Hudåkomma och ödem?

maria_b

Trådstartare
Ponny med svullnad under magen, troligtvis ödem, som sträcker sig från bakom sadelgjordsläget bakåt juvret, kanske två dm långt och 1,5 dm brett. Huden är på flertalet ställen skorvig, jag tänker lite på rasp när jag ser det? Men det sitter även på bringan, på sidan av magen (båda sidor), på juvret, på insidan av framknät mm. Började med att hästen fick något som verkade vara mugg, en tiokrona stort, i karleden ena bak för någon vecka sedan. Idag upptäcktes resten av hudåkommorna samt ödemet.
Hästen är märkbart irriterad när man tar på hudåkommorna. För övrigt verkar allmäntillståndet bra, kanske något svullna lymfkörtlar. Verkar ej ha feber (gick dock ej att ta tempen på den) men verkar pigg och har fina slemhinnor.
Veterinär kontaktades men kommer ut imorn eftersom läget inte verkar akut.

Jag är mest nyfiken på om någon har varit med om liknande? Mugg/rasp kan väl inte spridas över kroppen? Annan svampåkomma?

Mvh Maria

Sv: Hudåkomma och ödem?

Vad för eksem skulle det kunna vara? Det lär väl vara lite sent med soleksem nu, men jag har egentligen ingen erfarenhet alls av eksemhästar. Ponnyn är 19 år och har vad vi vet aldrig haft eksem förut men det kan ju o andra sidan förra ägaren ha valt att inte berätta.

Jag har sett en ponny som hade fått ödem. Svullnaden såg ut som du beskriver den men jag vet inte om den var skorvig i huden. (Det var inte min häst och jag kom aldrig så nära den).

Den överlevde inte utan fick tas bort pga sjukdomstillståndet.

Men vad var själva sjukdomstillståndet?
Veterinär kommer som sagt idag men hästen verkar ju inte allmänpåverkad direkt annars. Den ser inte "sjuk" ut.

Min såg ut ungefär så när han hade en allergisk reaktion mot mögel. Stora bölder och huden blev som elefanthud på vissa ställen. Såg ut som rasp och varade. Hoppas att veterinären vet vad det är i dag.

Jag minns inte vad det var för fel på hästen. Det var inte ngn häst som jag hade hand om. Jag minns bara de otäcka svullnaderna.

Har pratat med ägaren nu som haft ute veterinären igår. Veterinären var inte säker men trodde på Streptococker och att ödemet kommit som en vätskesamling pga det. De ska bada ponnyn i något specialschampo och se hur det utvecklar sig.

Jag minns inte vad det var för fel på hästen. Det var inte ngn häst som jag hade hand om. Jag minns bara de otäcka svullnaderna.

Ödem kan komma av en massa olika orsaker, både allvarliga och helt ofarliga. I de allvarliga fallen kan det bero på hjärtproblem, kanske var något sådant i "ditt" fall...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka