Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte haft någon häst med cancer men det är ju vanligast på skimlar på grund av att de vanligen har ljus hud..
Jag har inte haft någon häst med cancer men det är ju vanligast på skimlar på grund av att de vanligen har ljus hud. Men det betyder också att hästar (även bruna och fuxar m.m.) med mycket tecken har ljus hud måste skyddas med solskyddsfaktor.
Jag ska inte svära i kyrkan på att detta påstående stämmer, men jag har hört att cancer till stor del påverkas av inflammationer. Det är därför man inte ska bränna sig i solen, äta gluten om man är allergisk mot det osv för det orsakar inflammationer, vilket i sig är ger en ökad cancerrisk. Kanske kan därför andra inflammationer i huden som kommer sig av andra orsaker (typ knottallergi) också ge en ökad cancerrisk, men detta är bara spekulationer från min sida...
Skimlar har väl ändå svart hud? Det är ju ngt med själva skimmelgenen som orsakar cancer hos dem.
Hästar med rosa hud som tex knabstruper, appaloosa, skäckar etc bör skyddas mot stark uv strålning pga risk för skivepitelcancer. Det gäller främst de som har rosa områden i ansiktet, på kroppen har de lite skydd av pälsen.Har du nån som helst grund för att hästar ska skyddas med solskyddsfaktorer för cancerrisken?
Eller är det en egen teori?
Vad räknas som stark uv strålning? Och hur mycket solskyddsfaktor behövs?
Det lilla vissa hästägare duttar på sin häst en gång om dagen kan knappast göra nytta.
Nej du, skimmlar har aldrig ljus hud! En skimmel har svart hud!
(hur innehållet i tumörerna ser ut kan jag däremot inte svara på)
Svar ja, skimlar har svart hud och så även isabeller.
Bildgoogla och titta bara på vad de har för färg på mulen, om det inte är nån bläs där...
Dubbelgula har ljus hud men fortfarande inte utan pigment.
lil-sis här på buke hade en skimmel född dubbelgul. Att hon kom på att den även var skimmel var för att den fick melanom.
(hur innehållet i tumörerna ser ut kan jag däremot inte svara på)