svart hud och hur är det med isabeller och gulvita?

Funderar vidare, får dessa hästar lika myckat melanom som de med svart/brun grundfärg, hur är det med svart/bruna skimlar med blackanlag, gulanlag, silveranlag etc? Är innahållet i tumörerna på hästar utan svart i alla fall så mörkt att det ser svart ut eller ser det annorlunda ut?

Svar ja, skimlar har svart hud och så även isabeller.
Bildgoogla och titta bara på vad de har för färg på mulen, om det inte är nån bläs där...

Dubbelgula har ljus hud men fortfarande inte utan pigment.

lil-sis här på buke hade en skimmel född dubbelgul. Att hon kom på att den även var skimmel var för att den fick melanom.
(hur innehållet i tumörerna ser ut kan jag däremot inte svara på)

Senast ändrad:

Som ameo skrev, ja, det har de. Bara de ställen som var vita från födseln har ljus hud.

Man kan se det på avblekta skimlar som hade bläs som unga, lättast om man blöter ner deras ansikte.

Här syns det tydligt att huden är svart förutom den vita bläsen:

1237023_10151568661785882_601880981_n.jpg

Han var avblekt brunskimmel, hade mkt melanom men blev 28 år gammal.

Man vet inte helt 100% säkert hur de uppstår, men den mest accepterade teorin är:
Skimmelns melanom uppstår enkelt förklarad pga överskott av melanin, det som ger pälsen färg. Melaninet har ingenstans att ta vägen hos en avblekt skimmel. En kritvit skimmel löper större risk för att få melanom än en flugskimmel, eftersom flugskimmeln fortfarande har pigment i delar av pälsen. Likaså kommer en skimmel som snabbt bleker av få tidigare och fler melanom än en som är mörk länge. Det verkar även vara så att homozygot skimmel är allra hårdast drabbad, de skimmlar också i regel väldigt snabbt jmf med heterozygot skimmel. Därför är melanom extra vanligt bland raser där skimmel är huvudfärgen. Mao borde man inte avla på skimmel+skimmel.

Svar ja, skimlar har svart hud och så även isabeller.
Bildgoogla och titta bara på vad de har för färg på mulen, om det inte är nån bläs där...

Dubbelgula har ljus hud men fortfarande inte utan pigment.

lil-sis här på buke hade en skimmel född dubbelgul. Att hon kom på att den även var skimmel var för att den fick melanom.
(hur innehållet i tumörerna ser ut kan jag däremot inte svara på)

Självklart har de pigment, det har jag aldrig ifrågasatt, men har de verkligen SVART hud trots att de inte ska kunna bilda svart pigment i pälsen? Jag skulle snarare kalla det grå... Om inte annat så skulle det väl vara omöjligt att skilja på dubbelgula med fux eller svart/brun som grundfärg om alla hade svart hud?

Men eftersom melanomet verkar kopplat till skimmelgenen så är det förmodligen lika stor risk oberoende av hästens grundfärg. Om det vekligen fanns en skillnad borde det ha upmärksammats för länge sedan!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
287
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka