Hubertusjakt

Sv: Hubertusjakt

Nu var jag 9 när jag red hubertusjakt... Men ändå. I mitt fall kunde jag ju hoppa och då fanns det mindre hinder som man kunde rida runt om man ville. Sen på slutet hade vi en "skattjakt" efter räven (som var ett gosedjur) så man red runt på ett område och letade självständigt. (Jag vann!)

Om barnen inte kan hoppa kanske man kan hitta på lite andra övningar. Slalom? Bana mellan bommar? Bommar på marken? Flytta föremål från hästryggen?
 
Sv: Hubertusjakt

Lågt tempo!

Jag har ridit en del jakter med vuxna människor som tappat kontrollen totalt och fullkomligt kaos har utbrutit. Inget man vill se hända en grupp barn med starka och envisa ponnys.

Skattjakt som avslutning var ett bra råd! Kanske över stock och sten i nån skogsdunge så tempot hålls ner?
 
Sv: Hubertusjakt

Snitslad bana med rävmarkeringar, att rida på rad i naturen. Avsutten jakt efter räven (skattjakt) på lämpligt ställe.

Så unga barn brukar inte vara fixerade vid att allt ska ske till häst, huvudsaken är hästinslaget. På det här sättet är det lättare att kontrollera tempot och hästarna med sina ryttare, men samtidigt händer det något på vägen. Kanske kan markörerna ha frågor som man stannar och svarar på?
 
Sv: Hubertusjakt

När jag var liten red jag rävsvansjakt. De hade hängt ut ett gäng svansar längs en skogsstig och så red vi en och en (med ledare) och skulle räkna dem. En av svansarna man såg fick man ta med sig och behålla. Den som kom närmst antalet svansar (som fanns kvar i skogen när den red) vann. Det var INTE jag! :D

/Lady_S
 
Sv: Hubertusjakt

Jag håller med Lovisaleonora, det kanske blir minst lika roligt att ha det avsuttet. Eller rättare sagt uppsuttet - med käpphästar! Extra kul förstås om några "vuxna" klär upp sig till master och pikörer och bjussar lite på sig själva. Och så kan man ha hur många hinder man vill. Och skattjakt på slutet. Och varför inte Hubertusbal med saft, bullar och disco efteråt.
 
Sv: Hubertusjakt

Tack för roliga tips, nu ska jag sätta mig ner och fundera Har bara fem hästar, men det kanske inte är så viktigt att man har en "egen" häst så fler kan vara med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 191
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Snart införs Fritidskortet som ska ge barn och unga i åldrarna 8–16 år ökad tillgång till idrott, kultur, friluftsliv och annat...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 658
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp