Hudåkomma...

Fiacarlen

Trådstartare
Någon som sett något liknande?
DropBox

Sv: Hudåkomma...

skulle kunna vara kvalster/skabb om hästen inte reagerar på behandling mot mugg.

En häst i stallet har det förtillfället och ser ut sådär från och till, dom trodde det var mugg till en början men det spridde sig bara mer och flyttade sig vid behandling.

Tror inte det är mugg (men kanske?), fick ett litet sår där för ca 2v sedan, som några dagar senare blev svullet, varmt och hästen fick hög (39,8) feber. In till klinik, blev kvar för beh med anibiotika över helgen sen hem. 10 dagars boxvila med bandage och finadyne i 10 dgr samt ethacilinsprutor. "Chockade" av sprutan första dagen och fick då rådet av vet. att inte ge de resterande tre... Bandaget ska bytas ca var tredje dag och såret ska bara göras rent med koksalt. "Såret" såg ut ungefär såhär när vi hemma bytte bandaget första gången. (kortet taget i går när bandaget byttes för andra gången) Känns lite märkligt.

Raggar vet idag för att få rådgivning. Tycker själv det ser ut att behöva luftas och inte vara under bandage? Skulle mest kolla om någon sett ngt liknande :)

Senast ändrad:

Det där ser ut att kunna vara ett bandagesår inte ovanligt att de får det nu när det är varmt om de är känsliga, är det det så skall den absolut inte ha bandage på det igen utan det måste hållas öppet hela tiden. Svårt att se riktigt på bilden men är det lite som att du kan plocka av hårtussar och det är lite vätskigt under då är det med största sannolikhet ett bandage sår.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 386
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka