Hu länge är våra islandshästar brukbara?

S

sambaengi

Något jag grunnat på ett tag är hur gamla folks hästar är när folk märker att de ålrats och tex krymper ihop på höjden precis som gamla människor, inte orkar bära lika tunga ryttare längre osv. Det pratas så mycket om att islandshästarna blir gamla och kan ridas så länge, men jag tror det är en sanning med modifikation.

Den erfarenhet jag har är begränsad till ett tiotal hästar hos mig och hos bekanta och framför allt då ston, men det verkar som om de börjar dala tydligt runt 18 års ålder. De tecken som jag ser är att de ser mindre ut, har svårare att hålla hullet, dalar i rang och man märker att de behöver lättare ryttare för att gå framåt piggt och glatt utan att se ansträngda ut.

Nu är det avelsston och ett par valacker som ridits regelbundet som jag har erfarenhet av. Men det verkar inte skilja så mycket, förutom att stona har dalat lite snabbare, kanske pga att de då gått i avel. Men vi kvinnor tappar ju också tyvärr vår fysiska styrka mycket snabbare än männen. Rids de äldre hästarna av lätta ryttare så verkar de däremot pigga och glada men framför allt viktbärigheten verkar drastiskt dala. Vad har ni andra för erfarenhet på området? Vet ni om några undersökningar? Har förstått av de avlare jag pratat med att det är kanske vanligt att slakta avelsstona på Island vid 22 - 24 års ålder.

Anette

Sv: Hu länge är våra islandshästar brukbara?

Min äldsta häst är 26 och han her bara 3 problem, tänderna, sommareksem och lätt till depression.

Tänderna är numera gamla och han har vad som kallas "glatt senilbett".
Så för hans del så blir det extra gröt i vinter.
Sommareksemet har återkommit efter att ha varit borta i många år.
Och han blir djupt deprimerad om han inte blir riden och pysslad med.
Så till den milda grad att han nog skulle lägga sig ned och dö om han blev pensionerad.

Han arbetar för fullt och är lika viktbärande som när han var ung.
Jag begränsar ändå ryttarvikten på honom till 90kg med hänsyn till åldern, men det behövs nog egentligen inte.
Han hade en dip i hälsan runt 22, men det var nog en infektion och dåliga tänder.
Efter tandvård och en sommar så repade han sig och blev som förut.

Mitt äldsta sto är 18 år, men hon har en gammal skada så hon är inte representativ.
Hon är dock fet och i övrigt välmående.
Hon har använts som körhäst och ridhäst till lätta ryttare (under 45kg).
Hon är en utmärkt barnhäst.

Min 20-åring har inga ålderstecken. Bär med lätthet 120 kg och hänger med på lååångritter.

24-åringen har något mer svankrygg än när hon var ung men är pigg stark och glad och känns likadan att rida som när hon var 10. I höst extraknäcker hon som verksamhetshäst på en liten ridskola.

Ingen av dem har någonsin varit halt eller nere i hull, och inte sjunkit i rang eller blivit mindre pigga.
(nu har de 110 resp 125 graders bomvinkel)
När miljö- och hälsa inspekterade nyss gissade deras ålder till 9 resp 13 år ;)

Ett 25-årigt avelssto har jag slaktat för att hon inte blev dräktig längre och pga en gammal fraktur på knäskålen började ta tid på sig att resa sig och därför inte vågade ligga ner i flocken. Hon började pga detta bli ranglåg och sökte sig undan. Hon var inte halt annars och välmusklad i bra hull (krävde dock enskild utfodring med 4-5 kg hippo alfa utöver vad de andra fick) och 135 grader över ryggen. Hon har heller aldrig varit halt. Jag ville slakta henne INNAN hon fick för besvärligt med sin gamla skada. Hon hängde med på långritter och gick på tur långt efter sin 20-årsdag. Ingen förändring på viljan där inte - den har alltid legat i överkant...
På slakteriet trodde de hon var i 10-årsåldern :crazy: Nu har jag precis löst ut hennes fäll på posten och funderar på lämplig hedersplats på väggen för den...

En 27-årig valack nödslaktade jag pga metaserande melanom som gett honom hjärntumörer och epilepsi. Men i ben och kropp var han stark som en oxe och innan kramperna var han med på flerdagars långritter med vuxna. Hade han inte varit skimmel hade han nog hängt med än ;) Men han var rätt kantigt byggd och har sett lite gammal ut hela livet.

En 35-åring redde inte ut en lunginflammation men reds långt över 30 även på klubbtävlingsnivå. De sista åren dock med barn - men så var han bara knappt 125 cm. Jag sålde honom som 27-åring som läromästare till en barnfamilj och de fick många aktiva år med honom och han orkade de vuxna (dock inga tungviktare) också. De sista 2-3 åren var han dock ganska stel och gick mest i hagen. Men det var inte förrän då han såg "gammal" ut.

Min första häst slaktade jag när han blev sjuk i skrumplever vid 22 års ålder :cry:

En annan urstark valack som jag trodde skulle bli typ 40 (räddades från en akut blodförgiftning och vanskött eksem och blev kvar hos oss som extremt viktbärande turhäst) bar i 20-årsåldern med lätthet 140 kg och var outtröttlig. Men honom slog blixten ned i. :cry: :cry: :cry:

Min erfarenhet av det du kallar gamla hästar är att om de har friska ben och får bra mat så håller de så länge tänderna gör det eller något inträffar. Något "allmänt åldrande" förutom gråa hår och lite sänkt rygg har jag inte sett före 30.

Men de kräver mycket och proteintätare mat och man måste ha grym koll på tänderna. Och fortstås vara öppen för att bedöma om hur mycket de ska bära. Fast det verkar som om det är en postiv faktor att de faktiskt rids och belastas rätt hårt - om de inte bara slits på på fel sätt vill säga.

sambaengi skrev:
Har förstått av de avlare jag pratat med att det är kanske vanligt att slakta avelsstona på Island vid 22 - 24 års ålder.

Anette

Hade varit synd när det gäller våra "gamla" ston.
De är fina i hullet, fina i ryggarna, har starka ben och hovar, och har fölat upp till 26 års ålder och klarat även att ge fölen vad de behövt, utan att tappa hull. De har också behållit sin rang i flocken
För deras del är det tändernas hållbarhet som bestämmer livslängden för livslusten är det inget fel på :)
Det enda jag har märkt är att de, nu när de närmar sig 30-års åldern, är lite känsligare för foderombyten än tidigare - dvs kan bli lite lösa i magen någon dag.

Silverkedjan skrev:
Min 20-åring har inga ålderstecken. Bär med lätthet 120 kg och hänger med på lååångritter.

24-åringen har något mer svankrygg än när hon var ung men är pigg stark och glad och känns likadan att rida som när hon var 10. I höst extraknäcker hon som verksamhetshäst på en liten ridskola.

Ingen av dem har någonsin varit halt eller nere i hull, och inte sjunkit i rang eller blivit mindre pigga.
(nu har de 110 resp 125 graders bomvinkel)
När miljö- och hälsa inspekterade nyss gissade deras ålder till 9 resp 13 år ;)

Ett 25-årigt avelssto har jag slaktat för att hon inte blev dräktig längre och pga en gammal fraktur på knäskålen började ta tid på sig att resa sig och därför inte vågade ligga ner i flocken. Hon började pga detta bli ranglåg och sökte sig undan. Hon var inte halt annars och välmusklad i bra hull (krävde dock enskild utfodring med 4-5 kg hippo alfa utöver vad de andra fick) och 135 grader över ryggen. Hon har heller aldrig varit halt. Jag ville slakta henne INNAN hon fick för besvärligt med sin gamla skada. Hon hängde med på långritter och gick på tur långt efter sin 20-årsdag. Ingen förändring på viljan där inte - den har alltid legat i överkant...
På slakteriet trodde de hon var i 10-årsåldern :crazy: Nu har jag precis löst ut hennes fäll på posten och funderar på lämplig hedersplats på väggen för den...

En 27-årig valack nödslaktade jag pga metaserande melanom som gett honom hjärntumörer och epilepsi. Men i ben och kropp var han stark som en oxe och innan kramperna var han med på flerdagars långritter med vuxna. Hade han inte varit skimmel hade han nog hängt med än ;) Men han var rätt kantigt byggd och har sett lite gammal ut hela livet.

En 35-åring redde inte ut en lunginflammation men reds långt över 30 även på klubbtävlingsnivå. De sista åren dock med barn - men så var han bara knappt 125 cm. Jag sålde honom som 27-åring som läromästare till en barnfamilj och de fick många aktiva år med honom och han orkade de vuxna (dock inga tungviktare) också. De sista 2-3 åren var han dock ganska stel och gick mest i hagen. Men det var inte förrän då han såg "gammal" ut.

Min första häst slaktade jag när han blev sjuk i skrumplever vid 22 års ålder :cry:

En annan urstark valack som jag trodde skulle bli typ 40 (räddades från en akut blodförgiftning och vanskött eksem och blev kvar hos oss som extremt viktbärande turhäst) bar i 20-årsåldern med lätthet 140 kg och var outtröttlig. Men honom slog blixten ned i. :cry: :cry: :cry:

Min erfarenhet av det du kallar gamla hästar är att om de har friska ben och får bra mat så håller de så länge tänderna gör det eller något inträffar. Något "allmänt åldrande" förutom gråa hår och lite sänkt rygg har jag inte sett före 30.

Men de kräver mycket och proteintätare mat och man måste ha grym koll på tänderna. Och fortstås vara öppen för att bedöma om hur mycket de ska bära. Fast det verkar som om det är en postiv faktor att de faktiskt rids och belastas rätt hårt - om de inte bara slits på på fel sätt vill säga.

Hm. Du sätter vikter på dina islandshästar som jag inte ens sätter på unga vältränade hästar! Ok Mökkursonen, som ändå är ganska lättbyggd, bär maken lätt på 98 kg men det är en av få jag anser MED LÄTTHET bär honom och då menar jag inte bara hos mig utan bland islandshästar i allmänhet. Jag har nog en annan definition kanske på vad med lätthet innebär. Och jag är rädd för att överbelasta hästarna och tycker flera överdriver den tyngd de sätter på hästarna. Om ryggen sviktar ner vad jag tycker tydligt så tycker jag man har en för tung ryttare.

Själv har jag bara 2 gamla ston och har haft en gammal valack tillfälligt men sålde igen. Valacken är 23 och still going strong samt nyss inkörd, men man ser ju att han har förändrats även om han ser fräsch ut ändå. Det är det jag menar. Båda stona har gått i avel hos mig och inte ridits så mycket. 18-åringen inte alls på över 10 år. Ingen av dem är svankryggig och de är jättepigga men jag märker ändå skillnad på dem. Och mankhöjden är lägre än för några år sedan. 18-åringen är fortfarande ranghögst men kräver mer mat än förut för att hålla hullet och det är stor skillnad på just den biten jämfört med i fjol. Kan också bero på att hon efter 12 år i Sverige fick eksem i fjol men hon klarar sig utmärkt med Bucas Buzz Off täcke. Kan också delvis bero på en ytterst fet felunge som förser sig ordentligt... Dock kan jag inte påstå att hon är svårfödd.

22-åringen har passerats i rang av såväl 9-, 6- och 5-åringen. Ok. Det är tuffa damer jag har skall vi komma ihåg och så länge de andra var unghästar så bestämde hon över dem, men inte idag. 22-åringen är inte heller svårfödd och hade föl så sent som i fjol men hon är inte lika lättfödd längre. Hon har också eksem som hon fått på ålderns höst efter flera år i Sverige. Hon klarar sig också hyfsat med samma typ av täcke men kräver dessutom att man noga smörjer ljuvret.

Med åren verkar eksemen bli värre också tyvärr och vi bor på värsta tänkbara ställe med våtmarker och insekter som biter både morgon, dag och kväll så insektstrycket är mycket högt och säsongen lång, från mitten av mars till mitten/slutet av november, dvs ungefär halva året... Tänkte ta dem båda ur min avel, även om deras avkommor inte visar det minsta tendens att klia sig, men så behöver ni inte kommentera det. Mest beror det på att jag tycker vi bor illa för att ha eksemhästar och det går väl an att sköta en men inte tre som jag har nu, eftersom 2 fick eksem i fjol, båda från Island och båda nybetäckta och efter 9 rep 12 år i Sverige! Dessutom så vill jag inte ha så många hästar som jag har nu.

Båda de gamla stona ser betydligt yngre ut än vad de är men jag märker ändå att de inte alls bör belastas som förut. Nu kan det hända att det delvis beror på att de inte hållits igång som du säger och därför tappat muskler, styrka och kondition. Men jag skulle inte sätta mer än högst 60 kg på 22-åringen i alla fall. Med den vikten är hon superpigg och töltar ifrån unghästarna. Hon är visst pigg med ryttare över 60 kg men då snubblar hon lättare och även om skillnaden är hårfin så ser jag att hon får jobba mer och det vill jag inte hon skall behöva. Hon tillhör ändå den "gamla" robusta typen av islandshäst och är rejält byggd. Roligt med henne är hennes 4 klockrena gångarter även om hon inte ridits på länge. Som i våras, inte riden på 2 år men helt klockren att rida ut på. Men inte har hon ett stort steg eller höga lyft, däremot går benen som trumvirvlar i mycket snabbt tempo! Hon skulle en gång i tiden lätt burit min make men absolut inte idag, det hade varit djurplågeri. Däremot hade hon säkert att kunna få föl länge till.

Det där med proteintätare mat och tänderna det håller jag helt med dig om.

Anette

sambaengi skrev:
Hm. Du sätter vikter på dina islandshästar som jag inte ens sätter på unga vältränade hästar!

De gamla är ju också vältränade när de burit tungt.

Och hållit har de ju gjort ;)

Visst riskerar man att muskelmassan minskar med åren, men om den inte gjort det (villket kräver bättre mat, ofta blötlagd lucern, och regelbunden motion - det är svårare att ställa av en gammal häst en längre period och få igång den igen) så har de ju styrkan kvar. Jag har alltid hållit igång mina äldre avelsston med motionsridning i de perioder magarna inte varit för tunga.

Vi har ridit mycket långritter. Det blir vuxna ryttare och tung packning. Medelvikten ligger säkert runt 100kg på ryggen. Men det har också varit med pigga glada starka hästar som inte haft ont i rygg eller ben :)

De hästar jag sett åldrats fort är de som blivit av med sin träning och uppgift och bara blivit "ståendes".

Men det gäller ju andra djurslag, tex människor, också :o

Silverkedjan skrev:
De gamla är ju också vältränade när de burit tungt.

Och hållit har de ju gjort ;)

Visst riskerar man att muskelmassan minskar med åren, men om den inte gjort det (villket kräver bättre mat, ofta blötlagd lucern, och regelbunden motion - det är svårare att ställa av en gammal häst en längre period och få igång den igen) så har de ju styrkan kvar. Jag har alltid hållit igång mina äldre avelsston med motionsridning i de perioder magarna inte varit för tunga.

Vi har ridit mycket långritter. Det blir vuxna ryttare och tung packning. Medelvikten ligger säkert runt 100kg på ryggen. Men det har också varit med pigga glada starka hästar som inte haft ont i rygg eller ben :)

De hästar jag sett åldrats fort är de som blivit av med sin träning och uppgift och bara blivit "ståendes".

Men det gäller ju andra djurslag, tex människor, också :o

Mycket intressant att höra och jag tror du har rätt i det du säger. Men som sagt, jag vågar inte belasta mina hästar med så stora vikter. Känner mig taskig då. Antar att du dessutom pratar om rejält byggda hästar och inga lättbyggda saker....

Anette

Inom islandshästvärlen har jag inte personligen träffat så många gamla hästar. Några avelsston som avlivades vid 18 resp 22 års ålder. 18-åringen pga hosta och den andra pga, tja vad ska man säga? Jag anser det vara vanvård när ett sto får täta fölningar och inte hinner komma i kapp emellan så att hon tappar både muskler och hull. Hon såg fruktansvärd ut innan ägarna äntligen tog beslutet.

Mina hästar är 17 och 18. Några extra vita hår har det blivit och den ena föll ur lite i vintras. Annars är dom pigga, välmusklade och har fina tänder. Jag hoppas kunna hålla i gång dem många år till och säger som ni - så länge dom har en "mening med livet" förlorar dom inte gnistan.

140 kilo !!!!!!!!!!!!!! Huh!

Mitt sto avlivades förra våren då hon var 24 år. Hon gick ner i vikt de sista månaderna pga att hon åt dåligt. Innan dess hade hon inga problem att hålla hullet. Hon var riktigt pigg sista vintern.

AnnaochHvida skrev:

Håller med, det låter enormt mycket. Jag tycker inte om att låta mina hästar bära så mycket. Sätter gränser som jag anser rimliga och där jag märker att hästen rör sig obehindrat. Jag är hellre för försiktig. Men jag har blandade sorter här, både lättbyggda och grovt byggda hästar. Generellt bär de lättbyggda mindre. Det både syns och känns på sättet de arbetar, men det stämmer inte alltid.

Nu är inte 5-åringen så väldigt lättbyggd, mer medel, men han tillhör inte de grövsta och jag blev lite förvånad över hur lätt han bar upp 100 kg. Men jag har testat hästar som jag vet bär min dubbla vikt på turridningar och jag vet karlar som testat dito hästar och jag har reagerat på hur hästarna fått kämpa. De klarar det, är framåt och tappra men det syns de får ta i så jag skulle inte säga att de bär så mycket med lätthet. Tycker viktbärigheten är aningen överdriven om jag skall vara ärlig även om våra hästar är otroligt starka.

Anett

Hon var 130 cm och normalbyggd. Jag väger 65 kg och hon bar mig villigt men annars föredrog hon lättare ryttare. Hon sa ifrån när hon tyckte det blev för tungt, ibland fick jag sitta av och leda nerför backar, (uppför gick bättre) kanske beroende på att jag red barbacka.
Jag känner en 16årig islandshäst som i 10årsåldern drabbades av eksem och problem med magen och åldrades snabbt. Nu mår hon bättre och ser flera år yngre ut.

AnnaochHvida skrev:

:D Det låter som om jag och alla mina ryttare väger så mycket, men så är det förstås inte.

Men glöm inte att det kommer mycket mer på hästen än en "tom" ryttarvikt. Lägg till full utrustning för långritt på ryttaren och i sadelväskor, en tung bomsadel etc så behöver inte ryttaren vara större än en normal 100kgs man för att komma upp i detta.

Självklart går inte hästarna *hela tiden* med maxvikt. Men de ggr de gjort det har de varit oberörda, om de varit i full kondition vilket förstås är ett villkor.

Det brukar inte heller vara helt ovanligt att man kan se två små normala ryttare barbacka på samma häst vid olika jippon. Inte heller de hästarna knäar ;)

Min 24-åring protesterar inte mot att både jag och sonen rider samtidigt.

Det är ju en sak att tro och tycka att det verkar vara mycket. Det jag vill berätta är bara att de hästar jag känt och som burit mycket faktiskt bevisligen har hållit för det bara de tillhört den "starkare" delen av populationen som inte slagits ut i yngre år pga spatt och annat.

Historiskt har ju islandshästarna burit tunga vikingar och mycket packning.

Ska vi avla hästar för vuxna är det ju en fördel om de orkar bära dem på ryggen !

Själv är jag orolig för att de moderna mer lättbyggda modellerna inte är lika hållbara på sikt :( Det är ju återigen inget vi VET än (araben är ju tex viktbärande fast den är lättbyggd) men det vore tråkigt att toppstyra om aveln och så visar det sig att hästarna inte håller för fullvuxna karlar om några generationer.

sambaengi skrev:
Men jag har testat hästar som jag vet bär min dubbla vikt på turridningar och jag vet karlar som testat dito hästar och jag har reagerat på hur hästarna fått kämpa. De klarar det, är framåt och tappra men det syns de får ta i så jag skulle inte säga att de bär så mycket med lätthet. Tycker viktbärigheten är aningen överdriven om jag skall vara ärlig även om våra hästar är otroligt starka.

Anett

De är ju tappra våra hästar, inte klagar de inte ... till deras egen nackdel tyvärr....

AnnaochHvida skrev:
De är ju tappra våra hästar, inte klagar de inte ... till deras egen nackdel tyvärr....

Jag håller med! Det ligger mycket i det. De bara strävar på med en enorm vilja och livslust. Men jag är så rädd att överutnyttja dem så jag lägger på lite säkerhetsmarginal, även om hästen är stark och robust!

Anette

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 853
Senast: Belethien
·
Ekonomi & Juridik Kändes som att vi kapade den andra tråden med diskussionen om vad som kan krävas av en hästskötare, så vi kan kanske fortsätta här...
2
Svar
31
· Visningar
2 481
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar