Hrafn frá Holtsmúla

Och_Aye

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av honom?
Någon som kanske till och med har ridit honom? Hur var han?
Har någon erfarenhet av hans avkommor, hur är dom generellt i huvud och kropp?

Har själv en avkomma efter Hrafn och undan Svört frá Sigridarstöðum. Fux valack född -97, han har en väldans massa rörelser, lite väl stark trav och ganska lätt för att bli tung och bunden i tölten, men när han är mjuk och ren har han en riktigt bra tölt, framförallt den ökade, kan gå i princip hur fort och länge som helst. Är världens snällaste pojk, men har en himla vilja. Är i stort sett alltid på ett strålande humör och tycker att allt som innebär arbete är JÄTTEROLIGT, han kan dock bli lite halvsur och tråkig om han jobbas för lite under en period, blir även ganska stirrig då.

Nåå, finns det någon som kan berätta något om Hrafn eller hans avkommor? :d

Sv: Hrafn frá Holtsmúla

Oj, det finns ju tjockvis med hästar efter Hrafn, men kanske inte direkt efter Hrafn idag, mer som morfar/farfar o längre bak.

Har iaf haft en valack som hade Hrafn som farfar, mycket stark tölt och en bra ridhäst. Bra barnhäst. Fick 5,5 -5,8 på klubbtävling i tölten och 5 på resten. Bra galopp, snabb.

Nu har jag inte haft ngn häst direkt efter Hrafn 802 men hade ett sto-92 eeHrafn samt har en valack-01 uee:Hrafn.
Stoet är ganska liten(128cm), mörbrun, lång man/svans, riden som 4 gångare, skulle säkert ha pass i i sig men har inte riktigt balansen eller framåtandan, sen kan hon ha mer fart i tölten på träning men blir nervös på tävling & grisepassar helst när hon är nervös, inte ids arbeta(för att jäklas alltså) eller är spänd,, passtakten kan snabbt slå om i travtakt osv osv.Sen har hon inte ngn frambensaktion att tala om så några högre poäng har det inte blivit på tävlingar.Däremot har hon mkt ren trav & vi har tävlat vanlig dressyr, upp till LB där vi som sämst kommit 3a, bäst 1a.

Valacken, är större, ca 145 cm eller högre.Har vinkelhög aktion, är 5 gångare, just nu är han bara inriden så alltså inte tränad, ngt jag ska sätta igång med nu.
Har naturlig tölt & väljer det även i hagen, har flygande pass, emn är oxå passtaktig om man inte rider i kort tölt, som sagt är det bara en träningssak då han är riden kanske 25 ggr eller liknande.

Men vad jag än skriver om dessa hästar så kommer deras egenskaper från föräldrarna & inte från Hrafn, iaf inte valackens, för hans egenskaper kommer garanterat från pappan Krapi frá Akureyri.
Har inte hört om avkommor till Hrafn som haft en så dominerande tölt, sedan är Hrafn inte känd för att ha så mkt vilja & hans avkommor kan bli lite sega & inte direkt ngn super aktion, men medelrörelser.Sen finns det eksem i anlagen oxå fick jag lära mej av en bukefalist=)
Oxå ridit några andra Hrafn släktingar(hade hrafn som ue eller ee) varav en var obotlig grisepassare;) , men som sagt så spelar den andra släkten in samt hur hästen tränats, det finns ju väldigt många som har Hrahn 802 i stammen så det är snart snarare regel än undantag känns det som.

frågade en islänning om han visste något om hrafn.
han berättade att hrafn stått på hans pappas gård.
mycket trevlig och stabil i psyket enligt honom.

Jag förstår att det var ett knapplån

Finns nog hur mkt som helst att läsa om honom oxå, testa att googla fram lite fakta:)
Han är oxå en av de få som fått hederspremie för sina avkommor, han har riktigt många avkommor som en annan användare skrivit oxå.

Jo, jag vet att han har maaaaassa avkommor osv, men känner själv ingen som har en avkomma direkt efter honom, det är dessa jag är mest ute efter! :)

Det har jag också hört, att Hrafn-bäbisar ofta har ganska lite motor och sådär, de islänningar som ridit min blir lite paffa när han helst inte bromsar, eftersom att dom förväntar sig en lugn herre.

Sen har jag också hört, av en islänning, att Hrafn-avkommor som inte riktigt trivs med sin människa, eller om man stressar fram något i dom, t ex gång eller utbildning, så kan dom "gå in i sig själva". Han menade att dom kan bli lite "döda", och ibland nästan lite autistiska. Hur väl detta stämmer har jag dock ingen aning om!

Gården Lauhästar som jag jobbat på har ett gammalt avelssto som är efter Hrafn 802. Gljá frá Stora-Hófi ger enormt trevliga avkommor och har väldigt trevligt lynne själv. Det syns att hon fått många föl, och hon är ordentligt svankryggig. Bedömd till 7,86. (Det verkar var anågot fel på WF sedan ett tag tillbaka föressten! Jag kommer in på mitt konto och kan söka på allt utom Hästar!!) Hon visades efter två månaders inridning för sådär 13 år sedan och har inte ridits jättemycket sedan dess om jag minns rätt. Jag red en liten tur häromåret bara för att jag var nyfiken på hur hon skulle vara. Nåja. Hon var inte riden på sådär 12 år så det sa väl inte så mycket om hennes kapacitet. Pigg och glad och lycklig över att vara utvald tror jag. Men jag har ridit en av hennes vackra döttrar mycket:

Svala
Efter Solfari från Kvarnbackagård. Lättriden och lätt för att "kröka på nacken" lagom framåt på gränsen till lite för lugn för min smak.

Gljás avkommor brukar ha medfött snygg överlinje och fin exteriör.

Oinridna avkommor och alltså barnbarn till Hrafn 802, (oinridna när bilderna togs, då de var mellan 0 och tre år gamla):

2006 fölet som jag glömt namnet på? Garpur kanske?
e. Solfari f. Kvarnbackagård

Vigdis
e.Solfari f. Kvarnbackagård. har också en del av sin storasysters temperament med en del egna idéer. Nu är hon såld och inriden. Själv har jag bara grundjobbat lite med longering och handhästning så jag har inte så mycket övrigt att tillföra om lynnet.

Gandur e.Solfari igen

Glampi e. Àlmur frá Laekjarmoti
Aska e. Hrammur frá Akureyri
Aska är också inriden nu och har väldigt lätt för sig verkar det som. Supertrevlig! Såld till en kompis till mig.

Min man kusin och hennes man visade bla Hrafn vid ngt tillfälle.
Hrafn är var ju en mäktigt stamfader. Däremot så har de själva använt Ófeigur mer, innan han blev andelshäst ägde de honom, Karl Benedikts & co

Vi hade en dotter till Hrafn, som vi tyvärr fick ta bort för ca 1 år sedan. Heba var en underbar häst, alltid positiv och glad med extrema gångarter till sin lilla runda kropp =) Hon var bedömd i klass 2 som fyrgångare med 8,5 för alla ridegenskapsmoment förutom pass. Hon placerade sig i NM-finalen i fyrgång för Island under tidiga 90-talet. Heba var en dröm att rida, jag brukar tänka att mitt mål när jag tränar mina nuvarande hästar är att de ska bli som henne.
Hon var liten (129 cm) och kurvig, men smidig och mjuk som få och otroligt mycket volym i alla gångarter. Hon var också hur snäll som helst, alla kunde rida henne. Även om ryttaren var nybörjare töltade hon klockrent med frambenen uppe i hakan:) Hon var vit och verkligen hur charmig som helst. En riktig drömhäst!:) :cry:

Ganska många islandshästmänniskor i Sverige borde ha erfarenhet av Hrafn 802 fra Holtsmula.

De 4 klassiska svenska ELIT-hingstarna: Atli fra Sydra-Skördugili, Svalur fra Glaesibae, Fakur fra Saudarkroki och Mökkur fra Varmalaek har alla Hrafn i stamtavlan på ganska nära håll.

Hrafn var förmodligen en helt fantastisk hingst som nedärvde både gångarter och gott psyke. Det jag var lite rädd för, för några år sedan var att svensk avel var så oerhört baserad på denna hingst. Dessutom finns det hästar som är nära släkt med denna hingst som har fått eksem och därför bör man kanske vara lite försiktigt med att linjeavla på denna hingst (utifall eksemet INTE kommit från stoet i dessa fall).

De senaste åren har det dock kommit in många fina hingstar och ston med annan stamtavla i den svenska aveln. Jag är därför inte lika rädd för hur denna extrema linjeavel ska påverka svensk avel längre.

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar