muppia

Trådstartare
Min hovslagare har sagt åt mig att använda hovtjära på min häst, men 2 skoningar har gått utan att jag köpt hovtjära, har bara inte riktigt kommit i underfund med varför jag ska använda..

Hovis tycker att min hästs hovar luktar lite illa, men jag ville bara veta vad er erfarenhet av hovtjära är? Vill egentligen inte göra något med hovarna med tanke på i vilket fint kvalitét är de är.

Försökt googla o så, men finner egentligen inget svar på VARFÖR man ska använda hovtjära (förutom vid ev strålröta vilket min tjej inte har)

Hoppas på snabbt svar :)

Sv: Hovtjära

Torka upp hornet, på så sätt slipper man förhoppningsvis strålröta eller annan hovrelaterad röta. Den här vintern har ju försett hoven med mer fukt än vad den i regel tål, kan vara därför din hovis rekommenderat det.

Aha, tack, jag började fundera på det, jag kratsar ur hovarna och passar på att göra rent strålfåran också. Märkt att den börjat bli djup, ja men då får jag knalla o köpa hovtjära idag när mina nya pengar trillat in :banana:

Fördelar annars med hovtjära?

Senast ändrad:

Min sköthäst har haft så. den gick ett bra tag och had inte hovröta, men det var på väg så att säga. Det låter som om din häst har samma sak. Om det börjar lukta lite och fåran börjar bli lite djup, då kan du vara säker på att hästen kommer ha hovröta inom en snar framtid om vädret inte torkar upp (eller du gör något åt det). Tjära är ju bra både när de har strålröta och för att förrbygga.
I vårat stall har vi även kört med äppelcidervinäger. Har iofs hört att detta inte skulle vara bra eftersom det är surt så det kanske är bättre med tjära, men vinägern har funkat bra hos oss iaf.
Lycka till

Min hovslagare rekommenderar också tjära, jag använder den som finns i sprayflaska för mindre kladd, men den finns inte på så många ställen.
Min hästs hovar blir lite uppluckrade, det går bitar ur väggen, och om man kratsar så blir det som vitt pulver. Med tjära så blir det mindre uppluckrat. Ca en gång i veckan tjärar jag sulan och utsidan upp över sömmen.

ja, just det jag kommer inte ihåg hur ofta jag skulle pensla :crazy: en dag i veckan verkar ju räcka?

tänkte också på spraytjära men känns lite tveksamt att det finns här, tur att det finns penslar med lock *puh* Hade varit fruktansvärt kletigt annars!!!

Detta har jag funderat på mycket. Har också blivit rekomenderad hovtjära, men visste inte hur mycke man skulle smörja in. Fattar ju att man ska ta det på strålen. Så som jag tar nu har jag smörjt in strålen och lite på sidorna. Men ska man ta och smörja in hela hoven? På utsidan också?

Nej, det skulle inte jag göra. Sula och stråle är ju där angrep av röta sker, så undersidan av hoven har jag använt tjära någon gång men inte utsidan.

min hovis har bara nämnt undersidan, tycker det känns skumt om man ska behöva ta hela hoven...

Ok, bra då har jag inte missat nåt. Tänkte också att det borde vara onödigt att smörja in de delar som inte är angripna eftersom det kan vara lite uttorkande, man vill ju inte få sprickor och sånt.
Tack för hjälpen

kl

Min vet har rekomenderat mig att lägga på tjära på strålen då han har begynnande röta där. Jag skall pensla på varje dag och innan jag lägger på tjäran har jag jodopax i för att ta död på bakterierna där. Tjäran har en vattentätt skyddande effekt så att strålen hålls torr. Man "tätar" allså strålen med tjäran.

Min hovslagare säger tjära sulorna och utsidan upp till sömmarna. Så jag tjärar inte hela hoven, utan bara en liten bit upp. Orsaken är att hovarna har börjat gå sönder vid sömhålen, så det är ett försök att stoppa det, hovis har svårt att fästa sömmen pga att bitar har gått loss ur hovarna.

Om man inte har den typen av problem så bör man väl inte tjära utsidan.

Är hoven "överfuktig" så att det blir sprödigt?
Tycker det är lite konstigt att man använder tjära när hovväggen inte riktigt håller, på de flesta beror det ju på att hästen har tunna hovväggar som är ömtåliga.

Ok, nu är det så att min häst INTE har strålröta, hon har bara fina hovar. Men strålfåran börjar som sagt bli lite djup.

Hade problem med strålröta med min förra foderhäst, gick snabbt över när jag använde trust buster (vad det nu hette).

Jag kan väl börja med en dag i veckan o se om det blir resultat, får annars utöka lite :)

Jag förmodar att hovis tror att det är röta som kommer in bl a i sömhålen som ställer till det. Hästens hovar är hårda och av hyfsad kvalitet i övrigt, det är ett ställe på ena bak (den vita hoven...) som han brukar ha problem med.

Okej :crazy: har aldrig hört talas om att nån slags röta letar sig UT till sömhålen, bara inåt mot hovbenet.
Vit hov, får mig att direkt tänka på sprödig hov..
Men kan det inte vara så att hovarna är för hårda och har då lätt att spricka? Foderhästen hade väldigt torra och hårda hovar så jag fick rådet att pensla på lite matolja som gjorde susen. Ända tills vädret sabbade allt och jag fick sadla om till behandla våta hovar :angel:

Ja, hästarnas hovar är lite mysko, finns nästan hur mkt som helst att lära sig!!

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 376
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 893
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024