maria_b
Trådstartare
Ponny med svullnad under magen, troligtvis ödem, som sträcker sig från bakom sadelgjordsläget bakåt juvret, kanske två dm långt och 1,5 dm brett. Huden är på flertalet ställen skorvig, jag tänker lite på rasp när jag ser det? Men det sitter även på bringan, på sidan av magen (båda sidor), på juvret, på insidan av framknät mm. Började med att hästen fick något som verkade vara mugg, en tiokrona stort, i karleden ena bak för någon vecka sedan. Idag upptäcktes resten av hudåkommorna samt ödemet.
Hästen är märkbart irriterad när man tar på hudåkommorna. För övrigt verkar allmäntillståndet bra, kanske något svullna lymfkörtlar. Verkar ej ha feber (gick dock ej att ta tempen på den) men verkar pigg och har fina slemhinnor.
Veterinär kontaktades men kommer ut imorn eftersom läget inte verkar akut.
Jag är mest nyfiken på om någon har varit med om liknande? Mugg/rasp kan väl inte spridas över kroppen? Annan svampåkomma?
Mvh Maria
Hästen är märkbart irriterad när man tar på hudåkommorna. För övrigt verkar allmäntillståndet bra, kanske något svullna lymfkörtlar. Verkar ej ha feber (gick dock ej att ta tempen på den) men verkar pigg och har fina slemhinnor.
Veterinär kontaktades men kommer ut imorn eftersom läget inte verkar akut.
Jag är mest nyfiken på om någon har varit med om liknande? Mugg/rasp kan väl inte spridas över kroppen? Annan svampåkomma?
Mvh Maria