hubertus jakt?

Buck

Trådstartare
jag ska vara med på en jakt nu i höst, blir några förjakter innan då vi bygger hinder och rider dagen efter. men har lite allmänna frågor om jakter;

1; hur långt/länge brukar man rida?
2; vad för höjder och hinder typer har ni stött på vid jakter(snor ideér inför byggena :p)
3; vad för utrustning passar i skog? (har endast ridit i skog en gång innan med
min häst, ren och fin terräng bana. men är rädd för kvistar och stenar på stigen osv)

4; brukar vatten ingå? finns både sjö, damm, bäck och vattenhinder där jakten ska vara. vatten som alternativt hinder kan ju vara ngt.

5; hur bra avstånd brukar folk som rider i grupp ha till häst med röd rosett i svansen? på lokal hopp tävling vet jag att folk skiter i det i alla fall :o.

Sv: hubertus jakt?

såå... ingen här har ridit jakt, eller bara i större grupp, eller i skog över natur hinder ....??

Här är en film från Hubertusjakten på Djurgården förra året :)

Här kan du läsa mer om SFK:s jakter.

Här finns film från en av förjakterna.

härlig film ^_^, ganska enkla hinder också (förutom stengärdet, är rädd att hästen ska slå i eller trampa på det och skada sig...)

det var ju också ett väldigt stort fält, tror inte att det brukar vara fullt så många ryttare här :p.
hur långt/länge rider man?
tror också jag får jobba upp kondisen också på både mig och hästen dock :o

men vad för skydd rekommenderar ni för en häst som aldrig behövt lyfta på fötterna och som lätt stryker sig bak?

damasker, strykkappor eller korta senskydd bak? senskydd + sån flärp man kan fästa vid ressåren så det blir skydd fram på benet också? eller räcker senskydd?

Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge vi rider, men ett par timmar inklusive paus är det iaf :)

Fråga där du ska vara med :)

Senskydd och höga skydd bak + boots brukar jag ha om jag inte har riktiga terrängskydd. Om du tittar på filmen så är det efter tycke och smak, vissa hästar har inga skydd alls.

Glöm inte att brodda :)

Tillägg: Vi rider i banhoppningstempo typ, fram till upploppet ;)

ok boots ska inköpas (hästen slaktade sina nya efter en användning :( ),

brodd blir i så fall fram, brukar inte brodda när andra hästar är i närheten pga pollens spark benägenhet :angel: men kan det bli för halt utan bak också? brukar nästan alltid hoppa utan på gräs.

har eskadrons höga strykkappor, kanske räcker(har damasker också med de snurrar typiskt nog). annars har jag bara korta senskydd (typ teknik skydd).

är frestande att köpa terrängbakbens skydd men det är ju dyrt :grin:(ok billigare än en vet räkning i alla fall..)

Jag red en av Öveds förjakter förra året (när jag ser på upplägget misstänker jag att det är där du ska rida). Då red vi från parkeringen västerut mot slingorna i skogen, fortsatte västerut hela tiden på den översta stigen/gången tills vi kom ner där de breda stigarna vänder tillbaka, då fortsatte vi på smalare stig nästan längs med sjön tills vi kom ut på en åker. I kanten fanns två häckar som vi hoppade ett par st i taget, sen fortsatte vi västerut och vände höger, red över 104:an och bort till banvallen. Där fanns 3-4 hinder som man kunde hoppa, vidare typ norrut till en skogsdunge där det fanns ett naturräcke, ett nerhopp, en liten mur och kanske ngt hinder till. Här gick det undan, det var inte fullt under kontroll för alla. Bokskog m div stenar, löv och pinnar på marken (som det brukar se ut i en bokskog). Därefter red vi hemåt igen.

Den gången jag red, så var vi flest ekipage någonsin ( ca 30 tror jag). Nästan bara skritt utom när vi hoppade.

Kolla Öveds hemsida för tips inför jakten, de har en bra kom-ihåglista där. Jag tror faktiskt att du inte får brodda, just pga sparkrisk.

det är i öved jag ska rida ^_^, men det är nya som håller i jakten och tror det blir en lite annorlunda runda. de brukar bygga hindren till fälttävlan :) så blir nog lite nya hinder :D.

men det hållet ni red, stötte ni på ngn kohage då? bokskog med pinnar och stenar låter farligt :o, får ta det lugnt om jag råkar ut för ngt sånt.

extra kollade hemsidan, och det var obroddat bak dom rekommenderade.

Nej, vi red inte i/genom någon hage alls. Det finns nog inga kor i närheten av Öved, vad jag kan komma ihåg.

lite mer norrut finns det mycket, har ridit där med lånad häst.
sen har de ju kossor ibland mitt emot dressyrbanan på klostret(såg inga i år dock..), stor äng mellan klostret och vomb.
terrängbanan har också några år varit sommarbete för kor. nu är det dock unghästs bete. så undrar vart kossorna blivit av i år :p

har varit runtomkring öved en hel del i samband med fälttävlan, men har man en ko rädd häst så kartlägger man ko hagar automatiskt :p.

nåja får vara med och bygga banan och hålla utkik efter eventuella svartvita faror helt enkelt.

Ko-skräck kan jag allt om! :D

Det stämmer nog att det funnits kor mellan klostret och sjön, men där är så mkt träd mellan att man knappt ser dem. Då är det värre med vattnet!!! Speciellt om man rider på stigarna så långt västerut det går och sedan vänder ner för den korta, lite småbranta backen nära vattnet. Jag har aldrig fått ner en häst problemfritt där... :cool:

:rofl: får anlita draghjälp till det då ^_^, bara det finns ngn som min häst kan krypa upp i knäet på så brukar det mesta gå förr eller senare :p

Jag red mycket jakter tidigare men inte nu längre tyvärr. :(

Mina råd är
  • Använd gräsbrodd runt om, alltid!
  • Se upp med hastigheten vid korsande av vägar, asfalt är halt!
  • Martingal eller halsrem, då kan du hugga tag i den om språnget blir stort eller om ni kommer lite i otakt med varandra
  • Har du en häst som slår så rider du sist innan upplopp, ALDRIG i täten!
  • Benskydd och boots runt om, det är fast hinder.
  • Vatten kan förekomma, inte alls ovanligt med iaf diken.
  • Se till att du klarar av att galoppera i grupp med andra, märks allt för väl på fälttävlansryttare som tappar kontrollen då de annars rider terrängen själva.
  • Är du osäker om din häst hoppar på allt håll dig i bakgrunden och släpp före säkrare ekipage och häng på dem istället.
  • Håll avståndet till andra, saker kan hända snabbt och du kan behöva stanna eller byta väg blixtsnabbt.
  • Ha med dig sjukvårdslåda till hästen.
  • Fleecetäcke när jakten är slut.
  • Vattenhink och vattendunk om den vill dricka efter.

Jakter är skitkul men man ska ha hårda pikeurer och en master som håller kadaverordning i fält. :bow:

Själv har jag hoppat picnicbord, parksoffor, stenmur, en bäddad säng, vattenrutschkana, vagn också de vanliga diken, trädstammar osv ... :idea: Det är bara fantasin som sätter gränser men se till att exvis parksoffor är förankrade så de inte rullar iväg om de får en smäll. De jag ridit har hållit debutantnivå och längden på jakterna varierar.

tack för alla svar ^_^.
jag har ju egentligen aldrig ridit i grupp, har ridit ut(på åker) med annan häst och ridit på inhägnat område med många andra hästar (träning/tävling). men inte riktigt i grupp i skog med hästar både framför och på sidorna :rofl:(och ändå har jag haft hästar och ridit på ridskola sen jag var 4 XD).

brodd bak får man inte ha enligt klubben, tänker sätta korta brodd fram (om jag får med ngn som kan hålla hästen dvs).
asfalt blir det nog inte så mycket av tror jag, vet ett ställe vi antagligen får korsa asfalt väg, annars är det grusvägar så långt ögat kan se där borta :p.
får sätta en stor röd rosett i svansen och hoppas den håller kvar (hon har hemskt korta strån i svansroten) och sen hålla mig i ytterkant / långt bak.
hoppar gör hästen ^_^ terräng hinder älskade hon sist vi var iväg :D.
boots ska inhandlas och fleece täcket ska jag ta och tvätta :). har alltid betfor + saltersättning med mig, hon brukar inte vilja dricka i transporten.

Ok, jag måste bara säga det! FY FAN VA KUL DET SER UT!
jag red en för-jakt på Irland efter blev rätt avskräckt efter det, men det här ser ju buskul ut!! Nästan värt att ta sig upp till Stockholm om de anordnar det i år igen..!

Jo, hehe! Betydligt närmare... =P
Hittade en som jag definitivt ska åka på den 3:e nov! KUL!

Det finns typ 3 stycken 3 november och en 20 oktober :D Och fram tills 3 november har Öved förjakter (om man bygger hinder dagen innan) från och med helgen som kommer.

Fram tills nu var jag supertaggad på att rida min första jakt på Herrevadskloster.
Nu blev jag mest nervös istället :crazy:

Nåja, antingen får jag väl bita ihop och rida ordentligt eller så får jag fega ur, rida lugna rundan och bli utskrattad av polarna (som inte har självbevarelsedrift öht)

Fråga till er som varit med förr: Ska man hålla viss stil på klädsel och utrustning? Vad brukar ni rida i?
Man kan ju iaf se "rätt klädd" ut när man åker i leran ;)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har ett blivande hoppsto, hon är sent tagen och har först nu börjat bli hoppad mer seriöst (8 år!) Innan dess har hon gått...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: axel
·
E
Övr. Grenar vill med denna tråd få fram vad ni varit med om på hubertusjakten! (jag vill kartlägga hur man rider jakter nu för tiden) var red...
Svar
15
· Visningar
1 388
Senast: experten
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden