Hovvägg-fråga

Scata

Trådstartare
Varför viker sig hovväggen in under hoven när den växer ut på vissa hästar?
Foderrelaterat eller något annat?
Är det någon som vet något så skriv gärna :idea:

Sv: Hovvägg-fråga

Hej om det inte är en exteriör avvikelse så anser jag att det är en verkningsfråga.
Kanske fråga både hovis och kiropraktor ;)

Mmmm, men nu träffar jag inte hovis på ett tag och var nyfiken ;)

*putt-putt* - ingen som har någon teori?
Jag kanske ska tillägga att det är en barfotahäst det är frågan om.
Inte öm eller halt, utan bara "ser ut så" - men varför?

Min ena häst har så, teorin är att han ev blev skadad när han var liten !?
Den är liksom lite ingröpt uppifrån och en bit ned ca 2 cm brett.
Annars är han väl bara född sån ?

Hej från hambo

*putt-putt* - ingen som har någon teori?
Jag kanske ska tillägga att det är en barfotahäst det är frågan om.
Inte öm eller halt, utan bara "ser ut så" - men varför?
Ingen häst "bara ser ut så"...
Om hovväggen viker sig beror det på att hovväggen överbelastas,antingen har hästen nåt fel som gör att den snedbelastar sina hovar eller också verkas hästen för sällan och fel ,eller en kombination av flera orsaker.
Kolla upp hästens verkningsintervall,en kunnig hovslagare kan avgöra vad avvikelsen beror på,och ev skicka dig vidare till vet eller typ kiropraktor.
Om hästen sliter sig snett fortare än den kan verkas rätt rekommenderar jag att du skor den istället.
Spec om hästen har en kronisk skada som gör att den sliter och belastar sina hovar snett.
Inte alltid det bästa för hästen att gå barfota.
Kort sagt,använd skicklig hovslagare tillräckligt ofta för att hinna ikapp problemet,om det inte löser sig har hästen ett fysiskt problem som bör utredas,av veterinär eller liknande.
Se skev hov som ett symtom på att nåt är fel,antingen skötselmässigt eller fysiskt på hästen,att hästen är symtomfri nu innebär inte att den kommer fortsätta vara det,se det som en varningslampa som blinkar!
Kom ihåg: Hovar ljuger aldrig! De visar exakt hur kroppens vikt fördelas över sina hovar.
Sen vad som är orsak ,mänsklig faktor eller skruttig häst det är en annan fråga!;)

Alltså jag missförstod dig !
Jag trodde du menade en inbuktning i hovväggen uppifrån och ned !
Inte att hovväggen växer in UNDER hoven ......Då måste den ju vara felverkad, eller så förstår jag fortfarande inte .

Hej från hambo

Inte alltid det bästa för hästen att gå barfota.

Se skev hov som ett symtom på att nåt är fel,antingen skötselmässigt eller fysiskt på hästen,att hästen är symtomfri nu innebär inte att den kommer fortsätta vara det,se det som en varningslampa som blinkar!
Kom ihåg: Hovar ljuger aldrig! De visar exakt hur kroppens vikt fördelas över sina hovar.
Sen vad som är orsak ,mänsklig faktor eller skruttig häst det är en annan fråga!;)

Du har så rätt :bow: Tack för svar!
Jag är en nyfiken person och jag hade aldrig sett detta tidigare, så jag kunde inte nöja mig med att "inte veta"... :o
Jag tänker visa ditt svar för hästägaren ifråga, sen får h*n vidta åtgärder.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 596
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024