Aamandis

Trådstartare
Hej! Jag heter Amanda och har ett PA om Hovsjukdomar och skor men jag är intresserad av att få information om hur ni har gjort. För inget är det andra likt alla är olika.

Men bl.a.
Hovböld
Hovsprickor
Fång
Hovkräfta
Strålröta
Bärrandröta
Bockhov
Stengalla
Skelros
m.m.
Jag skulle vara intresserad av er erfarenhet av hovsjukdomar!

Mvh Amanda

Sv: Hovvård!

Din list är lite för långt Amanda för att gå in i detalj.
Ta en i taget och fråga Buka hovslager om dess örsak och behändling.

Strålröta har jag märkt att vanligt salt med jod i (sånt man har på frukostägget och i maten) fungerar bra. Jag tvättar rent alt borstar rent och gnider in saltet. Det gör jag när jag tar in hästarna. Det fungerar även bra med kopparsulfat, men salt känns lite snällare.

Mvh
Pudlan

Det skulle bli mer än en doktorsavhandling. Det räcker med en eller två djupgående fallstudier för att få ihop det du vill.

Pudlan, tack precis sånt här jag vill ha fram!
Axel: Jag är mycket intresserad av hovar och skor spec varför vi använder järnskon så mycket. Travet har utvecklat så otroligt mycket mer där. Jag har två hovsjukdomar jag har gått in på djupare men det är höst skor i sig jag har som huvudämne men vill att man ska få förståelse för när man kan använda skorna vid skador m.m
Jag har även funderingar på att bli hovslagare när jag har gått ut gymnasiet, så därför intresserar det mig även mycket personligen!

Vad i hela världen är "skelros"? Jag tycker mig ha hållit på med hästar i hela mitt liv men har aldrig hört talas om det förut.

Travet?
VISSA tar av skorna inför lopp- sällan övrig tid.

Man skor mest för att förhindra för stort slitage.
I F. har man stoppat barfotalöp i stor utsträckning då många hästar blödde efter loppen.

Fast jo inom travet används väldigt mycket olika beslag till vardags. Vardagen ser knappast ut som så att man har en järnsko med antingen tå eller sidokappa och att man kanske rycker dem till lopp..

Lätt uttalat så vardagsbeslag inom travet som ofta förekommer är:
Järnsko 15x6
Järnsko 18x6
Järnsko 20x8 osv
Aluminiumsko
Guldskor med olika mycket grepp och tyngd
Ringskor
Eggbarskor
Päronskor
Flappskor
PG (ja man tävlar på PG-beslag också)
Patentskor (och flera liknande varianter)
Öppen tå
Tvärtå
Halvrunda
Plastskor
Och en hel del varianter till som jag inte orkar rabbla

Det behöver inte vara på tal om sjukbeslag utan rent balansmässigt går hästar med olika sorters skor, olika mycket grepp och tyngd. Så visst används bra mycket mer skor än en vanlig klassisk järnsko inom travet. Och framförallt balanserar man om till start. Inte bara rycker skorna. Många hästar som tränar på järnskor i olika utföranden och till start byter till olika varianter med antingen aluminium fram eller bak, barfota fram eller bak, runt om osv osv.. Finns oändliga varianter på balansering.

Hej.

Stengalla:
Dvs liten blödning i hoven. Behandlades med hovboots med en mjuk sula i + smärtstillande / antiinflammatorisk medicin. Blev helt bra på ca 10 dagar.

Strålröta:
Noggrann rengöring + jodopaxindränkta bommulstussar i mittstrålfåran. Torr och ren bädd nattetid. Blev oxå bra snabbt.

(oskodd häst)

Lycka till med arbetet

Hej! Ja precis Skleros ska det vara mitt fel!
Det är precis det jag menar med travet dom är mer påhittiga och jag menar inte med att man ska hitta någon universal lösning och en sko som passar alla. Det finns ingen sådan sko där emot finns olika alternativ för olika problem. Som barfota hästar t.ex. funkar jätte bra för vissa spec om dom inte tävlas jätte mycket utan rids lite lätt!

Tack för era svar! :)

Håller med dig att det är intresant med hovar och vad man gör och behandlar med samt skor eller inte skor. Kommer att titta på din tråd flera gånger:)
Mvh
pudlan

Fast jo inom travet används väldigt mycket olika beslag till vardags. Vardagen ser knappast ut som så att man har en järnsko med antingen tå eller sidokappa och att man kanske rycker dem till lopp..

Lätt uttalat så vardagsbeslag inom travet som ofta förekommer är:
Järnsko 15x6
Järnsko 18x6
Järnsko 20x8 osv
Aluminiumsko
Guldskor med olika mycket grepp och tyngd
Ringskor
Eggbarskor
Päronskor
Flappskor
PG (ja man tävlar på PG-beslag också)
Patentskor (och flera liknande varianter)
Öppen tå
Tvärtå
Halvrunda
Plastskor
Och en hel del varianter till som jag inte orkar rabbla

Det behöver inte vara på tal om sjukbeslag utan rent balansmässigt går hästar med olika sorters skor, olika mycket grepp och tyngd. Så visst används bra mycket mer skor än en vanlig klassisk järnsko inom travet. Och framförallt balanserar man om till start. Inte bara rycker skorna. Många hästar som tränar på järnskor i olika utföranden och till start byter till olika varianter med antingen aluminium fram eller bak, barfota fram eller bak, runt om osv osv.. Finns oändliga varianter på balansering.

Jag vet några ytterligare beslagsåtgärder för att balansera bort "oren gång"

Du skriver det , jag har många ggr själv reagerat starkt på att tid är pengar och dessa pengingstinna årgångslopp.

Förstår du inte själv det sjuka med att man inom travsporten är "tvungen" att ha en hel vapenarsenal för att få en travare att springa naturligt..

Känns det inte lite konstigt när man inom travet profilerar själva spelet före alla olika skomodeller, utrustningar som gör att man kan få den enskilda individen att ta till sitt flycktbeteende till det yttersta?

Varför behöver inte fullbloden eller halvbloden inom högpresterande sporter denna arsenal av balanseringsåtgärder??

Jag tycker du ska börja med att ta en djup funderare på varför man inom travet med olika åtgärder balanserar bort hältor i stället för att vila och åtgärda grundproblemet i stället för att köra med huvudstång/murfubländare för att dölja att den drag v.b. genom att utan denna utrustning bryter med huvudet utåt i banan i tävlingsvarv.

Jag tror att travet på sikt skulle vinna mark på att inte bara uppvisa att dagens avel kommit fram till "naturtravaren" som tävlar bäst barfota utan även så naturlig att inget annat heller behöver döljas.

Jag tycker aldrig vi får glömma (hur gärna vissa än vill förneka detta) att hästens högsta naturliga gångart vid flyckt är galopp.

Senast ändrad:

Jag tänker inte fundera ett skvatt. Jag konstaterar enbart att de använder sig av väldigt många olika beslag. Sen får du gnälla bäst du vill.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka