V

VAjK

Idag när jag kratsade ena bakhoven på min häst såg jag att en spik i skon hade lossnat och stog rakt ut! Den stog ut under hoven så att han stog på den! Aldrig sett nåt liknande, fick ta en tång och dra ut den och nu är han varm om hoven. Han har fått ett hål på sidan av hoven där spiken suttit fast. Tempen var normal på honom iaf som tur var. Satte hoven i kallt vatten och nu är det bara att vänta till imorgon bitti och se om den fortfarande är varm. Någon som vart med om nåt liknande? Måste ju ha varit hovslagaren som slagit in spiken fel...? Han är varken halt eller öm men varm.

Sv: Hovstrul

Jag förstår inte. Var stod sömmen ut och var var hålet? Alltså om sömmen lossnat så blir det ju ett sömhål, det är inte så konstigt. Likaså som sömmen lossnat så den hängt lite under skon så bör det ju inte ställa till så mycket besvär. Däremot om han gjort ett spiktramp i sulan så kan det blir problem.

Jag förstår inte. Var stod sömmen ut och var var hålet? Alltså om sömmen lossnat så blir det ju ett sömhål, det är inte så konstigt. Likaså som sömmen lossnat så den hängt lite under skon så bör det ju inte ställa till så mycket besvär. Däremot om han gjort ett spiktramp i sulan så kan det blir problem.

Sömmen kom ut under hoven ifrån skohålet där man spikar in den. Hålet i hoven är inte bara ett vanligt sömhål utan det är snarare en bit som har lossnat. Som om hela spiken spräckt hoven på det stället. Om han fortfarande är varm imorgon bitti, ska man akut ringa veterinär eller kanske avvakta lite och se till honom själv?

Senast ändrad av en moderator:

Äsch det där är väl ingen fara. Bitar kan lossna om hovkvaliteten är lite kass. Även annars så klart. Kan ha slagit i hoven i nåt.

ja förstår att du e orolig, men det låter inte så farligt. Men ring veterinär och kolla om det är allvarligt :crazy:

Han var hur pigg som helst imorse och hade ingen feber och var inte speciellt varm om hoven heller så det blir nog bra får vi hoppas! Men jag ska hålla ett öga på gullponken!

Okej då förstår jag. En liten bit av hornet har lossnat och det verkar inte vara så mycket så att det är nån fara.

Han var varm om hoven igår kväll igen efter att ha stått ute. Ska man vara mjäkig och låta honom stå inne?:) Hagarna är rätt leriga...
Men hans temp är vanlig iaf och han är inte halt som sagt. Men om det inte är bra om ett par dagar så får man väl ringa veterinär...

När min har gjort nåt med hoven, hon har ganska känsliga hovar, så brukar jag sätta på ett jodopax omslag över natten, sen får hon stå inne en dag. Efter det brukar hon vara bra igen.

Det brukar inte vara några problem. Min häst har flera gånger per år bitar och sömmar som faller loss, plockar ur sömmen bara om den sitter illa till annars låter jag det vara.
Du kan ju spreja på lite jodopax el. Virkon om du är osäker.

Är det så att skon är lös eller hoven väldigt trasig får du ju ringa hovis kanske.

Hur är det med din häst nu, är den fortfarande var i hoven?
Min häst har precis gjort samma sak men han har varit varm ett bra tag nu, vet inte riktigt vad jag ska göra.:crazy:

Hur är det med din häst nu, är den fortfarande var i hoven?
Min häst har precis gjort samma sak men han har varit varm ett bra tag nu, vet inte riktigt vad jag ska göra.:crazy:

Nä han är faktiskt inte varm längre och verkar inte lida av det på något sätt. Har haft väldigt hästkunniga människor som tittat på honom också och inte trott att det är nån fara. Imorgon ska han prova ridas, hoppas det går bra! Du ska inte ringa din hovslagare då? Hur länge har han vart sån? Kollat att han inte har feber?

Nä han är faktiskt inte varm längre och verkar inte lida av det på något sätt. Har haft väldigt hästkunniga människor som tittat på honom också och inte trott att det är nån fara. Imorgon ska han prova ridas, hoppas det går bra! Du ska inte ringa din hovslagare då? Hur länge har han vart sån? Kollat att han inte har feber?
Hovslagaren har varit ute och klämt med en tång men han reagerade inte. Han har varit så från och till i ca 3 veckor då vi även skodde honom med snösulor en vecka innan det började och det är väldigt lerigt i hagarna så vi tänkte att det hanske kunde bero på det, våran hovslagare kommer och skor om + tar bort snösulorna om en vecka.
Han har aldrig varit varm i hovarna förut på det sättet, vi var även på klinik en vecka innan det började av en annan anledning då han böjdes och var ren.

Senast ändrad av en moderator:

Att det där händer beror troligen på att den har klivit på sin sko med ngn annan hov.

att det går sönder där kan bero på att du inte upptäckte det på en gång o den har gojsat omkring o gjort sömhålet större.

Det är som regel ingen fara, men den kan göra illa sig på det andra benet.

Dra i skon o känn om den sitter löst.
När du har snösulor är det ännu viktigare att ha koll o sko om lite oftare, eftersom snösulan ofta nöter av sömmen.

Att det där händer beror troligen på att den har klivit på sin sko med ngn annan hov.

att det går sönder där kan bero på att du inte upptäckte det på en gång o den har gojsat omkring o gjort sömhålet större.

Det är som regel ingen fara, men den kan göra illa sig på det andra benet.

Dra i skon o känn om den sitter löst.
När du har snösulor är det ännu viktigare att ha koll o sko om lite oftare, eftersom snösulan ofta nöter av sömmen.
Vilket inlägg svarade du till?

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 761
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: moster_punk
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar