Hovväggen har spruckit!

HannaLundberg

Trådstartare
Kom till stallet under eftermiddagen och hittar hästen blödandes i hagen (mycket blod!), får in honom och spolar rent och ser att hovväggen är sprucken ända från kronranden ner till skon så att man ser "köttiga"delen av hoven. ca 5 cm från trakten framåt är sprickan, (lodrät).

Någon som varit med om något liknande??

Endast seriösa svar tack.

Naturligtvis ska vi åka in till djursjukhuset det första vi gör imorgonbitti.

Sv: Hovväggen har spruckit!

Kan ni inte få ut någon distriktare i kväll redan? Låter ju som om det behöver lite tillsyn + mediciner...
Lycka till!

Spola rent ordentligt och lägg ett bandage.Hur är stelkrampsskyddet?

Jag skulle oxå ta ut vet ikväll om det går.. O spola rent o linda in HELA hoven så inget smuts kan komma in. Låter inget roligt det där! Hoppas det blir bra! Är hästen halt?

ja han är ordentligt halt. hovslagaren har precis varit där nu och klippt upp och lagt gips och tyckte det såg ok ut. så vi slipper kliniken imorgon iallafall. underbart.

Vad skönt att du fick ut hovisen fort så att ni kunde gipsa.

Min har oxå en hovspricka på precis samma ställe och den har varit blödande. Hovsprickan har min häst haft i ca 3 år, vi kämpar med skor som avlastar den osv.

Men problemet är att han dels är paralellförskjuten och sedan så har han en gång i tiden haft en sårskada precis i kronranden som blev en liten deformering som växte ner, för att sedan när det blev torrt spricka upp hela vägen precis som på din. Min har tyvärr deformering av hornet som växer ner så jag kommer nog att få leva med sprickan men som det är nu så är den under kontroll och icke blödande i alla fall :crazy: . Lycka till med din, det kan vara lite knepigt med dessa hovsprickor, men om dom bara lyckas stabilisera den så ska du nog kunna rida som vanligt igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min lilla röda häst lyckades få in en pinne i hoven, uppifrån, så ner via kronranden och ca 2-3 cm in. Detta hände i hagen och...
Svar
15
· Visningar
2 201
Senast: Korven
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 250
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka