A

aprillan

Jag är ganska less på att min häst har så dålig kvalitet på hovarna!
Vad kan man göra åt detta? (Han är 20 år)

Sv: Hovvård

Min erfarenhet av dåliga hovar som ska bli bättre grundar sig i dessa moment.

* Bra och balanserad foderstat, där samtliga behov har täckts.
* En utbildad hovslagare som vet vad den gör, om inte en sådan funkar prova att byta till en annan utbildad.
* Att hästen mår bra fysiskt, fel belastningar förorsakar oavkortat sämre kvalitet på en, flera eller alla hovarna.
* Bra ridning är också en förutsättningar har jag märkt, här ingår varierande ridning på varierande underlag.

* han får hö i massor*
* jag har en utbildad hovslagare * skos var 6:e vecka nu *
* han rids 4-5 gånger i veckan*
* han trivs utmärkt i stallet och har bra kompisar*

Har inte gjort nånting! Han har varit så hela tiden =/

En som jag känner har lite problem med hovarna på sina hästar.

Hon brukar ge dem Biotin, vet ej riktigt vad det är bra för,men du kan ju höra dig för:)

matolja att pensla på hovarna har jag hört ska vara bra, tror att man måste ge biotin i minst 3 månader innan man kan se resultat.

Enzion rekommenderas av många.
Min pålle har taskig hovkvalité och jag ger Enzion till honom. Nu har han dock bara ätit en burk så långt, så det är lite tidigt att avgöra huruvida det ger resultat...

När kollades hästens tänder senast?
Har hästen nått bettfel som stör hästens näringsupptag så får hästen såklart problem med hovarna,en häst kan va fet som en gris men ändå ha brist på vissa näringsämnen.
Många tror att feta hästar inte har tandproblem,men jag har sett flera stycken som haft enorma tandproblem och smärtor som fortsatt äta trots detta,för instinkten att äta är så stark..

Bor du i Linköping så har du fördelen att ha närma till en mkt skicklig tandläkare på häst i Söderköping.;)
Kolla tänderna innan du ger tillskott!

Min häst har oxå dålig kvalité. Jag pratade med en tjej som är hovslagare och hon sa att dom skulle röra på sej mera. Då får dom i gång blodcirkulationen och i och med det blir det bättre kvalité på hovarna.

Har din häst även problem med lös mage?

Min häst hade både dåliga hovar och mage när jag fick hem honom. Jag gav honom först örter för magen och har sen använt gröngröt på fötterna. Han är nu fin i magen och har inte haft en tappsko på ett år nästan.

Mitt arabsto har dåliga hovar, fick råd av min hovlagare att börja ge henne Kiselgur. Har pratat med många andra som också ger det till sin häst. Så jag hoppas att det ska hjälpa oss oxå!!:laugh:
Zareefas framhovar växer dåligt, vilket leder till att de småsprickor hon får nedanför sömmarna inte hinner växa ut, så hovslagaren lyckas inte verka bort det.
Men hon sa jag måste ge det ett tag innan vi kommer att förhoppningsvis se resultat! Kiselgur är även bra för pälsen.
Ett annat tips jag fick av henne för att stimulera just tillväxten av hoven, är att man kan köpa en protestandborste och som massera vid kronan.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka