Hovvård på sommaren!

_Runaway_

Trådstartare
Min häst har i vanliga fall bra hovkvalitet, men nu är det så förbenat torrt ute så till och med hans hovar trasar sönder :crazy: Funderar nu på vad som kan hjälpa bäst. Vissa säger olja, vissa vatten, vissa både ock.
Det som jag lärt mig från början, är att först ställa hästen i fotbad (hur länge?), och därefter pensla med tex. olivolja för att hålla fukten kvar i hoven. Är det bra?
 
Sv: Hovvård på sommaren!

har också hört att man ska stoppa i fotbad och sedan pensla på oljan för att bevara fuktan så länge som möjligt.. fast vet inte om det funkar
 
Sv: Hovvård på sommaren!

Hoppas du inte menar "hovolja" när du nämner olja för vad jag hört så torkar det ut hovarna i stället. Men däremot har jag penslat på Fodertran med gott resultat.

Det luktar "pekka" typ gammal fisk men jättebra. Köpes i dunk på tex Granngården.
 
Sv: Hovvård på sommaren!

Oliv olja är toppen att ta på hovarna. Man kan även låta badkaret rinna över så det blir lite lerigt och kletigt.
 
Sv: Hovvård på sommaren!

Jag höll också på med oljor och så förut, + att jag vet att en del har använt vatten boots men jag tycker inte att det hjälper. Det torkar snarare ut. Jag ger mina hästar flytande aloe vera i kraften nu varje dag sedan 2 år tillbaka och det ger en fruktansvärt bra hovkvalitét! :) Av de 6 hästar jag har så går 4 av dem barfota och tränas regelbundet på varierande underlag utan problem. Så aloe veran kan jag verkligen rekomendera :bow:
 
Sv: Hovvård på sommaren!

Jag har kört med olivolja efter att min hovslagare tipsade om det. Funkar jättebra på torra hästhovar. Oljan är ju vegetabilisk och det skall enligt honom vara det absolut bästa. Funkar även med rapsolja.

Att ordna lera i hästhagen skulle inte jag rekommendera. Upplever att leran tvärtom torkar ut hovarna. Men alla får väl prova sig fram efter vad de tycker är bra...
 
Sv: Hovvård på sommaren!

Jag har oxå detta problem just nu, men har investerat i en hink med hovlera (kommer ej ihåg namnet på märket just nu) och tycker att det funkar kanon! Man smetar bara på leran i hoven med en spatel och låter vara över natten. Jag har aldrig behövt olja hovar el. liknande på min häst förut, då hon har väldigt bra hovkvalitet.

Har oxå hört att olja torkar ut hoven istället.

Lycka till!

Anne-Sofie
 
Sv: Hovvård på sommaren!

AnneSofie skrev:
Jag har oxå detta problem just nu, men har investerat i en hink med hovlera (kommer ej ihåg namnet på märket just nu) och tycker att det funkar kanon! Man smetar bara på leran i hoven med en spatel och låter vara över natten. Jag har aldrig behövt olja hovar el. liknande på min häst förut, då hon har väldigt bra hovkvalitet.

Har oxå hört att olja torkar ut hoven istället.

Lycka till!

Anne-Sofie

Jag har en ¨sådan lera jag med ... jag tror den heter eclipse..någonting. Har du din häst ut eller inne på nätterna ?? det står nämligen på burken att dom ska var "stilla stående" efter att man har lagt på leran... å min hästa står ut dygnet runt .. så jag har inte provat ännu ... :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 286
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 477
Senast: Bregen
·
Hästvård Läste en diskussion på facebook om hovar, hovvård osv. Bland annat om hur/varifrån hästens hovar tar upp fukt, där åsikterna var väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 446
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 808
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp